دادستان‌کل کشور گفت: حفظ عفت عمومی از حقوق عامه است و باید رعایت شود، اما کسی حق ندارد در خیابان با مردم برخورد فیزیکی کند.

حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد دادستان‌کل کشور صبح امروز، چهارشنبه، در آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان، با یادآوری اینکه "در آستانه هفته وحدت قرار داریم. "، گفت: در آستانه سالروز ولادت حضرت نبی مکرم اسلام (ص) قرار داریم، خداوند متعال در موضوعاتی مانند حسن همجواری، خیرخواهی، حل مشکل از همدیگر، تعاون و دستگیری از افراد نیازمند خود پیامبر را مورد خطاب قرار داده است.

وی افزود: چیزی که می‌تواند جامعه را انسجام و پیشرفت دهد این است که باید به نیاز‌های مادی، معنوی، فکری و عقلی توجه و به وظایفمان عمل کنیم.

دادستان‌کل کشور با اشاره به اینکه مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی بسیار سنگین است، گفت: مردم در نظام جمهوری اسلامی از مسئولین انتظاراتی دارند، البته حقی هم مسئولان دارند، اما حق مردم بیشتر است.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد ادامه داد: مسئولان غیردولتی نیز که امکاناتی دارند در مقابل مردم مسئولند و مردم انتظار دارند هرکس به وظیفه خودش عمل کند.

وی تصریح کرد: امروز مردم انتظار دارند که فرهنگیان درست به وظیفه‌شان عمل کنند، اما بعضی از مسئولیت‌ها اگر انجام نشود مردم خیلی رنج می‌کشند.

دادستان‌کل کشور اضافه کرد: سلامت روانی، فیزیکی و اجتماعی و عقلی مسئله بسیار مهمی است که در احادیث ما به‌عنوان نعمت‌هایی که مورد توجه قرار نمی‌گیرند، نام برده شدند.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد با بیان اینکه "پس از پیروزی انقلاب شاهد افزایش بیمارستان‌ها و افزایش کادر درمان بودیم. "، گفت: امروز در حوزه‌های تخصصی پزشکی فرآوران دانش‌آموخته داخلی داریم که باید نسبت به آن شاکر باشیم. کشور ما از حیث بهداشت و درمان مستقل شده است و به کشور‌های دیگر در حوزه واکسیناسیون نیز کمک می‌کند.

وی گفت: البته گردش نخبگانی در دنیا وجود دارد و یک عده می‌مانند و یک عده می‌روند، اما برخی‌ها از بستری که شهدا ایجاد کردند همین‌جا درس خواندند و اکنون درحال خدمت به مردم هستند.

دادستان‌کل کشور ادامه داد: باوجود این پیشرفت‌ها و خدمات، اما کسانی هستند که این پیشرفت‌ها را در کام مردم تلخ می‌کنند، موضوع زیرمیزی همان چیزی است که مرتب مردم به دادستان‌های ما مراجعه می‌کنند و از پزشکان شاکی هستند، این در شأن جامعه پزشکی ما نیست.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد افزود: سازمان نظام پزشکی و نمایندگان مجلس باید با معدود افرادی که در حال تخلف هستند برخورد کنند.

به هوش مصنوعی بی‌تفاوت نباشیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ۲۰ سال است که رهبر انقلاب در خصوص فضای مجازی تذکر داده‌اند، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و هر روز پیشرفت می‌کند، همچنین ما در خصوص هوش مصنوعی نباید بی‌تفاوت باشیم و باید به آن توجه ویژه‌ای کنیم.

دادستان‌کل کشور تأکید کرد: رهبر انقلاب درخصوص حکمرانی خردمندانه در فضای مجازی تأکید داشتند. در زمان شهید آیت الله رئیسی تدابیری اندیشیده شد که ظرف چند ماه مراجعه به پیام‌رسان‌های داخلی بیش از ۹۰ درصد افزایش یافت.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد ادامه داد: برخی نرم‌افزار‌ها بیش از ۳۰ میلیون کاربر پیدا کرده‌اند و اکنون پیام‌رسان‌های داخلی با پیام‌رسان‌های خارجی رقابت می‌کنند و بالای ۵۰ درصد از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: درخواست ما از وزارت ارتباطات ۲ موضوع است؛ نخست اینکه پیام‌رسان‌های داخلی را به‌سرعت تقویت کنند و دوم اقدام حقوقی در خصوص جرائم است.

دادستان‌کل کشور متذکر شد: پیام‌رسان‌های خارجی باید بر اساس شرایطی که ما تعیین می‌کنیم در کشور فعالیت کنند چراکه امروز بارزترین مصداق حقوق عامه فضای مجازی است، دین مردم، تربیت فرزندان مردم در فضای مجازی رقم می‌خورد.

لزوم توجه به عفت عمومی

حجت‌الاسلام موحدی آزاد در بخش دیگری از سخنان خود حفظ عفت عمومی را از دیگر موارد حقوق عامه دانست و عنوان کرد: برخی‌ها طوری رفتار می‌کنند که عفت عمومی خدشه‌دار می‌شود، مظهر این مسائل بی‌حجابی است.

وی افزود: تکلیف ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، فراجا، سازمان تبلیغات و نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی به‌قوت خود باقی است.

دادستان‌کل کشور تأکید کرد: بستر کار برای همه مهیاست و هیچ منعی برای انجام کار فرهنگی درست وجود ندارد، بحث اقدام قضایی پایان خط است، ابتدا باید ارشاد کنیم.

وی تصریح کرد: کسی حق ندارد برخورد فیزیکی در خیابان کند، اگر کسی هم تمرد کند هیچ‌کس حق کتک‌زدن ندارد، به‌هیچ‌وجه برخورد فیزیکی در خیابان توجیه قانونی ندارد و با متخلفین برخورد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد اضافه کرد: این موارد به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما همین موارد کم زحمات مجموعه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
دادستان‌کل کشور بیان داشت: تمرد از دستور پلیس جرم است و باید رسیدگی شود، اما نباید اقدامی که در شأن نیرو‌های انتظامی نیست انجام شود.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد خطاب به دادستان جدید مرکز استان گفت: در برخورد با جرم و مجرم تبعیض‌آمیز برخورد نکنید، با همه یکسان برخورد کنید، خانواده ضعیف و سرشناس نباید تفاوتی در نگاه شما داشته باشد.

وی با بیان اینکه "اعتبار ما این است که عادلانه برخورد کنیم. "، عنوان کرد: ماده ۱۴ در قانون برنامه هفتم توسعه مربوط به استان‌های نفت‌خیز است که سهمی قانون برای آنها در نظر گرفته است و از شما می‌خواهم که با همکاری سایر مدیران استان از مجاری قانونی این موارد را پیگیر باشید.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد ادامه داد: به همه دادیاران و دادستان‌های استان تأکید می‌کنم در مدیریت پرونده‌ها با دادستان مرکز استان هماهنگ باشند.

دادستان‌کل کشور افزود: در کار قضایی و اعمال نظر در پرونده‌ها حتماً نظرات را مکتوب کنید و شفاهی کاری صورت نگیرد.

وی تأکید کرد: رئیس‌کل دادگستری استان رئیس‌کل مجموعه است در مدیریت، پرونده‌های مهم را دادستان باید به اطلاع مدیرکل برساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
نه تنها در خیابان بلکه در غیر از خیابان هم نباید برخورد فیزیکی شود، لا اکراه فی الدین ، خود خدا هم راضی نیست
آخرین اخبار