امام‌جمعه بنجار گفت: وحدت، اتحاد و انسجام نیاز مهم جهان اسلام و از مهمترین علل استکبارستیزی وحدت بین شیعه و سنی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدرعلی راشکی بیان کرد: پیامبر مکرم اسلام اوج قله انسانیت و اوج قله تکامل بشری اشرف مخلوقات خداوند و بزرگ‌ترین شاهکار پروردگار عالم است پیامبر عظیم‌الشأن اسلام مبعوث شدند تا امت‌سازی کنند، بر اساس یک نقشه الهی و توحیدی. به این معنا که مردم را در یک‌جهت برای رسیدن به یک هدف معلوم و مشخص هدایت کنند.

وی افزود: در وحدت اسلامی مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که مراد از وحدت به این معنا نیست که ما شیعیان بخواهیم از عقاید خودمان دست برداریم و به سمت اهل‌سنت گرایش پیدا کنیم یا اینکه مراد ما از وحدت این باشد که اهل‌سنت از اعتقادات خودشان دست بردارند و به سمت شیعیان گرایش پیدا کند و یا مذهبشان را بخواهند به مذهب شیعه تغییر بدهند؛ بلکه مراد از وحدت یعنی شیعه سنی در ضمن اینکه اعتقادات خاص خودشان را دارند؛ ولی باید به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند و تا می‌توانند بر مشترکان مذاهب خودشان تأکید کنند.

 این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به مشترکات بین شیعه و سنی بر حفظ وحدت تصریح کرد: بین شیعیان و اهل‌سنت وقتی ما نگاه می‌کنیم ما در اصول مشترکات بسیاری داریم حتی در فروع و احکام هم مشترکات زیادی داریم و تا می‌توانیم باید به دنبال این باشیم که این مشترک را پررنگ کنیم در بعضی از مباحث اختلافاتی هم داریم کمااینکه در بین خود مذاهب چهارگانه اهل‌سنت هم ما اختلافاتی را می‌بینیم و گاهی وقت‌ها در بعضی از موارد دیگری از شیعیان هم اختلافاتی وجود دارد اینها مانع از این نیست که ما در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی نداشته باشیم؛ بلکه ما باید برادری و همدلی خودمان را داشته باشیم و در کنار یکدیگر زندگی کنیم وبا همدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی را داشته باشیم.
 
 این عالم شیعه تأکید کرد: انقلاب اسلامی حرکت بدون بازگشتی به سمت امت اسلامی را آغاز کرده و در آستانه تشکیل امت واحد اسلامی است اگر قرار بود در برابر تهدید هیولای تبلیغاتی غرب و کسانی که دل آنها‌ها را شاد می‌کنند کوتاه بیاید که همان ۴۰ سال پیش کوتاه آمده بود.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌نمایی اختلافات بین امت اسلامی کار دشمنان است تصریح کرد: دشمنان در تلاش هستند جامعه و مذاهب اسلامی شناخت دقیق از یکدیگر نداشته باشند. هرچقدر شیعه و سنی در کنار یکدیگر اتحاد بیشتری داشته باشند وکلا مسلمانان جهان هرچقدر بیشتر بتوانند اتحاد خودشان را حفظ کنند قطعاً قدرت مسلمان‌ها هم بیشتر می‌شود و هرچقدر قدرت مسلمانان بیشتر شود نفوذ استکبار در میان کشور‌های اسلامی کمتر خواهد شد.

وی افزود: جامعه اسلامی اگر می‌خواهد به وحدت برسد باید ریشه تکفیر کنده شود. هرگز با حضور کسانی که دستشان در جیب صهیونیزم و سرشان در آخور آمریکایی‌ها است وحدتی به وجود نمی‌آید. این یک واقعیت است. هر کسی که دنبال وحدت است باید این را بداند که بزرگ‌ترین دشمن وحدت کسانی هستند که به اسم اسلام و به اسم پیغمبر و به اسم شریعت خون مسلمان را می‌ریزند و ابایی هم ندارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشکی ادامه داد: وحدت، اتحاد و انسجام نیاز مهم جهان اسلام است و علما، نخبگان و رسانه‌ها باید به‌عنوان یک تکلیف مسلمانان را بااطلاع رسانی دقیق و واقعی از توطئه‌های دشمنان آگاه کنند و هرچقدر وحدت میان شیعه سنی بیشتر شود قطعاً این خودش یک‌مشت محکمی بردهان استکبار است و ما باید به دنبال این نکته باشیم که شیعه و سنی هرچقدر که با هم اختلاف دارند یکی از مهم‌ترین موارد اتحاد شیعه و سنی بحث استکبارستیزی است و امروزه اگر بخواهیم مثال بزنیم بحث غزه می‌توانند مهم‌ترین عامل وحدت میان مسلمانان باشد.

امام‌جمعه بنجار خاطرنشان کرد: کمااینکه شما می‌بینید امروزه کسانی که دارند از غزه حمایت می‌کنند حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، ایران، هشت و شعبی عراق و حتی سوریه کشور‌هایی که اگر نگاه کنیم از حیث تعداد افراد شاید قالب اینها شیعیان باشند حتی اهل‌سنت هم در میان اینها هستند؛ اما اینجا نگاه نمی‌کنند آیا مردمان غزه اهل‌سنت هستند یا شیعه، چون مسلمان هستند وظیفه ما این است که مقابل استکبار بایستم وبا این اهل‌سنت مقابله کنیم.
 
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشکی تصریح کرد: در دنیای امروز مهم‌ترین عامل وحدت می‌تواند بحث غزه باشد اگر همه مسلمانان بر قول محور غزه جمع شوند و دست‌به‌دست دهند ان‌شاءالله می‌توانند کاری کنند استکبار جهانی علی‌الخصوص رژیم منحوس اسرائیل هرچه سریع‌تر شاهد این باشیم از روی کره زمین محو و نابود شود اگر که ما مسلمانان بتوانیم وحدت واقعی کلمه را داشته باشیم
 
 وی با اشاره به مذاهب مختلف اهل‌سنت در کشور ما افزود: در استان سیستان و بلوچستان که وحدت نعمت بزرگ خداوند برای این استان است هرچقدر که بتوانیم این وحدت را حفظ کنیم می‌تواند ناامنی‌ها را کاهش و موجب امنیت بهتر در استان باشد و هر چقدر کشوری امنیتش بالاتر باشد این به نفع خود مردم می‌توانند باشد که مردم در یک امنیت خیلی خوبی به سر ببرند و بتواند زندگی خوب و خوشی را داشته باشند دشمن هم از چیزی که می‌ترسد همین اتحاد ماست و هم اینکه کنار هم باشیم و از این خیلی می‌ترسد ما باید تلاشمان را کنیم که ان‌شاءالله چنین اتحادی را رقم بزنیم هر کس با توانش، حضورش و اقداماتش بر این وحدت و انسجام بیفزاید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار