کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: عراق کشور بسیار مهمی است و در شرایط کنونی می‌تواند به ما کمک کند.

ناصر ترابی کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور به عراق اظهار کرد: به اعتقاد من انتخاب عراق، انتخاب درستی به عنوان سفر اول برون مرزی دولت چهاردهم بوده است، زیرا عراق کشور بسیار مهمی است و در شرایط کنونی می‌تواند به ما کمک کند و از نظر دیگر هم ما به عراقی‌ها کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: این سفر پیغام واضحی برای کشور‌های منطقه و همه دشمنان ایران و عراق دارد و همراهی و همگرایی دو کشور را نشان می‌دهد که نمود عینی این همراهی مردمی را در اربعین دیدیم و این بار آن را در سطح کلان بررسی می‌کنیم.

ترابی افزود: مسئله مهمی که در این سفر خودنمایی می‌کند، بحث نگاه امنیتی بر توافقنامه امنیتی است که وجود دارد. آن هم با توجه به آن که منطقه آبستن مشکلات فراوانی بوده و تهدید‌هایی را در این مدت در دو کشور شاهد بودیم. توافق امنیتی می‌تواند الگویی شود برای سایر همسایه‌ها و بقیه کشور‌ها و اگر بتوانیم این موضوع را از استثناء بودن در بیاوریم که کار سیاست خارجه ما است، حرکت مهمی است که انجام شده است. با توجه به صحبت‌های آقای عراقچی که در این چند وقت اخیر مطرح کرد می‌توانیم این رفتار با کشور همسایه‌مان مانند عراق را تبدیل به یک موضوع همگانی کنیم.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: موضوع دوم مسئله اقتصادی است. می‌دانیم که راه رشد اقتصادی کشورمان از طرف کار با همسایه‌ها است و اگر بتوانیم به کشور‌های دیگر که در جوار ما هستند ثابت کنیم که ایران در حوزه اقتصادی به دنبال همراهی و همکاری است، می‌توانیم بار مشکلات را برداریم و حرکت بزرگی را در مسیر اهداف خودمان انجام داده‌ایم.  

وی تاکید کرد: در آخر هم موضوع اجتماعی مطرح می‌شود. کشور‌هایی که تا چند سال پیش در حال جنگ بودند اکنون به دوست تبدیل شده‌اند و این ۳ منظر مسئله‌هایی است که خروجی‌های پیدا و پنهان این سفر به عراق خواهد بود.

ترابی در ارتباط با سیاست خارجه دولت چهاردهم اظهار کرد: برای قضاوت زود است، اما اگر آن چه که آقای عراقچی در صحبت‌های اخیر خود مطرح کرده از شکل تئوریک تبدیل به فضای میدانی و عملیاتی شود، جای تشکر دارد.

وی گفت: آقای عراقچی عنوان کرده که ما ضمن این که در روند‌های خود ثبات داریم، نیاز به تحول داریم و می‌خواهیم تحول ایجاد کنیم و برای این مسئله باید کمی صبر کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: حقیقت و پیش‌بینی این است که تغییر اساسی و چندانی رخ نمی‌دهد و ریل گذاری ما با گذشته متفاوت نمی‌شود، اما اگر دوستان واقعا به سمت تحول بروند، فرصت‌های زیادی را در جهان و کشور‌های منطقه داریم که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

خبرنگار: نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار