نخستین روز سال تحصیلی در کرانه باختری با وجود همه چالش‌های امنیتی موجود، امروز دوشنبه آغاز شد اما دانش‌آموزان نوار غزه همچنان از تحصیل محروم هستند.

امروز دوشنبه، سال تحصیلی جدید ۲۰۲۵-۲۰۲۴ در مدارس کرانه باختری فلسطین آغاز شد، این در حالی است که رژیم صهیونیستی برای دومین سال متوالی، با به راه‌انداختن جنگی تمام‌عیار در نوار غزه، دانش‌آموزان و دانشجویان فلسطینی را از ادامه تحصیل محروم کرده است.

به نوشته رسانه‌های فلسطینی، امروز بیش از ۸۰۶ هزار و ۳۶۰ دانش‌آموز دختر و پسر فلسطینی، سال تحصیلی جدید را در ۲ هزار و ۴۵۹ مدرسه دولتی، غیردولتی و زیر نظر آنروا در کرانه باختری و قدس آغاز کردند و آموزش آنها تحت نظارت ۵۱ هزار و ۴۴۷ معلم زن و مرد آغاز شد.

اما در نوار غزه، برای دومین سال متوالی، رژیم صهیونیستی بیش از ۶۳۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر فلسطینی را از ادامه تحصیل محروم کرده است. این در حالی است که قرار بود بیش از ۵۸ هزار نفر در سال تحصیلی جدید به کلاس اول بروند.

جنگ غزه تاکنون موجب شهادت و مجروحیت بیش از ۲۵ هزار کودک فلسطینی شده و ۱۰ هزار نفر از آنها دانش‌آموز بودند. از سوی دیگر، ۹۰ درصد ساختمان‌های مدارس دولتی غزه ویران شده‌اند.

در نوار غزه ۳۰۷ ساختمان برای مدرسه وجود داشت که از این تعداد، ۲۰۰ مدرسه که متعلق به آنروا بود به مرکزی برای آوارگان فلسطینی تبدیل شده بود که ۷۰ درصد این ساختمان‌ها نیز ویران شده‌اند. به اعلام آنروا از هر ۵ ساختمان مدرسه در نوار غزه، ۴ ساختمان آن هدف حمله قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که سال تحصیلی جدید در کرانه باختری و قدس نیز بدون دغدغه و تهدید جانی برای دانش‌آموزان فلسطین سپری نمی‌شود. صبح امروز، در نخستین روز آغاز سال تحصیلی، یک شهرک‌نشین مسلح اسرائیلی به دانش‌آموزان مدرسه بدوالکعابنه در شمال غرب شهر اریحا حمله کرد و با تیراندازی، مانع رفتن آنها به مدرسه شد و موجب ترس و وحشت این دانش‌آموزان شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار