مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین گفت: موضوع شکل گیری کسب و کار‌ها در کتابخانه‌های استان با انجام برگزاری کلاس و کارگاه‌های مختلف آموزشی برای توانمندسازی اهالی همان مناطق به صورت جدی در برنامه‌های این اداره کل قرار گرفته است.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین گفت: مساله کسب و کار‌ها می‌تواند به بنیاد اقتصاد خانواده‌ها کمک جدی کند و خوشبختانه تاکنون نیز انجام این کار تنها در ۲ کتابخانه استان توانسته خروجی‌های خوبی را هم به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: برای این منظور ۲۷ شهریورماه رویداد "کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی" را با دعوت از کارآفرینان استان برگزار خواهیم کرد و هدف از برگزاری آن نیز تقویت بخشیدن به حوزه کسب و کار در کتابخانه‌ها و لزوم توسعه و گسترش این موضوع در بسیاری از مناطق روستایی و شهری استان خواهد بود.

محمدبیگی یادآور شد: در این رویداد گزارشی از فعالیت‌های کسب و کار‌های شکل گرفته در کتابخانه‌های فرهنگ بویین زهرا و اقبالیه که به صورت شاخص و ویژه ورود جدی به این حوزه داشته اند، جهت اطلاع ارایه می‌شود و در کنار این مساله از کارآفرینانی که در این حوزه فعالیت دارند نیز دعوت خواهد شد تا همکاری مشترکی را با همکاران کتابدار ما داشته باشند چرا که معتقدیم هر یک از اینها می‌توانند با ارائه ایده و یا ایده‌های جدید خود ما را در پیاده سازی این بخش در کتابخانه‌ها یاری دهند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، در کتابخانه اقبالیه برخی کارگاه‌های خیاطی را برای بانوان خانه دار و یا در کتابخانه فرهنگ بویین زهرا کارگاه‌های شمع سازی را برپا کردیم و افراد پس از فراگیری دوره‌های آموزشی و راه اندازی کسب و کار مربوطه، در قالب برپایی نمایشگاه عرضه تولیدات محصولات خود را به فروش می‌رسانند، در واقع می‌توان از این موضوع به عنوان خروجی این مدل از کسب و کار‌ها در کتابخانه‌های استان اشاره کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به اینکه برای هر منطقه و به فراخور مخاطبانشان می‌توان اقدام به برپایی کارگاه و کلاس‌های آموزشی کرد، افزود: این در حالی است که در طراحی‌های کتابخانه‌های جدید مساله کسب و کار‌ها دیده شده تا جایی که به عنوان مثال در کتابخانه فرهنگ بویین زهرا فضا‌های مناسبی برای برگزاری کارگاه‌های مختلف دیده شده و در طراحی‌های جدید کتابخانه‌های در دست احداث بیدستان و سگزآباد نیز این موضوعات در جهت توانمندسازی افراد نیز مورد توجه ما قرار گرفته است.

به گفته محمدبیگی، در نهایت خروجی موضوعات یاد شده در حوزه کسب و کار علاوه بر افزایش سطح مهارت افراد به صورت علمی، سعی شده تا آنان بتوانند به صورت توانمند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی کسب و کار‌های خود را پیگیری کنند.

وی با اشاره به راه اندازی ۲ کتابخانه جدید در سطح استان، تاکید کرد: ظرف مدت ۱۰ روز آینده کتابخانه‌های روستای نیکویه که با مشارکت بانک پاسارگاد و کتابخانه شهر بیدستان با مساعدت شهرداری احداث شده، مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و کتابخانه‌های روستای قشلاق و شریف آباد نیز تا بهمن ماه امسال افتتاح خواهند شد.

وی با بیان اینکه منابع دولتی بسیار محدود هستند و استفاده از فضا‌ها و یا ساختمان‌های بلااستفاده دستگاه‌های اجرایی می‌تواند ما را در توسعه و گسترش فضا‌های کتابخانه‌ای استان یاری دهد، تاکید کرد: این در حالی است که ما می‌توانیم از ظرفیت بنیاد‌های خیریه و یا مراکز اقتصادی نظیر بانک‌ها در این راه نیز بهره‌مند شویم و نبایستی تحت هیچ شرایطی دانش آموزان و کودکان روستایی فاقد کتابخانه را محروم از این نعمت بگذاریم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر ۴۱ کتابخانه عمومی نهادی و ۱۸ کتابخانه عمومی مشارکتی در سطح استان قزوین فعال است و این در حالی است که اسفندماه سال گذشته نیز توانستیم نخستین کتابخانه سیار استان را راه اندازی کنیم که این کتابخانه علاوه بر ناحیه شهری مهرگان به ۶ روستای دیگر منطقه نیز خدمات رسانی می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.