مدیرکل امور بانوان استانداری قم اقدامات انجام شده در زمینه جوانی جمعیت در استان را تشریح کرد و گفت: تعداد واگذاری‌هایی که در این ۳ سال به خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر انجام شده، چیزی غالب بر ۳۴۵۰ واحد مسکونی و زمین بوده است.

مریم عرب‌نژاد، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه جوانی جمعیت در استان گفت: باتوجه به منویات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت موضوع جوانی جمعیت، که سال‌های گذشته مکرر به آن اشاره کرده‌اند و از مسئولین پیگیری جدی در این زمینه را خواستار شدند، فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است.

عرب‌نژاد گفت: بحث جوانی جمعیت در سطح استان قم با اهتمام ویژه‌ی استاندار محترم دنبال می‌شود، از امسال در ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توجه ویژه‌ای به برگزاری جلسات منظم و مستمر با ریاست شخص استاندار می‌شود. در این جلسات مصوبات مربوطه برای مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست. 

مدیرکل امور بانوان استانداری قم درباره قانون جوانی جمعیت بیان کرد: قانون جوانی جمعیت در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید، ۷۳ ماده قانونی برای آن درنظر گرفته شد. این مواد قانونی بسیار جامع و کامل به موضوع جوانی جمعیت پرداخته است. نکته مهمی که وجود دارد بحث نظارت بر حسن اجرای این قوانین در سطح دستگاه‌های اجرایی است.

مدیرکل امور بانوان استانداری قم عنوان کرد: باتوجه به اهتمام ویژه‌ای که در استان وجود دارد، تیم‌های نظارت و ارزیابی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سطح استان قم راه‌اندازی شده که با حضور مستمر مطابق با مواد قانونی به پایش دستگاه‌ها می‌پردازند. این قانون در سطح کلان برای تمام دستگاه‌های اجرایی وظایف و قوانینی را مشخصی کرده است.

عرب‌نژاد تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور، بیشترین سهم در انجام وظایف و اجرای قوانین مربوط به حمایت از جوانی جمعیت را بر عهده دارد که مشمول ۲۷ ماده قانونی است. به تبع آن برای تمام دستگاه‌های اجرایی وظایف مشخص کرده است.

 مدیرکل امور بانوان استانداری قم با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی برای جوانان گفت: بعد از جلسات مختلفی که در ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با مدیران بانک‌های استان و شورای هماهنگی بانک‌ها شکل گرفت؛ تسریع در روند پرداخت تسهیلات بانکی در اولویت کار قرار گرفت. 

عرب‌نژاد افزود: قانون جوانی جمعیت به تمام ابعادی که در ایجاد انگیزه و رغبت به خانواده‌ها به جهت فرزندآوری مربوط است، پرداخته که یکی از این مباحث اعطای تسهیلات وام‌های فززندآوری و ودیعه مسکن برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر است. در بحث وام‌های ودیعه مسکن در استان قم ۶ بانک عاملیت پرداخت دارند. 

مدیرکل امور بانوان استانداری قم بیان کرد: با توجه به اینکه میزان اعتبارات در نظر گرفته شده محدود است و بازگشایی سایت‌های مرتبط به بحث وام‌های فرزندآوری و ودیعه مسکن از سمت بانک مرکزی باز یا بسته می‌شود، بنابراین این امکان وجود دارد که در حوزه پرداخت تسهیلات روند سریعی نداشته باشیم.

مدیرکل امور بانوان استانداری قم با اشاره به میزان رشد موالید در استان گفت: ما در سطح استان قم نرخ ثبات جمعیتی [کاهشی]نداریم. ثبات جمعیت در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ رو به رشد بوده است. ولی طبیعتا تغییر نگرش‌های قدمی نادرست در زمینه فرزند کمتر، زندگی بهتر زمان‌بر است.

عرب‌نژاد بیان کرد: نکته مهم این است زمانی که ما برای رهایی از تله و بحران جمعیتی داریم بسیار کم و محدود است و باید همه دستگاه‌های اجرایی و مردم کمک کنند تا بتوانیم موضوع جوانی جمعیت که بحث نیروی انسانی و نیروی کاری در آینده کشور است را به نحو احسن پیش ببریم.

او عنوان کرد: استان قم در بحث واگذاری زمین به خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر، رتبه برتر و حائز اهمیتی را به خود اختصاص داده است. تعداد واگذاری‌هایی که در این ۳ سال انجام شده، چیزی غالب بر ۳۴۵۰ واحد مسکونی و زمین بوده است. 

عرب‌نژاد گفت: اقداماتی که در سطح دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته اقدامات قابل تأملی بوده است. همچنین بسته‌های لبخند مادری که ستاد اجرای فرمان امام به خانواده‌ها تقدیم کرده است.

مدیرکل امور بانوان استانداری قم  با بیان اینکه آموزش و پرورش نیز می‌تواند در این مسیر روند رو به جلو داشته باشد، افزود: آموزش و پرورش سهم بزرگی جامعه هدف از جمله اولیا و دانش‌آموزان را در بطن خود دارد و اداره‌کل امور بانوان و خانواده با تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی داشته، با برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی و تبیین خانواده‌ها، آسیب‌های تک فرزندی و اثرات مطلوب خانواده‌های چند فرزند را ارائه می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار