طرح نهضت ملی مسکن در استان قم با ساخت بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی رویای خانه‌دار شدن مستاجران و جوانان را بیش از گذشته به واقعیت نزدیک‌تر کرده و قم هم اینک با عملکرد قابل قبول در بخش تامین مسکن به یکی از موفق‌ترین استان‌ها در اجرای این طرح تبدیل شده‌است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم، با بیان اینکه بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی در قم در حال ساخت است، گفت: قم هم‌اکنون در صدر استان‌های کشور از حیث ساخت واحد‌های مسکونی قرار دارد و سیمای شهر به یک کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شده‌است.

 طرح نهضت ملی مسکن در استان قم  افزود:در استان قم ۴۵ هزار واحد به صورت انبوه سازی، ۲۰ هزار واحد به صورت واگذاری زمین به مردم و ۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده شهر و در قالب ارائه تسهیلات بانکی در حال ساخت است.

زنجیرانی فراهانی با اشاره به تنوع روش‌های ساخت در این طرح، افزود: در استان قم، علاوه بر ساخت انبوه، زمین نیز به‌صورت انفرادی به متقاضیان واگذار می‌شود و همچنین در بافت فرسوده شهر نیز با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت واحد‌های مسکونی در حال انجام است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی قم هم اینک سایت ۱۷ هکتاری بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و سایت‌های ۲۲ و ۲۷ هکتاری نیز به ترتیب ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

زنجیرانی فراهانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در سایت‌های مختلف، گفت: سایت ۱۷ هکتاری بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و سایت‌های ۲۲ و ۲۷ هکتاری نیز به ترتیب ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 طرح نهضت ملی مسکن در استان قم  با اشاره به حمایت‌های دولت از این طرح، افزود: در طراحی نقشه‌ها و نظارت بر ساخت، تخفیف‌های قابل‌توجهی به متقاضیان داده شده است، همچنین، تسهیلات بانکی نیز از ۴۰۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته‌است.

زنجیرانی فراهانی در خصوص مالکیت زمین و هزینه‌های ساخت نیز گفت: در بسیاری از سایت‌ها، متقاضیان مالکیت ۹۹ساله زمین را خواهند داشت و هزینه‌های آماده‌سازی زمین نیز توسط دولت تامین می‌شود.

او بر تامین زیرساخت‌های لازم برای این واحد‌های مسکونی تاکید کرد و گفت: در طراحی سایت‌ها، تمامی کاربری‌های شهری مانند آموزشی، بهداشتی و ورزشی پیش‌بینی شده‌است و دستگاه‌های مربوطه موظف به تامین زیرساخت‌های لازم هستند.

 طرح نهضت ملی مسکن در استان قم  با ابراز امیدواری نسبت به آینده طرح نهضت ملی مسکن در قم، بیان کرد: با توجه به حمایت‌های دولت و استقبال مردم، این طرح به یکی از موفق‌ترین طرح‌های مسکن‌سازی در کشور تبدیل خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم نیز با اشاره به روند تکمیل واحد‌های مسکونی، گفت: سایت جدید نهضت ملی مسکن طایقان قم جمعیت‌پذیری ۱۲ هزارنفر را داراست.

محمد اطهری احداث چهار هزار واحد مسکونی در سایت طایقان را مورد توجه قرار داد و افزود: متراژ زمین واحد‌های مسکونی این سایت بین ۱۱۰ تا ۲۰۰ مترمربع است و کلیه واحد‌ها به صورت دوخوابه در یک طبقه در حال ساخت است.

او ادامه داد: سایت طایقان قم در قسمت‌های مختلف شامل یک‌هزار و ۷۰۰ واحد با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد و عملیات خاکی با پیشرفت ۵۰ درصد در حال انجام می‌باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: سایت جدید نهضت ملی مسکن طایقان قم جمعیت‌پذیری ۱۲ هزارنفر را داراست؛ متراژ زمین واحد‌های مسکونی این سایت بین ۱۱۰ تا ۲۰۰ مترمربع است و کلیه واحد‌ها به صورت دوخوابه یک طبقه در حال ساخت است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم ادامه داد: عملیات اجرایی این سایت از شهریورماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد و بازه زمانی تحویل واحد‌ها پس از آغاز عملیات اجرایی و ساخت و آماده سازی ۲۴ ماه در نظر گرفته شده‌است.

اطهری با بیان اینکه تمام واحد‌های درحال ساخت در طایقان بصورت ویلایی حیاط‌دار طراحی شده‌است، توضیح داد: تسهیلات بانکی در کنار واریز به‌موقع آورده توسط متقاضیان، مهم‌ترین نقش را برای پیشرفت در این سایت دارد.

طرح نهضت ملی مسکن در استان قم، علاوه بر تامین مسکن برای شهروندان، به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و بهبود کیفیت زندگی کمک شایانی کرده است. با توجه به اهمیت این طرح، لازم است همه دستگاه‌های اجرایی و مردم برای تحقق اهداف این طرح همکاری کنند. با رفع چالش‌ها و ادامه روند اجرای این طرح، می‌توان آینده‌ای روشن برای تداوم ساخت مسکن در استان قم متصور شد.

به باور صاحبنظران، صنعت ساخت و ساز به عنوان یک صنعت پیشرو در راستای توسعه اقتصادی است که با رونق این بخش دیگر صنایع نیز فعال می‌شوند و بر عکس رکود در بخش مسکن تاثیر منفی در حوزه اقتصاد و اشتغال خواهد داشت.

همچنین از منظر کارشناسان، مسکن، صنعتی پویا و اثرگذار در توسعه اقتصادی کشورهاست بطوریکه سرمایه‌گذاری در تولید و ساخت و ساز مسکن به نوعی خود اقتصادی مولد، پویا، اشتغالزا و محرک است و رونق این صنعت، زمینه اشتغال پایدار را فراهم کرده چرا که بیش از ۳۰ درصد از اقتصاد متاثر از گردش اقتصادی ساختمان‌سازی است.

آنچه امروز متقاضیان این طرح را بیش از هر چیزی آزار می‌دهد افزایش هزینه‌های تکمیل و ساخت آنهاست؛ پرداخت هر سه ماه ۴۰ میلیون تومان آورده نقدی مساله‌ای است که برای بسیاری از افراد کم برخوردار با درآمد‌های پایین، بسیار سخت و مشکل آفرین شده که بنظر می‌رسد دولت با برخی اصلاحات در نحوه دریافت هزینه‌ها بتواند کام مستاجران و جوانان را شیرین‌تر کند.

شهرک پرنیان به مساحت ۹۵۰ هکتار در فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان قم در محدوده روستای قلعه چم قرار دارد و به‌عنوان سایت جدید نهضت ملی مسکن ساخت خانه‌های ویلایی در آن آغاز شده‌است.

در این سایت، ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار ۳۰۰ مترمربعی در طرح نهضت ملی و ۲۰۰ مترمربعی برای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش‌بینی شده‌است. در فاز نخست این شهرک هفت هزار و ۵۰۰ واحد ویلایی احداث می‌شود.

شهرک پرنیان ظرفیت ۴۰ هزار واحد مسکونی را در خود دارد که در گام نخست در سه‌فاز ۱۷۰.۳۶۰ و ۴۱۵ هکتاری اجرایی خواهد شد که در فاز اول آن به مساحت حدود ۱۷۰ هکتار طراحی و اجرا می‌شود.

سایت ۴۸۰ فاصله زمینی طایقان در هفت‌کیلومتری شهرک پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار دارد. روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد. ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان است. شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این قم واقع شده است، این شهر در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شده است.

همچنین سایت نهضت ملی مسکن اسلام‌آباد قنوات نیز واقع در هفت‌کیلومتری شهر قم، بین مبارک آباد و شهر قنوات قرار دارد و مساحت آن ۵۴۵ هکتار است.

در این سایت افزون بر هفت هزار و ۲۰۰ قطعه زمین مسکونی برای ساخت مسکن طراحی شده است و واحد‌های مسکونی به‌مرور به‌صورت ساخت اسکلت و سفت‌کاری و یا واگذاری زمین انفرادی به متقاضیان اختصاص می‌یابد. قطعات زمین‌های سایت اسلام‌آباد قنوات به‌صورت یک‌طبقه حیاط‌دار ۲۰۰ متری طراحی شده‌است.

سایت ۴۸۰ هکتاری طایقان در فاصله هفت‌کیلومتری شهرک پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار دارد. روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد؛ ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان است.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی قم واقع‌شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تأسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری تبدیل شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار