با امضای تفاهم‌نامه بین بنیاد شهید و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران خدمات ویژه قضایی دریافت خواهند کرد.

محمد رضا سلطانی مدیر عامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در  آئین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی گفت: با عنایت به سیاست‌های کلی کشور در دستگاه قضائی بویژه با استناد به محتوای سند تحول و تعالی و دستورات ریاست قوه قضائیه با هدف ایجاد و توسعه و تقویت عدالت الکترونیک و هوشمندسازی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی در قالب سامانه‌های مختلف، کانون خدمات الکترونیک قضائی از سال ۱۳۹۲ تأسیس شده و با پشتوانه ۱۲۵۰ دفتر خدمات الکترونیک قضائی در سراسر کشور، به عنوان پیشانی قوه قضائیه و پل ارتباطی فناورانه محور فی‌مابین دستگاه قضائی و مردم مشغول به خدمت‌رسانی است.

وی ادامه داد: شعار کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، از مردم برای مردم است که در حال عملیاتی کردن راهبرد‌های تعیین شده در آیین‌نامه‌ی جدید اجراییِ خود ابلاغی از سوی ریاست قوه قضائیه در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ بر مبنای توزیع و توزین خدمات الکترونیک قضائی با در نظر گرفتن عواملی همچون دقت و سرعت با رویکرد مردم‌محور است.

مدیر عامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی افزود: در دوره مدیریت جدید کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، توجه بیش از گذشته به حوزه خدمات الکترونیک قضائی با هدف توسعه‌ای و پیشرفت‌مدار در دستور کار قرار گرفته و از این رو، با تدوین برخی از دستورالعمل‌های محوری بر مبنای اسناد بالادستی، اقدام به فعالیت‌های مرتبط در ابعاد مختلف از جمله تقویت ارتباطات راهبردی با نهادها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها، مراکز، شرکت‌های دانش‌بنیان و… و عملیاتی کردن محتوای ارتباطات راهبردی با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری، پشتیبانی‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی، اداری، مالی و نظارتی در قامت خدمات فناورانه است؛ تشکیل نشستِ امروز هم یکی از مصادیق برنامه‌های هدف‌گذاری شده در هیئت مدیره کانون است.

سلطانی گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری پیرامون خدمت‌رسانی به خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و در راستای اجرای مفاد قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اعلام آمادگی از سوی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و بنیاد شهید و امور ایثارگران این تفاهم نامه منعقد خواهد شد.

وی گفت: از مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه می‌توانیم به توسعه و ارتقای سطح همکاری کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و بنیاد شهید در راستای ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار بواسطه فراهم‌آوردن زمینه بهره‌مندی جامعه هدف یعنی خانواده معظم شاهد، جانبازان عزیزِ بیست و پنج درصد و بالاتر و آزادگان گرانقدر از مزایای خدمات الکترونیک قضائی و ارائه حمایت قضائی در راستای اجرای مواد ۲ و ۵۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی است؛ بر اساس محتوای این تفاهم‌نامه که مدت زمان آن یک‌ساله است، ایثارگران عزیز با رعایت ماده ۵۸ قانون جامع خدمات‌رسانی از پرداخت تعرفه خدمات الکترونیک قضائی معاف هستند.

سلطانی گفت: به این ترتیب ارائه خدمات فوق از دو طریق حضوری و غیرحضوری میسر می‌شود، در خدمات غیر حضوری خدمات از طریق تماس با مرکز پشتیبانی به شماره ۱۴۷۰ (خدمات سیار) و خدمت رسانی در محل صورت می‌پذیرد و خدمات حضوری که جهت تکریم جامعه هدف، در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی باجه‌ای اختصاص داده می‌شود و البته جهت ارائه خدمت ارائه کارت بنیاد یا معرفی نامه الزامی است و کانون هم موظف است تا این تفاهم‌نامه را به کلیه دفاتر خود، ابلاغ کند.

دفاتر خدمات الکترونیک قضائی گفت: بنیاد شهید هم بر اساس متن تفاهم‌نامه، موظف است که اطلاعات افراد تحت پوشش را در قالب وب سرویس و از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضائی قوه قضائیه در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک یا کانون پاسخگویی از طریق ۱۴۷۰ قرار دهد که در صورت عدم امکان برقراری دسترسی به وب سرویس فوق، بنیاد با تنظیم معرفی نامه افراد تحت پوشش را به دفاتر خدمات معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه امیدوارم، انعقاد تفاهم‌نامه، ادای دِین کوچکی به شهدا، جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های معظمشان باشد، گفت: امیدواریم با این تفاهم‌نامه بتوانیم خدمات مؤثری به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه دهیم.

در ادامه مجتبی قاسمی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه امیدواریم با این تفاهم‌نامه بتوانیم تا اندازه‌ای برخی از مسائل حقوقی خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران را برطرف کنیم، گفت: امروز اگر کسی به هر دلیلی بخواهد به دستگاه قضائی مراجعه کند به دلیل ازدحام بسیار زمان بر است جدای از اینکه دریافت خدمات دارای هزینه است و شاید برخی نتوانند به دلیل مشکلات جسمی به صورت حضوری مراجعه کند.

قاسمی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه سه هدف دارد گفت: ابتدا اینکه ایثارگران مشمول این تفاهم‌نامه بتوانند از باجه اختصاصی متعاقب این تفاهم‌نامه استفاده کرده و در زمان آنها صرفه‌جویی شود، با توجه به اینکه بسیاری از جانبازان، ایثارگران امکان مراجعه حضوری به دفاتر را ندارند این تفاهم‌نامه امکان ارائه خدمات غیر حضوری برای آنها را فراهم می‌کند، به شکلی که دوستان در منزل آنها حضور پیدا کرده و آن خدمتی که قرار بود حضوری دریافت کنند را به آنها ارائه می‌دهند.

وی در مورد خروجی و هدف سوم این تفاهم‌نامه گفت: در قبال ارائه خدمت این دفاتر قرار شده است پس از برآورد بودجه تعرفه دریافتی از ایثارگران صفر باشد و با ارائه کارت ایثارگری یا معرفی نامه از بنیاد بتوانند این خدمات را دریافت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
دفاتر خدمات قضایی چه خدمتی می تونند به جانبازان بدهند که در مقابل اطلاعات جانبازان به انها داده بشه؟؟!! اصولا همه مردم نیاز به مراجعه به دفاتر خدمات قضایی ندارند ،
آخرین اخبار