برخی از کارشناسان در آمریکا معتقدند که کامالا هریس با آمادگی برای مناظره دونالد ترامپ حاضر شده بود.

 دموکرات‌ها طی هفته‌های گذشته مجریان مناظره ترامپ و بایدن در شبکه سی‌ان‌ان را متهم به عدم راستی‌آزمایی حرف‌های نماینده محافظه‌کاران کرده و از متولیان آن مناظره، گله‌مند بودند، اما امروز قطعا انتقادی از مجریان مناظره دونالد ترامپ و کامالا هریس در شبکه ای‌بی‌سی نخواهند کرد.

پیش از بررسی سوالات و پاسخ‌های دو طرف مناظره، باید درباره اینکه چرا و چگونه برخی از سوالات پرسیده شده بود، پرداخت.

نظرسنجی چند روز پیش در نشریه نیویورک‌تایمز، علاوه بر اینکه ترامپ را پیشتاز رقابت نشان داد، بلکه دو نکته مهم از افکار عمومی را به حزب دموکرات نشان داد. در یکی از سوالات از مردم پرسیده شده بود که به نظر شما آیا کامالا هریس، خیلی لیبرال است؟ در سوالی مشابه نیز پرسیده شده بود که آیا دونالد ترامپ خیلی محافظه‌کار است؟

درصد بیشتری از مردم معتقدند که نماینده دموکرات‌ها، خیلی لیبرال است؛ اما درصد کمتری گفته بودند که ترامپ خیلی محافظه‎‌کار است.

بخش دیگری از نظرسنجی نیویورک‌تایمز نشان می‌داد که درصد بیشتری از مردم از برنامه‌های کامالا هریس برای دولت جدید، اطلاعات چندانی ندارند، اما بیشتر افراد با برنامه‌های ترامپ آشنا بودند؛ بنابراین سوالات به نحوی از کامالا هریس پرسیده می‌شد که برنامه‌های وی را به مردم آمریکا معرفی کند. 

ورود دونالد ترامپ و کامالا هریس به سالن کوچک مناظره

ترامپ به‌گونه‌ای وارد سالن شد که انگار قصد دست‌دادن با حریف خود را نداشت، اما هریس به سمت او رفت و دست خود را دراز کرد و لحظه‌ای بعد خود را به ترامپ معرفی کرد.

مجریان اولین مناظره میان کامالا هریس و دونالد ترامپ، دیوید مویر و لینزی دیویس بودند. با اینکه کامالا هریس به دفعات نام ترامپ را در طول برنامه به زبان می‌آورد و به سمت ترامپ نیز نگاه می‌کرد، اما نماینده محافظه‌کاران فقط از ضمیر مونث و جمع برای اشاره به کامالا هریس استفاده می‌کرد.

سوال اول مناظره ترامپ و هریس از اقتصاد و گرانی بود
سوال مجری از هریس: رئیس‌جمهور ترامپ به دفعات از مردم آمریکا پرسیده است که آیا در دوران او وضع معیشتی بهتری داشتند یا در دوران بایدن/هریس؟ آیا شما معتقدید که وضع اقتصادی مردم نسبت به چهار سال پیش بهتر شده است؟

هریس: من در یک خانواده طبقه متوسط بزرگ شدم و تنها فرد روی این صحنه هستم که می‌خواهم به یاری طبقه متوسط بشتابم... من می‌خواهم «اقتصاد فرصت‌ها» را بسازم... هزینه‌های زندگی بالا رفته و با گرانی و کمبود مسکن مواجه هستیم... من می‌خواهم مالیات خانواده‌ها را پایین بیاورم تا آنها تمکن خرید خانه، خودرو و صندلی کودک را داشته باشند. من می‌خواهم معافیت ۵۰ هزار دلاری از مالیات برای کسب‌وکار‌های کوچک منظور کنم، چون آنها پشتوانه آمریکا هستند...، اما حریف من می‌خواهد مالیات رفقای میلیارد خود را کاهش دهد که کسری ۵ تریلیون دلاری را به‌همراه خواهد داشت. او می‌خواهد مالیات ۲۰ درصدی را روی فروش کالا بکشد. اقتصادانان پیش‌بینی می‌کنند این طرح، هزینه‌های خانوار‌ها را سالانه ۴ هزار دلار افزایش می‌دهد.

ترامپ: اولا من هیچ برنامه‌ای برای اعمال مالیات ۲۰ درصدی روی فروش کالا ندارم. این حرف دروغ بود و او می‌داند. ما می‌خواهیم تعرفه واردات کالا را منظور کنیم. باقی کشور‌ها بالاخره بعد از ۷۵ سال مجبور می‌شوند هزینه تمامی زحماتی را که برای آنها کشیدیم، بپردازند. من میلیارد‌ها دلار را از چین گرفتم. حقیقتش را بخواهید، آنقدر سیاست من خوب بود که بایدن آن‌را لغو نکرد. ما تعرفه واردات را برای دیگر کشور‌ها نیز منظور کرده بودیم و هیچ تورمی در کشور به‌وجود نیامد. اما الان تورم خیلی بالا است. می‌گویند که مجموع تورم در چهار سال اخیر به ۲۱ درصد رسیده است؛ البته با ارفاق. خیلی از چیز‌ها ۵۰ تا ۸۰ درصد بالا رفته است... مشکلات مالی طبقه متوسط بسیار زیاد شده است و علاوه بر این مسائل، بحران مهاجرت نیز داریم. میلیون‌ها نفر از زندان‌ها و دیوانه‌خانه‌های دیگر کشور‌ها ریختند در کشور ما. آنها همینجوری می‌آیند داخل کشور و شغل‌های سیاه‌پوستان و لاتینو‌ها را می‌گیریند... اتباع بیگانه ساختمان‌ها را قرق می‌کنند و دست به خشونت می‌زنند... ما باید این افراد را از کشور بیندازیم بیرون... من یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌ها را در تاریخ کشور ساخته بودم. دوباره هم این کار را می‌کنم و حتی اقتصاد بهتری خواهم ساخت.

هریس در ادامه نوبت خود، بیکار شدن میلیون‌ها نفر در دوران کرونا را بر گردن ترامپ انداخت و با اشاره به حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ گفت: «او مسبب بدترین نمونه حمله به دموکراسی از جنگ داخلی به بعد بوده است... ما بعد از ترامپ آمدیم و خرابکاری‌های او را جمع کردیم... شما امشب دروغ‌های بسیاری را خواهید شنید... شما امشب از برنامه بسیار خطرناک Project ۲۰۲۵ آگاه خواهید شد.

اولین تله‌ای که هریس برای ترامپ گذاشت، اشاره به Project ۲۰۲۵ بود و توانست حریف خود را گیر بیندازد. این برنامه در حدود ۸۰۰ صفحه است و شامل یکسری از مواضع عادی محافظه‌کاران تا برخی از سیاست‌های افراطی می‌شود.

ترامپ در پاسخ به این اتهام گفت: اولا، همنطوریکه او (هریس) می‌داند، Project ۲۰۲۵ هیچ ارتباطی با من ندارد. من این برنامه را نخوانده‌ام و نمی‌خواهم بخوانم. گویا یکسری آدم دور هم جمع شدند و یک برنامه را نوشته‌اند که یکسری از جزئیاتش خوب است و برخی از آن هم بد است. همه می‌دانند برنامه من چیست؛ کاهش مالیات. ما تا قبل از اپیدمی کرونا، اوضاع اقتصادی بسیار خوبی داشتیم. در ضمن عملکرد ما در دوران کرونا نیز خیلی خوب بود، اما کسی قدر زحمات ما را نمی‌داند...، اما دولت اینها (بایدن/هریس) به استخدام مجدد کسانی که در دوران کرونا بیکار شدند، افتخار می‌کند.

هریس مجددا اظهاراتی کرد تا بتواند اعصاب حریف را خراب کند: دونالد ترامپ هیچ برنامه‌ای برای شما ندارد، ولی اگر به برنامه او نگاه کنید، خواهید دید که او می‌خواهد مالیات ثروتمندان را کاهش دهد. بانک گلدمن سَکس (دومین بانک بزرگ آمریکا) معتقد است برنامه ترامپ، اوضاع اقتصادی را خراب‌تر خواهد کرد. برنامه من اقتصاد را قوی‌تر خواهد کرد. دانشگاه وارتون می‌گوید که برنامه ترامپ، باعث کسری بودجه خواهد شد. ۱۶ برنده جایزه نوبل گفته‌اند که برنامه ترامپ موجب رکود اقتصادی خواهد شد.

ترامپ: این حرف‌ها شعاری بود و اطرافیان به او گفته‌اند که این چیز‌ها را بگوید. من خودم به دانشکده اقتصاد وارتون رفته‌ام و استادان این دانشگاه معتقدند که برنامه من، عالی است. برنامه من باعث رفاه و رونق اقتصادی خواهد شد... او (هریس) هیچ برنامه‌ای ندارد و فقط طرح‌های بایدن را کپی کرده است. برنامه اینها فقط چهارتا جمله بیشتر نیست. هیچ برنامه‌ای ندارند.

مجری مناظره در ادامه اشاره داشت اقتصاددانان معتقدند که اعمال تعرفه واردات، به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد. او از ترامپ درباره درنظرگرفتن تعرفه واردات با سوالی «بله و خیر» پرسید: آیا شما معتقدید مردم آمریکا توان پرداخت هزینه‌های بالاتر را دارند؟

ترامپ: قیمت‌ها بالاتر نخواهد رفت. قیمت برای چین و دیگر کشور‌هایی که در پای ما فرو می‌کنند، بالا خواهد رفت. من از چینی صد‌ها میلیارد دلار گرفتم. اگر تعرفه من خیلی بد بود، چرا اینها (هریس) این سیاست را لغو نکردند.

هریس بدون اینکه اشاره‌ای به موضوع تعرفه‌های ترامپ داشته باشد یا بگوید چرا هنوز این تعرفه لغو نشده است، گفت: دولت ترامپ با چالش عدم برابری واردات و صادرات روبرو شده بود.

عموما ترامپ و محافظه‌کاران، دموکرات‌ها را متهم به «در جیب چینی‌ها بودن» می‌کنند؛ اما اینجا کامالا هریس دست پیش را گرفت و گفت: دولت ترامپ، به چین چیپ‌ست فروخت. او رسما به آنها کمک کرد تا قدرت نظامی خودشان را افزایش دهند. او به‌جای اینکه به فکر تقویت قدرت نظامی آمریکا باشد، به چین کمک کرد. او باید در زیرساخت‌های تکنولوژی آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کرد تا ما در صنعت هوش مصنوعی جلو می‌افتادیم... او حتی از رئیس‌جمهور چین در توییتر تشکر کرد.

ترامپ: اولاً چینی‌ها، چیپ‌ست را از تایوان می‌خرند. کشور ما دیگر چیپ‌ست نمی‌سازد؛ علتش هم سیاست‌های امثال اینهاست. البته او همه سیاست‌هایش را نسبت به چهار سال پیش عوض کرده است. او امروز پیرو مکتب من شده است. حقیقتش را بخواهید، می‌خواستم برایش یک کلاه MAGA (آمریکا را به دوران اوج بازگردانید) بفرستم. اما اگر او رئیس‌جمهور شود، همه سیاست‌هایش را تغییر خواهد داد.

ترامپ در ادامه گفت: هریس یک مارکسیست است. همه می‌دانند که او یک مارکسیست است. پدرش استاد مارکسیسم در دانشگاه است و به دخترش خیلی خوب درس داده است. ترامپ مجدداً به سراغ حرف‌های خود درباره هجوم مهاجران غیرقانونی رفت و اشاره داشت که ورود این ۲۱ میلیون نفر، به ضرر اقتصاد کشور است.

مشکلات اقتصادی، مهم‌ترین مسئله مردم آمریکا و به‌ویژه مردان در این دوره انتخاباتی است. با اینکه کامالا هریس، نفر دوم دولت فعلی بوده و در دوران مدیریت او، تورم بالتر رفته و بهره بانکی نسبت به دوران ترامپ دو برابر شده، اما با یاری مجریان/ناظمان این مناظره، هریس بازنده واضح این بخش نبود. نماینده دموکرات‌ها با مهارت خوبی، بحث را تغییر داد. ترامپ نیز نتوانست حریف خود را با ضربه‌ای مهلک، مغلوب کند. 

سوال دوم مناظره ترامپ و هریس بحث حق سقط جنین بود
مجری مناظره با لحنی که به قصد محکوم کردن ترامپ در انظار عمومی، از او پرسید: شما به کشتن لایحه حق سقط جنین، افتخار می‌کنید و همه‌جا می‌گویید که شما بزرگترین رئیس‌جمهور «حامی زندگی» (ضد سقط جنین) هستید. با این حال ماه پیش گفتید که برای حقوق بارداری زنان عالی خواهید بود. ایالت فلوریدا ممنوعیت سقط جنین پس از شش هفته را اعمال کرده است، شما در یکجا مخالف این قانون بودید، اما یک روز بعد، موضع خود را عوض کردید. کامالا هریس می‌گوید که زنان نباید به شما در رابطه با مسئله سقط جنین، اعتماد کنند. چرا باید زنان به شما اعتماد داشته باشند؟

ترامپ در پاسخ اولیه به این سوال گفت: دموکرات‌ها خیلی افراطی هستند و مشکلی با کشتن نوزادی که زنده در مرحله سقط به دنیا بیاید، ندارند. فرماندار سابق ویرجینیا گفته بود که بچه را می‌گذارند کنار و بعداً برای آن تصمیم می‌گیرند... معاون او (تیم والز)، هیچ مشکلی با سقط جنین در ماه نهم حاملگی ندارد... من استثناء برای موارد تجاوز و خطر جان مادر، قائل هستم... من با لغو قانون فدرال حق سقط جنین، اختیار را به ایالت‌ها واگذار کردم. برخی از ایالت‌ها مهلت بیشتری برای سقط جنین منظور کردند و برخی کمتر. این یک مسئله ایالتی بوده و هیچ ارتباطی با دولت فدرال ندارد. ما نباید در این زمینه‌ها دخالت کنیم.

در این بخش، مجری مناظره، ترامپ را به چالش «راستی‌آزمایی» کشید و گفت که کشتن نوزاد پس از تولد، در هیچ جای از کشور، قانونی نیست.

هریس: به شما گفتم که امشب دروغ‌های زیادی را خواهید شنید. سقط جنین در ۲۰ ایالت کلا ممنوع است. در یک ایالت جرم سقط جنین، حبس ابد است... در برخی از ایالت‌ها دکتر‌ها می‌ترسند که حتی اگر به یاری زنی که بچه او افتاده است، بشتابند، مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند... ترامپ و Project ۲۰۲۵ به دنبال ممنوعیت سقط جنین در سطح کشور هستند.

مجری مناظره، ترامپ را در کنجی قرار داد از وی پرسید: آیا شما قانون ممنوعیت سقط جنین در سطح کشور را وتو خواهید کرد؟

ترامپ از بیم واکنش محافظه‌کاران ضد سقط جنین، نتوانست پاسخ صریحی به این سوال بدهد تا جلوی ریزش رای زنان را بگیرد. اما حرف را عوض کرده و اشاره‌اس به بایدن کرد: اولاً هریس نیز نمی‌تواند دوباره رضایت سنا و کنگره را برای لایحه حق سقط جنین جلب کند. هر دو مجلس، پنجاه پنجاه است. این مسئله من را یاد بخشش بدهی‌های وام دانشجویی می‌اندازد. اینها (هریس و بایدن) به دنبال بخشودگی این بدهی‌ها بودند و در آخر نافرجام ماندند. مثلا رئیسش (بایدن) هم نتوانست این کار را بکند. او همش در حال خوشگذرانی در ساحل است.

مجری مناظره مجدداً سوال خود را از ترامپ پرسید و گفت: جی‌دی ونس معاون شما گفته است که شما لایحه ممنوعیت سقط جنین را وتو خواهید، می‌شود با «بله یا خیر» پاسخ دهید؟

ترامپ مجدداً از دادن پاسخ سر باز زد و گفت: من درباره این مسئله با جی‌دی صحبت نکردم. او نظر خودش را گفته بود.

مجری مناظره از هریس پرسید که آیا شما حاضر به اعمال هرگونه محدودیتی برای سقط جنین هستید؟

هریس در اینجا برچسب جدیدی را روی این مسئله گذاشت و گفت: «ممنوعیت سقط جنین دونالد ترامپ»، به زنان آمریکایی توهین می‌کند.

البته هریس در ادامه اشاره کرد که زنان برای سقط جنین مجبورند تا سوار هواپیما شده و در کنار یک غریبه بنشینند و برای این عمل، به یک ایالت دیگر بروند.

ترامپ پس از حرف‌های هریس، توانست موضع نماینده دموکرات‌ها را نمایان کند، او از هریس پرسید: آیا تو اجازه سقط جنین را در ماه هشتم و نهم حاملگی می‌دهی؟ چرا جواب نمی‌دهی؟ آیا لایحه اعمال محدودیت روی سقط جنین در هفته‌های پایانی حاملگی را وتو می‌کنی؟

هریس از پاسخ دادن به این سوال‌ها طفره رفت.

سوال سوم مناظره ترامپ و هریس بحران مهاجرت و امنیت مرز بود
بر خلاف بحث سقط جنین، موضوع مهاجرت، بسیار به نفع جمهوری‌خواهان است. یکی از دلایل اصلی پیروزی ترامپ در رقابت ۲۰۱۶، بحث جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی بود.

مجری مناظره از کامالا هریس پرسید: رئیس‌جمهور بایدن شما را موظف کرد تا به علت بحران مهاجرت رسیدگی کنید. رکورد ورود اتباع بیگانه در دولت شما، شکسته شد و بالاخره رئیس‌جمهور بایدن دستوری را در ماه ژوئن صادر کرد تا پناهجویی را محدود کند. این امر سبب شد تا تعداد مهاجران غیر قانونی کاهش چشمگیری داشته باشد. سوال من این است که چرا اینکار را زودتر انجام ندادید؟

در اینجا نیز مجددا کامالا هریس از پاسخ سوال سر باز زد و درباره رزومه شخصی خود صحبت کرد. همانطوریکه در پیش‌بینی سوالاتی که در مناظره پرسیده خواهد شد، گفتیم، کامالا هریس به سراغ بهانه اینکه ترامپ جلوی تصویب شدن لایحه‌ای که ورود اتباع بیگانه را محدود کرد، رفت. اما در اقدامی جالب، برای اینکه حواس ترامپ را از موضوعی که به شدت به نفع محافظه‌کاران است، پرت کند، تله‌ای برای حریف خود گذاشت و گفت: ترامپ امشب خیلی درباره مهاجرت حرف زده و خواهد زد؛ دوست دارم شما به تجمعات کمپین او بروید، او شروع به بداهه‌پردازی کرده و درباره شخصیت‌های خیالی نظیر هنیبال لکتر، صحبت می‌کند. او می‌گوید که توربین‌های انرژی بادی، سرطان‌زا هستند و مردم انقدر حوصله‌شان سر می‌رود که این مراسم‌ها را زود ترک می‌کنند.

ترامپ در پاسخ گفت: بگذارید در وهله اول درباره تجمعات کمپین من صحبت کنیم. مردم به تجمعات او (هریس) نمی‌روند. مردم، تجمعات ما را ترک نمی‌کنند. ما بزرگترین تجمعات را در تاریخ داریم... کشور ما رو به قهقرا می‌رود. کافی است نگاهی به وضعیت برخی از شهر‌ها داشته باشید، اتباع بیگانه در شهر اسپرینگ‌فیلد، سگ‌های خانگی را می‌خورند. این مهاجران، گربه‌های خانگی و دیگر حیوانات مردم را می‌خورند. باعث شرمندگی است... من می‌خواهم که کشورمان را به دوران اوج بازگردانیم... اگر با این فرمان پیش برویم، شبیه ونزوئلا ضرب‌در‌دو می‌شویم.

مجری مناظره مجدداً در اینجا، ترامپ را راستی‌آزمایی کرد و گفت که هیچ گزارش حقیقی مبنی بر آزار حیوانات خانگی، داده نشده است.

چند روز پیش تصاویری در توییتر منتشر شد که تعدادی اتباع بیگانه، چند اردک را در دستانشان گرفته بودند. این تصاویر، به علاوه تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی، به‌قدری وایرال شد که ترامپ، این ماجرا را باور کرده بود.

ترامپ در پاسخ به حرف‌های مجری گفت: من در تلویزیون دیدم که یک نفر گفت سگ او را ربوده‌اند و خورده‌اند. 

کامالا هریس قصد داشت تا از بخش پایانی حرف‌های ترامپ، استفاده کرده و تصویری از نماینده جمهوری‌خواهان ترسیم کند. او درباره حامیان جدید کمپین خود گفت: این حرف‌های افراطی باعث شده است که ۲۰۰ جمهوری‌خواه سرشناس، از من حمایت کنند، از جمله دیک چینی، لیز چینی، دفتردار دولت او و چند تن از مشاوران وی.

ترامپ: بگذارید یک چیز را درباره این افراد بگویم، اکثر آنها را من اخراج کردم، چون کارشان را بلد نبودند. البته اینها (هریس و بایدن) کسی را اخراج نمی‌کنند. پس از آن خروج فاجعه‌آمیز از افغانستان که به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی ختم شد، هیچ کسی را اخراج نکردند.

مجری مناظره به ترامپ گفت: شما دوست داشتید درباره مسئله مهاجرت صحبت کنیم؛ شما قصد دارید که بیشترین تعداد اخراج اتباع بیگانه در تاریخ را رقم بزنید؛ گفته‌اید که از گارد ملی استفاده خواهید کرد و در صورت لزوم از نظامیان نیز استفاده خواهید کرد. چگونه قصد دارید این ۱۱ میلیون نفر را دیپورت کنید؟

ترامپ پاسخ مستقیمی برای این سوال نداشت و به سراغ اینکه به‌گفته او تعداد بی‌شماری فروشنده مواد از ونزوئلا وارد آمریکا شده است، رفت و گفت: می‌دانید چرا آمار جنایت در دیگر کشور‌ها پایین آمده؟ چون آنها خلافکاران خود را به او (هریس) داده‌اند تا به خیابان‌های ما بریزد. فکر کنم به این علت این افراد را به کشور راه دادند، چون قرار است که به آنها (دموکرات‌ها) رای دهند... آنها تار و پود کشورمان را نابود کرده‌اند... آمار جنایت در کشور ما بالا رفته است.

مجری مناظره مجدداً ترامپ را راستی‌آزمایی کرد و گفت: البته سازمان اف‌بی‌آی گزارش داده است که آمار جنایت پایین آمده است.

ترامپ: اف‌بی‌آی دروغ می‌گوید. این آمار شامل شهر‌های خراب (شیکاگو) نیست.

هریس در پاسخ خود، موضوع دادگاه‌های ترامپ را به میان آورد تا دوباره حریف خود را عصبی کند: خیلی مسخره است این حرف‌ها را از زبان کسی که در دادگاه به جرم امنیت ملی، دخالت در انتخابات، جرایم اقتصادی و آزار جنسی محکوم شده، گفته می‌شود.

جالب این بود هنگامی که هریس این اظهارات را به ترامپ زد، در ادامه خواست: روایت‌های پوسیده را باید کنار گذاشت... باید به مشکلات مسکن رسیدگی کرد و من برای آن چاره دارم... باید مشکلات بیزنس‌های کوچک را حل کرد... باید هزینه‌های بالای مواد غذایی را پایین آورد و حقیقتا مردم آمریکا از روایات پوسیده، خسته شده‌اند.

بخش بحران مهاجرت نیز، آن‌چنان که باید و شاید، به ضرر نماینده دموکرات‌ها تمام نشد. هریس به‌خوبی، انگشت اتهام را از روی خود برداشته و حواس ترامپ را به سایر تجمعات و دادگاه‌های شخصی، مشغول کرد.

در بخش دوم به پاسخ‌های دو نماینده درباره پوشش بیمه همگانی، پذیرش نتیجه انتخابات و حفاری برای استخراج نفت و گاز روی خشکی، خواهیم پرداخت.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار