کارشناس غرب آسیا گفت: ایران جایگاه بالایی در محور مقاومت دارد و یکی از ارکان مهم آن به‌حساب می‌آید. 

حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با محور مقاومت گفت: اتفاقی که بعد از طوفان‌الاقصی افتاد، رژیم صهیونیستی را وارد چرخه‌ای از تحولات کرد. بعد از ۷ اکتبر، اسرائیل برخلاف دفعات قبل که سعی می‌کرد بحران‌های داخلی خودش را با بحران‌آفرینی در پیرامون خود حل کند، قدرت بحران‌زایی خود را به‌شدت افزایش داد. همین موضوع باعث عمیق‌تر شدن بحران‌های رژیم شد.

او افزود: بعد از یازده ماه عملیات نظامی، ارتشی که ادعا داشت یکی از قدرتمندترین ارتش‌های دنیاست، کارآمدی خاص خودش را در جبهه‌های مختلف مانند غزه، در جبهه شمال در مقابله با حزب‌الله و چه در بحث دریانوردی از دست داده است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره بی‌ثباتی رژیم صهیونیستی در پنج‌سال اخیر نیز گفت: این بی‌ثباتی سیاسی یه یک نزاع سیاسی تبدیل شده است و توافق گروه‌های سیاسی عملا به یک امر غیرممکن تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که دو طیف متعارض با اهداف متعارض تقریبا هیچ نقطه مشترکی در بروز حادثه امنیتی مثل طوفان‌الاقصی نداشتند و این نشان‌دهنده یک تقابل سیاسی درون رژیم صهیونیستی است.

آجرلو همچنین افزود: در حوزه اجتماعی نیز به‌دنبال جناح‌بندی‌های سیاسی، شاهد یک دوقطبی جدی در میان صهیونیست‌ها هستیم که معضلات خاص خودش را دارد. در یازده ماه گذشته، ما شاهد تعمیق بحران‌ها و تزلزل جدی راهبردی در رژیم صهیونیستی هستیم. اگرچه اسرائیل یک‌سری دستاورد‌های تاکتیکی مقطعی در بعضی موارد مانند ترور‌ها و اقدامات نظامی داشته است، اما در حوزه راهبردی دچار یک چالش بسیار جدی شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: محور مقاومت وارث انواع مقاومتی است که بعد از استقلال کشور‌های منطقه به‌خصوص بعد از جنگ جهانی دوم در منطقه شکل گرفت و این محور به‌تدریج شکوفا شد. اگرچه محور مقاومت دوره‌های مختلفی را گذرانده است، اما نقطه عطف آن انقلاب اسلامی بوده است.

آجرلو ادامه داد: ورود انقلاب اسلامی ایران به عرصه مقاومت، این محور را از یک مقاومت محلی به یک مقاومت منطقه‌ای کشاند که به‌تدریج آثار آن را مشاهده کردیم؛ مانند آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و آزادسازی نوار غزه در سال ۲۰۰۵. زمانی که تمامی این موارد را در کنار یکدیگر می‌گذاریم، به نقش ایران در محور مقاومت پی می‌بریم. 

کارشناس غرب آسیا همچنین درباره حمایت ایران از محور مقاومت اظهار داشت: صهیونیست‎‌ها صراحتا اعلام کردند که رقیب اصلی ما جمهوری اسلامی ایران است. ایران معتقد است که محور مقاومت، ائتلافی است که در جهت حفظ حقوق مردم منطقه از جمله مردم فلسطین حرکت می‌کند و ما شکوفایی آن را در موضوع غزه می‌بینیم.

او همچنین یادآور شد: در چند ماه اخیر نیز جمهوری اسلامی ایران به قیمت این که با رژیم صهیونیستی درگیری نظامی پیدا کند، از محور مقاومت حمایت کرده است. به‌نظر می‌رسد که ایران جایگاه بالایی در محور مقاومت دارد و یکی از ارکان مهم آن به‌حساب می‌آید. 

وی یادآور شد: تمامی گروه‌های مقاومت ارکان‌های جبهه مقاومت هستند و شبکه‌های به‌هم پیوسته‌ای هستند که مانند یک فرایند واحد عمل می‌کنند. همچنین کسی در آن برتری و رهبری ندارد. 

او همچنین درباره ناهماهنگی بین نتانیاهو و تلاویو بر سر موضوع محور فیلادلفیا اظهار کرد: این مسأله یک موضوع ژئوپولیتیکی است. جریانات تندرو مثل لیکود اصلا قبول ندارند که دولتی به‌نام فلسطین شکل بگیرد. یکی از اقداماتی که رژیم صهیونیستی طبق طرح معامله غرب انجام داد، این بود که مرز بین اردن و کرانه باختری را تحت حاکمیت خود قرار دهد. 

آجرلو همچنین یا اشاره به موضوع محور فیلادلفیا بیان کرد: این موضوع یک بحث قدیمی است که از قبل وجود داشته است، اما صهیونیست‌ها به‌طور غیرمستقیم تلاش داشتند تا این محور را کنترل کنند. ما بار‌ها شاهد بودیم که این محور توسط مصر و با هماهنگی رژیم صهیونیستی کنترل شده است. در توافقات‌شان نیز ذکر شده است.

وی ادامه داد: در تحولات اخیر که این موضوع به صورت یک مسأله مطرح شده، بحث حضور نظامی مستقیم و اصطکاک بین مصر، فلسطین و رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد. دولت مصر و فلسطین با این موضوع به‌شدت مخالف هستند.

کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین ابراز داشت: بحث بعدی این است که نتانیاهو به‌دنبال یک دستاورد است، اما می‌داند که حضور رژیم صهیونیستی در گذرگاه صلاح‌الدین با چالش‌های زیادی مواجه خواهد بود. اگر نتانیاهو بتواند در بخشی از توافقات صلح، این مسأله را احیاء کند، به دستاورد راهبردی بزرگی دست پیدا می‌کند تا در تحولات رژیم از آن استفاده کند. چون نتانیاهو تاکنون دستاوردی نداشته است، به‌همین علت محور فیلادلفیا را پررنگ کرده است.

آجرلو همچنین درباره آینده محور مقاومت خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی تقریبا یازده ماه است که در شمال و جنوب درگیر یک جنگ تمام‌عیار است و تا زمانی که دستاورد راهبردی را به‌دست نیاورد، جنگ را به پایان نمی‌‎رساند.

خبرنگار: مهسا حنیفه

برچسب ها: محور مقاومت ، آتش بس ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار