هواداران احزاب چپ‌گرای فرانسه و تشکل‌های دانشجویی در اعتراض به انتخاب نخست وزیر از حزب راست میانه به خیابان آمدند.

هزاران نفر در فرانسه در اعتراض به انتصاب «میشل بارنیه» از حزب راست میانه به عنوان نخست وزیر جدید به خیابان‌ها آمدند و احزاب چپگرا امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را به دزدی آرا متهم کردند.

به گزارش گاردین، مکرون روز پنجشنبه «بارنیه» را که محافظه‌کار و مذاکره‌کننده سابق اتحادیه اروپا در گفتگو‌های برگزیت است، به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد. این در حالی است که احزاب چپ خواستار انتخاب نخست وزیر از ائتلاف «جبهه مردمی جدید» بودند. این ائتلاف متشکل از چهار حزب است که برنده انتخابات پارلمانی فرانسه شد و مجموعا ۱۸۲ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه را به دست آورد. با انتخاب بارنیه، اکنون احزاب چپگرا مکرون را به انکار دموکراسی و دزدی آرای مردم متهم می‌کنند. 

نظرسنجی‌های جدید نیز نشان می‌دهد که ۷۴ درصد مردم معتقد هستند که مکرون نتایج انتخابات را نادیده گرفته و ۵۵ درصد نیز فکر می‌کنند او آرای آنان را دزدیده است. 

در پاسخ به انتصاب بارنیه که حزب او کمتر از ۵۰ قانونگذار در پارلمان دارد، مقامات احزاب چپ، اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی خواستار تظاهرات گسترده شدند.

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در خردادماه امسال، مکرون در اقدامی غیرمنتظره پارلمان فرانسه را منحل کرد و از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد. در این انتخابات هیچ یک از احزاب موفق به کسب اکثریت مطلق نشدند. با توجه به پراکندگی آرا در میان احزاب سیاسی، فرانسه به سمت یک بن‌بست سیاسی حرکت کرده و حدود دو ماه طول کشید تا مکرون نخست وزیر جدید را انتخاب کند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار