مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه ۲۰ درصد از دانش‌آموزان استان هنوز نام‌نویسی نکرده‌اند، گفت: از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم برای ثبت‌نام فرزندان خود هرچه سریع‌تر اقدام کنند، زیرا پایه ساماندهی سال جدید ثبت‌نام دانش‌آموز است.

علیرضا رحیمی ، با اشاره به وضعیت سرانه فضای آموزشی و اقدامات انجام شده برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: وضعیت سرانه آموزشی ما نسبت به سرانه و تراکم دانش‌آموزی فاصله زیادی دارد و نمی‌توان یک مقطع خاصی را عامل وضعیت کنونی دانست.

رحیمی افزود: استان قم در تراکم دانش‌آموزی رتبه سوم کشور، در تراکم سرانه آموزشی رتبه ۲۷ کشور را دارد؛ یعنی به ازای هر دانش‌آموز نسبت به میانگین کشوری، حدود یک متر سرانه آموزشی کم داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: ضمن اینکه در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش شد، یکی از آنها فضا‌های آموزشی بود. به عبارت دیگر در استان قم در سال ۹۹_۱۴۰۰ ما ۵۰ کلاس را در زمینه نوسازی تحویل گرفتیم، درصورتی که در سال گذشته به ۲۴۰ کلاس افزایش پیدا کرد.

رحیمی عنوان کرد: از خانواده‌ها درخواست داریم که برای ثبت‌نام فرزندان خود هرچه سریع‌تر اقدام کنند، ۲۰ درصد از دانش‌آموزان هنوز نام‌نویسی نکرده‌اند. پایه ساماندهی سال جدید ثبت‌نام دانش‌آموز است. تا ثبت‌نام انجام نشود کلاس‌بندی و اختصاص معلم بلاتکلیف خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: مشکل اصلی ما برای پایه‌های ورودی و اول است، ما از آبان ۱۴۰۲ به انواع مختلف به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم تا برای سنجش فرزندان خود اقدام کنند، ولی متاسفانه همچنان شاهد آن هستیم که برخی خانواده‌ها هنوز اقدامی نکردند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم درخصوص جابه‌جایی مدارس دانش‌آموزان گفت: چنانچه دانش‌آموزی در مقطع ششم در یک مدرسه درس می‌خوانده است، مدرسه خود اعلام می‌کند که باید به کدام مدرسه متوسطه اول مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید. درصورت مراجعه دیرهنگام همین دانش‌آموز، مدرسه دانش‌آموز جدید را می‌پذیرد و می‌گویند جا ندادیم.

رحیمی افزود: ما جا نداریم پاسخ آموزش و پرورش نیست، درصورت مراجعه، هر مدرسه‌ای که به محل سکونت دانش‌آموز مرتبط باشد موظف به ثبت‌نام است. چنانچه خانواده‌ای با وجود داشتن مدارک مبنی بر جابه‌جایی محل سکونت مراجعه کند ولی مدرسه ثبت‌نام نکرد، به ستاد ثبت‌نام ناحیه مربوطه مراجعه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در پاسخ به این سوال که استحکام و ایمنی مدارس ما به چه صورت است، گفت: قم از لحاظ فضا‌های موجود آموزشی موقعیت خوبی در سطح کشور دارد. یک تعدادی از مدارس نیازمند مقاوم‌سازی هستند و یک تعدادی هم به خاطر قدمت نیاز به تخریب و بازسازی دارند. این موضوع در دستور کار قرار دارد، به محض وصول اعتبارات لازم یا کمک خیرین بزرگوار این‌کار را محقق می‌کنیم.

رحیمی در بیان طرح شهید عجمیان که در زمینه بهسازی مدارس است، گفت: طرح بهسازی مدارس شهید عجمیان یک کار جهادی است. سال گذشته در این طرح کار‌های خوبی صورت گرفت و قم به عنوان استان برتر شناخته شد. امسال هم حدود ۲۵۰ مدرسه در این زمینه هدفگذاری شده و درحال انجام است. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: یک نکته مهمی داریم، مدرسه‌ای که استحکام و ایمنی لازم را نداشته باشد، اداره نوسازی موظف است که به صورت مکتوب به ما ابلاغ کند، و ما نیز موظفیم آن مدرسه را خالی نگه داریم. در سطح استان ۵ مدرسه با چنین شرایطی موجود است که دانش‌آموزی در آن نیست.

رحیمی در پاسخ به این سوال که وضعیت لباس فرم دانش‌آموزان که امسال به انجمن اولیا مربیان سپرده شده چه نظارت‌هایی صورت گرفته است، عنوان کرد: در رابطه با لباس دانش‌آموزان دو وظیفه داریم؛ یک اطلاع‌رسانی، دو دفاع از حقوق دانش‌آموزان؛ ما در شورا‌هایی که تشکیل می‌شود حاضر می‌شویم و به عنوان وکیل دانش‌آموزان شرکت می‌کنیم. هدف ما جلوگیری از بالا رفتن قیمت، کیفیت خوب و تحویل به موقع است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: با توجه به اینکه ما در رابطه با تأمین لباس فرم مسئولیت مستقیم نداریم ولی نظارت بر اجرا داریم، از همه تولیدکنندگان در زمینه فرآیند تهیه و توزیع لباس بویژه برای دختران انتظار داریم، یک مکان مناسب در شأن مراجعین ما داشته باشند. البته ما هیچ اصراری نداریم که دانش‌آموزان هر سال لباس فرم جدید تهیه کنند، چنانچه لباس سال قبل مناسب و سالم است می‌توانند مجدد از آن استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار