فصل خرماپزان یادآور درختی ارزشمند به نام نخل است که محصول آن نقش بسیار مهمی در اشتغالزایی و رشد اقتصاد دارد.

واژه خرماپزان برای مردم به ویژه مردم جنوب ایران کلمه‌ای نام آشناست. مردم جنوب ایران در فصل تابستان، گرمای زیادی را تحمل می‌کنند و از آنجا که خرما برای رسیدن نیاز به گرمای بسیار دارد این زمان به فصل خرماپزان شهره شده است.

فصل خرماپزان یادآور درختی قابل احترام به نام نخل است. ارزش درخت خرما به اندازه‌ای است که واحد شمارش آن مانند انسان، نفر است. قسمت‌های مختلف درخت نخل کاربرد زیادی دارد از رطب و خرما که ثمر درخت نخل است تا برگ‌هایی که برای تولید صنایع دستی استفاده می‌شود. 

استان فارس از جمله استان‌هایی است که درخت خرما نقش بسیار مهمی در اشتغال و اقتصاد شهرستان‌های آن دارد. این استان رتبه نخست کشور را در تولید خرما به خود اختصاص داده است. 

درخت خرما

مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: خرما یکی از محصولات استراتژیک در بخش باغبانی استان فارس است.

او افزود: این محصول در همه شهرستان‌های جنوبی استان نظیر فراشبند، مهر، اوز لارستان، لامرد، خفر، جهرم، قیروکارزین، داراب، کازرون، فسا، زرین دشت، خنج و گراش تولید می‌شود و نقش بسیار مهمی در اشتغال و امنیت غذایی ایفا می‌کند. 

فارس رتبه نخست تولید خرما در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه این استان با تولیدی بالغ بر ۳۳۱ هزار تن خرما رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: میزان تولید خرمای استان فارس در صورتی که حوادث غیرمترقبه از جمله سرمازدگی به وقوع نپیوندد به طور متوسط ۳۳۲ هزار تن پیش بینی می‌شود.

رطب

صادرات خرمای فارس به دیگر کشورها

دهقان پور ادامه داد: درخصوص صادرات در استان فارس سالانه میانگین حدود ۱۵ هزار تن خرما به ارزش ۱۳ و نیم میلیون دلار از استان به کشور‌های مختلف به ویژه روسیه، امارات، افغانستان و ترکیه صادر می‌شود.

مجیدرضا پاکاری معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: سطح زیرکشت خرما در استان فارس ۴۱ هزار و ۲۹۳ هکتار است که از این مقدار ۴ هزار و ۳۰۵ هکتار غیربارور و ۳۶ هزار و ۹۸۸ هکتار بارور است.

او با بیان اینکه ۳ هزار رقم خرما در دنیا وجود دارد که ۴۰۰ رقم آن در ایران است، تصریح کرد: ۸۰ رقم خرما در فارس تولید می‌شود.

برداشت رطب از درخت نخل

پاکاری تصریح کرد: از جمله گونه‌های خرمای استان فارس، کبکاب، زاهدی، شاهانی، مضافتی، خاصویی، برحی، خلاص، هلیلی، گچخواه، خوش خارک، بگشی و گبدر است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: توسعه ارقام تجاری نظیر مجول و پیارم در دستور کار این استان قرار دارد.

توسعه صنعت، فراهم کردن امکانات بسته بندی و فرآوری خرما موجب رشد صادرات، افزایش اشتغالزایی و رشد اقتصادی در استان می‌شود.

برچسب ها: درخت خرما ، فصل گرما ، رطب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
تابستان جنوب خیلی گرم هست ، آدم می پزه خرما که دیگه جای خود دارد
آخرین اخبار