وزیر آموزش و پرورش گفت: شهریه مدارس غیر دولتی باید سامان داده شود.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در اردوگاه شهیدباهنر گفت: بازگشایی مدارس مهمترین اولویت نظام تعلیم و تربیت است. راه انداختن قطار آموزش و پرورش برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و ما مکلفیم که نگرانی‌های مردم، مدیران و معلمان را کم کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در نظام تعلیم و تربیت ساده‌انگاری است، ساده‌انگاری در مدیریت، کیفیت‌بخشی، ساماندهی و برنامه‌ریزی است.

وی با بیان این که  ۴۴ سال است که آموزش و پرورش از کوچک‌انگاری، ساده‌انگاری، سیاست‌زدگی، سلیقه‌گرایی و بی‌ثباتی مدیریتی رنج می‌برد؛ افزود: ما باید با تمام توان بر روی مسائل آموزش و پرورش فکر کنیم، مطالعه کنیم، کار کنیم.

کاظمی با بیان این که هم مدارس دولتی و  هم غیردولتی  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ اظهار کرد: همگی در راستای اعتلای نظام تعلیم و تربیت هستند. انتظارات ما هم از بخش‌های مختلف، متفاوت است.

او ادامه داد: همان حساسیت‌ها و انتظاراتی که ما در بخش دولتی داریم در بخش غیردولتی هم اجرا شود و برای مهر آمادگی کامل داشته باشید. باید زنگ مهر در تمام مدارس غیردولتی نواخته شود. هیچ‌ کلاس درسی خالی از معلم نباشد، هیچ دانش‌‌آموزی بدون کتاب نباشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که مدارس غیردولتی هم فرصت است هم تهدید، گفت: فرصت است چون اگر ما در چارچوب سیاست‌هایی که اتخاذ کرده‌ایم حرکت کند می‌تواند به عنوان بخشی که از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کند در ارتقای نظام تعلیم و تربیت کمک شایانی کند. تهدید است اگر مراقبت نکنیم از فرآیندهای آموزشی ‌و پرورشی و نظارت نکنیم. انحراف در برنامه‌های آموزشی، در کم‌فروشی در حوزه‌های تربیتی و... باید این موارد به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. 

کاظمی به موضوع مشارکت‌های مردمی اشاره و تاکید کرد: مشارکت دو بخش است؛ مشارکت‌های مردمی در مدرسه‌سازی و یک بخش مشارکت‌های مردمی در بخش‌های دیگر. تنزل ماموریتی در بخش‌های آموزش و پرورش یکی از آسیب‌هایی است که با آن مواجهیم.

وی در ادامه ماموریت‌هایی در حوزه ساماندهی بخش‌های مختلف به مدیران سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ابلاغ کرد؛ گفت: سامان دادن به مدارس غیردولتی در ابعاد مختلف یکی از ماموریت‌های ما به مدیران سازمان مدارس غیردولتی است.

او ادامه داد:  بعد این سامان‌دهی، سامان‌دهی مدارس به‌عنوان کانون تحول و در قلب این تحول، مدیران و معلمان هستند. ما نیازمندیم به همان میزانی که در مدارس دولتی در جذب نیروی انسانی حساسیت به خرج می‌دهیم در مدارس غیردولتی هم باید به همین شکل باشد.

ورود نیروی بدون گزینش به مدارس غیردولتی ممنوع است

کاظمی گفت: به هیچ‌وجه نباید یک نیروی بدون گزینش در مجموعه مدارس غیردولتی مشغول شود. بزرگترین و مهمترین امانت در دست این افراد است. تمام این افراد باید برخوردار از یک شناسنامه علمی و صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی و اخلاقی باشند. در حوزه معلمان در کنار ارتقای صلاحیت‌های عمومی و تخصصی، باید معیشت معلم هم برای ما خیلی اهمیت داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مجموعه مدارس غیردولتی یک بخش جدا از نظام تعلیم و تربیت نیست و حوزه اجرایی با همه است و حق انفکاک اجرایی در این مسائل را نداریم. هیچکس حق چنین نگاهی را ندارد. 

ضرورت تدوین یک نظام‌نامه مدیریتی در مجموعه مدارس غیردولتی 

وی بر ثبات مدیریتی مدیران مدارس هم تاکید کرد و گفت: باید یک نظام‌نامه مدیریتی دقیق تدوین شود که مدیران مدارس هم از صلاحیت‌های لازم برخوردار باشند و هم ثبات داشته باشند. 

ثبت‌نام و شهریه مدارس غیردولتی سامان داده شود

کاظمی گفت: وقتی شهریه‌های خارج از چارچوب در یک مدرسه شکل می‌گیرد و برخورد نمی‌شود، دوقطبی ایجاد می‌شود. باید برخورد جدی داشته باشید. 

برنامه درسی در مدارس غیردولتی باید مو به مو اجرا شود 

وی با بیان این که  دو هزار ۸۰۰ دانش‌‌آموز در حدود ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند؛ گفت: اجرای مو به موی برنامه درسی در مدارس غیردولتی باید صورت بگیرد. این برنامه باید دقیق اجرا شود. باید حکمرانی نظام تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی ایران در این مجموعه را به خوبی شاهد باشیم. 

وی با تاکید بر این که باید سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در حوزه کمی مدارس غیردولتی سامان داده شود، گفت: توسعه باید در راستای سیاست‌های کلان دولت و نظام باشد. توسعه با رویکرد عدالت‌بخشی، مهارت‌آموزی، کیفیت‌بخشی، توسعه در مناطق محروم، توسعه با هدف ارایه خدمات ویژه به دانش‌‌آموزان نیازمند. باید انتفاع را در این مدارس به حداقل ممکن برسانیم. باید نگاه عدالت اجتماعی حاکم شود. 

برای مشارکت همه‌جانبه در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شود

کاظمی با اشاره به این که در حوزه توسعه مشارکت‌ها در استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها دچار یک تنزل مدیریتی شده‌ایم، گفت: تلاش برای مشارکت به همین برگزاری نشست شورای آموزش و پرورش خلاصه شده است. مسئول مشارکت باید طراح و برنامه‌ریز تمام مشارکت‌های مردمی در تمام آموزش و پرورش و در کل کشور باشد. باید نگاهش یک افق بسیار وسیع و بلند باشد.

او ادامه داد: امروز در نظام تعلیم و تربیت علی رغم این که ساختارهای متفاوتی داریم اما از ضعف مشارکت‌های همه‌جانبه در همه ابعاد در بخش‌های مختلف رنج می‌بریم و گاهی اوقات مشارکت را به یک کمک مالی تنزل می‌دهیم و لاغیر. همین نگاه در انجمن اولیا و مربیان هم تنزل پیدا می‌کند به همین کمک. این باید تغییر پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
بیچاره کردید داوطلبارو با این گزینشتون طرف نوبل هم برده باشه نماز جمعه و جماعت فعال نباشه رده اینم نتیجش تو دانش آموزای مملکت
آخرین اخبار