کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد سفر رئیس‌جمهور نشانه اهمیتی است که ایران برای تحکیم مناسبات قائل است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با سفر رئیس جمهور به عراق اظهار کرد: سفر دکتر پزشکیان که نخستین سفر رسمی رئیس جمهور منتخب تلقی می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد سفر رئیس جمهور نشانه اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم مناسبات تهران و بغداد قائل است.

وی افزود: در این سفر رئیس جمهور کشورمان با توجه به شرایط منطقه و ادامه کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی صحبت درباره این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهد. همچنین رئیس جمهور مهمترین مسائل منطقه و موضوعات جهانی و مناسبات  دو جانبه بین ایران و عراق را با مقامات عراقی مورد بحث قرار خواهند داد. سلسله پرونده‌هایی در این سفر مطرح می‌شود از جمله مسئله ادامه خط آهن ایران و عراق  و سوریه که پروژه بسیار مهم  و راهبردی است که اگر تکمیل شود می‌تواند در همگرایی منطقه و ارتقای جایگاه سه کشور در سطح منطقه و جهان موثر باشد. این اتفاق می‌تواند حجم مبادلات اقتصادی را میان کشور‌های غرب آسیا  در سطح بالایی افزایش دهد و به نظر می‌رسد که این پروزژه بسیار راهبردی و استراتژیک است.

هانی زاده تاکید کرد: موضوع دیگر مسئله حضور گروهک‌های تجزیه طلب و تروریستی در اقلیم کردستان است و با توجه به آن که ایران توافقنامه همکاری امنیتی با دولت مرکزی عراق امضا کرده است لذا باید این تواتفق نامه محترم شمرده شود و پایگاه گروهک‌های تروریسی از اقلیم کردستان برچیده شود.

وی گفت: موضوع دیگر افزایش سطح همکاری اقتصادی و تبادلات تجاری میان ایران و عراق از ده میلیارد دلار فعلی به ۲۰ میلیارد دلار در سال‌های آینده خواهد بود که این موضوع با استقبال مردم و دولت عراق همراه خواهد بود چرا که  مردم عراق پذیرش بالایی برای کالای ایرانی دارند.

وی افزود: موضوع دیگر مورد بحث همکاری‌های امنیتی و نظامی ایران و عراق است و با توجه به آن که قرار است تا سال ۲۰۲۵ کلیه نیرو‌های آمریکایی موجود در عراق خاک این کشور را ترک کنند عراقی‌ها برای تامین امنیت و مبارزه با گروهک‌های تروریستی نیازمند همکاری ایران هستند.

به گفته هانی زاده ایران  آماده آموزش نیرو‌های امنیتی عراق بوده و لذا این موضوعات و مسائل مرتبط با آینده منطقه پس از جنگ غزه در این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد و طبیعتا عراق با توجه به جایگاهی که در اتحادیه عرب دارد می‌تواند در خصوص پایان دادن به جنگ غزه نیز کمک کند.

وی درباره پیام سفر رئیس جمهور به عراق برای سایر کشور‌ها گفت: این سفر می‌تواند این پیام را داشته باشد که ایران و عراق که دارای مرز‌های طولانی آبی و خاکی هستند تحت تاثیر فضاسازی برخی کشور‌ها در منطقه و خارج از منطقه قرار نمی‌گیرند و مناسبات ایران و عراق فراتر از مناسبات دو دولت است و به دلیل اعتقادات موجود میان دو ملت ایران و عراق طبیعتا این مناسبات هیچ گاه تحت تاثیر جریان‌های خارجی قرار نخواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار