سرانه آموزشی در قم نسبت به میانگین کشوری کمتر است و سبب دو شیفته شدن برخی از مدارس شده است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان قم با بیان اینکه در سال ۱۰ هزار دانش آموز جدید به جمعیت دانش‌آموزان اضافه می‌شود، گفت: پس باید دید چند مدرسه نیاز داریم تا وضع موجود را پوشش دهد و همه دانش آموزانی که اضافه می‌شوند کلاس داشته باشند.

رحیمی افزود: قانون ماده ۱۸ شامل نهضت ملی مسکن هم می‌شود و این یکی از اختلافات بین آموزش و پرورش و سازمان وزارت راه و شهرسازی است که می‌گوید هر کسی مسکن می‌سازد باید مدرسه هم بسازد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: با توجه به قانون جوانی جمعیت باید برای هر واحد ساختمان سرانه دو دانش آموز در نظر بگیریم، اگر بلندمدت فکر کنیم و راهبردی پیش برویم باید به ازای هر ۲۵۰ نفر یک مدرسه داشته باشیم، اما اگر بخواهیم با شرایط فعلی پیش برویم که برای هر ۸۰۰ نفر یک مدرسه نیاز داریم و آمار پایین‌می‌آید.

رحیمی با تاکید بر اینکه در طرح نهضت ملی مسکن ما نمی‌دانیم برنامه چیست و کدام بلوک و محله قرار است زودتر آماده و بهره برداری شود، عنوان کرد: الان ۱۲ قطعه زمین واگذار شده بقیه هم در حال آماده سازی است، طبق همان قانون ماده ۱۸ که می‌گوید کسانی که مسکن می‌سازند باید مدرسه هم بسازند.

اجتهادی، مدیرکل اداره نوسازی مدارس استان قم بیان کرد: میانگین سرانه آموزشی در کشور ۵.۲ است که این عدد در استان ما ۴.۲ است.

او با بیان اینکه در سرانه آموزشی یک مترمربع کمبود داریم، افزود: در مجموع کمبود ۳۰۰ هزار مترمربع است که طبق محاسباتی که می‌شود یک هزار و ۵۰۰ کلاس درس، بنابراین مجبورند در دوشیفت کلاس‌ها را برگزار کنند تا ۳ هزار نفر را پوشش دهد.

مدیرکل اداره نوسازی مدارس استان قم افزود: آنچه در کشور به عنوان سرانه تعریف می‌شود تک شیفتی است به همین علت در این موضوع استان ۲۷ هستیم. درواقع هرچه ظرف ساخت در سال کمتر از ۳۰۰ کلاس باشد عقب‌رفت بیشتری داریم.

اجتهادی با تاکید بر اینکه در ۸۰ درصد مدارس قم خیرین حضور دارند، تصریح کرد: اعتبارات استان پاسخگو نیست و باید مردم کمک کنند.

عیسی آبادی؛ رئیس گروه تلفیق بودجه سازمان‌برنامه و بودجه استان قم گفت: در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان بیش از ۲۰ درصد اعتبارات استان را که ۳۵ فصل تملک دارایی است، به مدارس اختصاص دادیم و امسال از اعتبارات ملی ۲۵ میلیارد تومان را برای نوسازی مدارس در نظر گرفتیم.

عیسی آبادی افزود: در جدول ۱۰ بودجه ماده واحده ۱۴۰۳، عددی هست که برای تخریب و بازسازی‌مدارس ۵ همت و برای تجهیز هنرستان‌ها ۲ همت اعلام شده است. این عدد برای ۳۱ استان کشور است که هنوز بین استان‌ها توزیع نشده است.

رئیس گروه تلفیق بودجه سازمان‌برنامه و بودجه استان قم افزود: بنابراین از نمایندگان تقاضا داریم از ۷ همتی که وجود دارد سهمی که برای استان قم می‌گیرند قابل توجه باشد.

اسحاق؛ معاون املاک و حقوقی راه و شهرسازی استان قم هم گفت: درخصوص طرح نهضت ملی مسکن امسال مکاتبات مختلفی با ارگان‌های ذیربط انجام دادیم که آخرین مکاتبه ما مربوط به تیر ماه است که از دستگاه‌ها درخواست کردیم بیایند و زمین‌های با کاربری مرتبط را از ما بگیرند و عملیات ساخت و ساز را شروع کنند.

احمدی، معاون نظارت و بازرسی کل استان قم نیز تصریح کرد: در جهش مسکن ملی در منطقه پرنیان ۴ قطعه زمین و در پردیسان ۷ قطعه زمین به میانگین ۵ هزار متر و ۲ هزارمتر داده شده، اما از زمان تخصیص زمین تاکنون هیچ‌دستگاهی پای کار نیامده است.

معاون نظارت و بازرسی کل استان قم افزود: زمین به آموزش و پرورش تخصیص داده شده، اما باید دنبال تامین اعتبار و ساخت و ساز آن بروند. پیشرفت فیزیکی ساختمان‌های پرنیان ۳۰ درصد و پردیسان ۶۰ درصد است که درصورت تکمیل این واحد‌ها هیچ زیرساختی با کاربری فرهنگی و آموزشی در آنجا وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار