دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: بنابر آمار ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرکات مانده که ترخیص آن در تنظیم بازار اثرگذار است.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار امسال ۴۵۰ هزارتن تا قبل از دوره ممنوعیت وارد شد که سال گذشته همین رقم بوده است، اما با این تفاوت که سال گذشته یک میلیون تن بیشتر وارد نشد که مصرف شد، اما سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن توسط بخش خصوصی وارد شد که ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتن به فروردین و اردیبهشت منتقل شد که امسال به سبب واردات یک میلیون تن برنج، این اتفاق نیفتد.

 به گفته او، اگر کمبودی در بحث عرضه برنج رخ دهد، با سودهای حداکثری می فروشند و بدنبال دور زدن قانون نیستیم و تنها به سبب تاخیر وزارت جهاد در ثبت سفارش، بخشی از نیاز کشور در گمرکات رسوب کرد که تنظیم بازار تصمیم بر ترخیص گرفت، اما بدلیل تغییر و تحولات دولت، هنوز ابلاغ نشده است که امیدواریم هرچه سریع تر تمهیداتی اتخاذ کنند تا برنج ها به بازار عرضه شوند.

حداکثر نیاز ماهانه کشور ۱۵۰ هزارتن است

 کشاورز ادامه داد: اگر در فصل برداشت کمبود جدی در کشور رخ دهد به گران زدن برنج ایرانی و رکود بازار روبرو می شود. از این رو  با ترخیص برنج های مانده در گمرک اجازه ندهد بازار به هم بخورد. به طور متوسط وقتی تورم و گرانی باشد، تقاضا کاهش می یابد.

 دبیر انجمن تامین کنندگان و واردکنندگان برنج با بیان اینکه ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است، افزود: تجربه ۱۰ سال قبل نشان می دهد که ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتن برنج  مصرف کردیم که در ۵ ماهه امسال ۱۵۰ هزارتن برنج کمتر مصرف شده است.

خرید حمایتی برنج توسط بخش خصوصی راه حلی برای تنظیم بازار

او از ثبات قیمت برنج نسبت به ماه های قبل خبر داد و گفت: تا امروز تلاش کردیم با دولت تعامل داشته باشیم، اما تاکنون کمکی در این حوزه نشده است،درحالیکه با همکاری بخش خصوصی، بازار برنج ایرانی از رکود خارج شود.

کشاورز ادامه داد: سال گذشته بخش خصوصی ۵۰ هزارتن برنج از کشاورزان خرید حمایتی کرد و امسال  هم اگر به میزان تولید و تقاضا این امر صورت بگیرد، می تواند در عرضه محصول با قیمت مناسب به مصرف کننده تاثیر بسزایی داشته باشد.

او با بیان اینکه میزان رسوب برنج در گمرک عدد قابل توجهی نیست، گفت: بنابرآمار ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتن برنج در گمرک مانده که ترخیص آن و عرضه در دوره ممنوعیت می تواند به تنظیم بازار کمک کند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار