معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش  امسال برای دوره متوسطه ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نیرو جذب خواهد کرد.

مهدی کاظمی، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه صف اول با بیان این که  پیش بینی‌ می‌شود حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه تحصیل کنند؛ گفت: از این تعداد بیش از  سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دوره اول متوسطه و سه میلیون و ۲۰ هزار نفر در دوره دوم متوسطه تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزان دوره متوسطه افزایش یافته است.

او با بیان این که بازگشایی مدارس یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های وزارت آموزش و پرورش است؛ ادامه داد:گام اول بازگشایی مدارس تامین زیرساخت‌های لازم همچون ساخت فضا، شاداب سازی مدارس، ساماندهی نیروی انسانی، چاپ کتاب‌های درسی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۶ میلیون جلد کتاب برای دانش آموزان تولید شده افزود: فرایندهای لازم برای شروع یک مهر با نشاط ‌ انجام شده است.

کاظمی با بیان این که یکی از موضوعات مهم در دوران متوسطه  هدایت تحصیلی است؛ تصریح کرد: شناسایی استعداد‌های دانش آموزان و زمینه سازی برای یک انتخاب مناسب یکی از مسائل مهمی است که در دوره اول متوسطه اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به این که بحث هدایت تحصیلی یک فرآیند است؛ ادامه داد: اقدامات متفاوتی و ابزار‌های مختلفی برای شناسایی استعداد‌های دانش آموزان همچون هدایت تحصیلی انجام می‌شود.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در آزمون‌های هدایت تحصیلی و رغبت علاقه‌مندی دانش آموزان سنجیده می‌شود همچنین در هدایت تحصیلی نظر مشاور، نظر والدین، نظر معلم و نظر خود دانش آموزان مهم است.

وی ادامه داد: افزون بر موارد گفته شده نمرات و عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز در امر هدایت تحصیلی مهم است است. همه موارد گفته شده یک برگه هدایت تحصیلی را تشکیل می‌دهد.

او با بیان این که برگه هدایت تحصیلی در نیمه تیر به دانش آموزانی که در خرداد نمره قبولی را در امتحانات کسب کرده‌اند  ارائه شد؛ تصریح کرد: دانش آموزان تقریبا از نیمه دوم تیرماه می‌توانستند ثبت نام خودشان را انجام دهند ولی اولویت بندی شده بود.

وی ادامه داد: در هدایت تحصیلی اولویت الف و اولویت ب داشتیم، دانش آموزانی که اولویت الف را کسب کرده بودند، تا ششم مرداد می‌توانستند ثبت نام خودشان را در همان رشته‌ای که مورد علاقه شان بود ثبت نام کنند چه در شاخه نظری، چه در شاخه فنی حرفه‌ای و یا کاردانش، براین اساس ثبت نام دانش آموزان انجام شد.

او با بیان این که سال‌های گذشته تقاضای برای رشته تجربی زیاد بود و ما یک توزیع نامتوازنی را در دوره متوسطه دوم شاهد بودیم افزود: هم در شاخه نظری و هم شاخه فنی حرفه‌ای و شاخه کاردانش مهارتی در هنرستان‌ها توزیع نامتوازن بود که با برنامه ریزی صورت گرفته هدف‌گذاری کردیم تا یک توزیع متوازن بین شاخه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان این که در برنامه ششم و هفتم پیش بینی شده که سهم آموزش‌های فنی حرفه‌ای روند پنجاه درصدی داشته باشد افزود: سهم رشته‌های مهارتی در دو سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده و تقاضا در شاخه نظری هم در گذشته بیشتر برای رشته علوم تجربی بود با برنامه ریزی و جلسات مشاوره‌ای الان رشته ریاضی فیزیک الان مورد استقبال قرارگرفته است.

او ادامه داد: سهم رشته ریاضی فیزیک در ده سال روند کاهشی داشت.

او با اشاره به این که استقبال از هنرستان به دلیل موضوع اشتغال مهارت و بازار کار  افزایش پیدا کرده افزود: خانواده‌ها و دانش‌آموزان به این نتیجه رسیدند که شاید مدرک دانشگاهی ملاکی برای جذب افراد به بازار کار نیست بلکه مهارت ها باعث جذب بازار کار می‌شوند، از طرف دیگر نیاز بازار کار امروز اقتضا می‌کند که ما توجه بیشتری به رشته‌های مهارتی داشته باشیم.

او با بیان این که بحث مهارت آموزی علاوه بر هنرستان‌ها در دوره اول و دوم نظری نیز مورد توجه است افزود: یکی از ساحت‌هایی که در سند تحول به آن اشاره شده، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای است، ما باید تمرکز کنیم بر این ساحت که توانمندی‌های مهارتی دانش آموزانمان را ارتقا دهیم.

او با بیان این که تا پایان برنامه هفتم باید حدود هزار و ۴۰۰ هنرستان ایجاد کنیم؛ افزود: با تغییر کاربری فضا‌های آموزشی یا توسعه هنرستان‌های موجود می‌توان این فضای جدید را افزایش داد.

کاظمی گفت: برای مهر امسال حدود هزار و صد و بیست میلیارد تومان معادل این قضیه تجهیزات خریداری شده که در اختیار هنرستان‌ها قرار خواهد گرفت.

او با بیان این که در طول دو سال گذشته حدود ده هزار نیروی انسانی برای هنرستان‌ها جذب شدند؛ تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش  امسال برای دوره متوسطه ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نیرو جذب خواهد کرد که بخشی از این‌ها در آزمون پذیرفته و وارد دوره مهارت آموزی یک ساله شدند؛ همچنین از این تعداد حدود ۸ هزار نفر هنرآموز هستند.

وی با بیان این که استقبال گسترده‌ای از آموزش‌های هنرستانی می‌شود؛ افزود:  باید زیرساخت‌های لازم و آمادگی از دوره ابتدایی شروع بشود در دوره متوسطه اول تثبیت شود و نهایتا ما در یک فرآیندی دانش آموزان را به انتخاب مناسب و مطلوب برسانیم.

او ادامه داد: در برنامه ریزی که انجام شد، سهم آموزش‌های هنرستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۴۰۳ به ۳۹/۷  درصد رسیده  که نزدیک به سهم ۴۰ درصدی است و امسال  با برنامه ریزی که صورت پذیرفته، هدف گذاری کردیم که سهم دانش آموزان هنرستانی در پایه دهم به ۴۵ درصد برسد. امیدواریم بتوانیم تا پایان برنامه هفتم به این سهم ۵۰ درصدی برسیم که بیش از  یک میلیون و هفتصد هزار دانش آموز خواهد بود و حدود ۵۰۰ هزار باید به جمعیت دانش‌آموزی ما اضافه شود این سهم را محقق کنیم.

کاظمی گفت:پیش‌بینی‌ می‌شود که در سال تحصیلی ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ حدود ۴۹۰ هزار دانش آموز در هنرستان‌های کشور تحصیل کنند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
سلام خواهشاً آقای وزیر از فارغ التحصیل های دانشگاه ها که متولد 60 هستند استخدام کنید .ارشد با بهترین معدل بیکارند 10سال منتظرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
سال گذشته تحصیلی خیلی از مدارس معلم نداشتن،الانم که بازنشسته ها رو دعوت به کار کردین،نسل جوان متقاضی معلمی پس چی؟؟؟؟چه توجیهی دارید؟؟؟
آخرین اخبار