با هدف دانش افزایی و به همت ادارات کل کتابخانههای عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربیدوره آموزشی «کتاب درمانی» ویژه کتابداران و مروجان کتابخوانی با حضور مجازی محسن حاجی زین العابدینی، معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس دانشگاه طی سه ساعت برگزار شد.
معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس دوره ضمن بیان مشکلات انسان امروزی به تعریف «کتاب درمانی» پرداخت و گفت: استفاده ازمطالب خواندنی به منظور درمان بیماریهای جسمی وروانی کتاب درمانی نام دارد و به عنوان رشته خاصی از کتابداری بیمارستانی و سازمانی به شمارمی رود و مفهوم اساسی کتاب درمانی، بازپروری از طریق خواندن است و شامل کتاب درمانی رشدی، کتاب درمانی بالینی، کتاب درمانی تحولی، کتاب درمانی سازمانی است.
محسن حاجی زین العابدینی، توضیحاتی پیرامون اهداف کتاب درمانی ارائه داد و گفت: رایجترین هدف «کتاب درمانی»، پرورش بینش فردی و شناخت خود است؛ هدف دیگری که برخی کتاب درمانگران در جست و جویش هستند، تحریک عاطفی در کودکان است؛ و هدف سومی که کتابشناسان برجسته از آن نام برده اند، این است که با ادبیات و فیلم میتوان به کودکان درحل مشکلات روزمره کمک کرد؛ بهبود روابط با دیگران، تفریح و سرگرمی، جامعه گرایی و ... از دیگر اهداف آن است و شامل دو رویکرد مهم پیشگیری و تقویت کننده و درمان کننده است.
تاریخچه کتاب درمانی، فواید کتاب درمانی، تأثیرات مثبت کتاب درمانی، مراحل آن، وب درمانی، نوشتار درمانی و. از دیگر مباحث مطرح شده در این دوره بود.
خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانههای عمومی آذربایجان غربی ضمن تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه کنونی گفت: علیرغم تغییرات و دگرگونیها در جهان کنونی، هیچ رسانهای جایگزین کتاب نشده است و کتاب همواره یک ابراز بنیادین فرهنگ ساز و تمدن آفرین بوده است؛ برنامهریزی برای ترویج کتاب و کتابخوانی مصداق بارز اقدام در راستای حفظ هویت ایرانی، عقیدتی و فرهنگی ایران اسلامی و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی است و کتابداران و دست اندرکاران این حوزه به عنوان مشاوران امین در حوزه تبادل اطلاعات و آگاهی بخشی در جامعه نقشآفرینی میکنند.
مدیرکل کتابخانههای عمومی استان ضمن اشاره به تأثیر کتاب در توسعه فردی و اجتماعی گفت: خواندن ارتباط مستقیم با توسعه فردی از طریق کسب مهارتهای هوشمندی، پرورش شخصیت خلاق، کسب فضایل شخصی، عمق دهی به مفاهیم، نشاط روحی و اجتماعی و... دارد و از اینرو، در توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیرگذار بوده و کارآمدترین ابزار ایجاد نظم اجتماعی است.
این دوره، با پرسش و پاسخ پایان یافت.