سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲ سوم عناب تولیدی استان معادل ۷۰ درصد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

اکبری سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۷۰ درصد عناب تولیدی استان به خارج استان صادر می‌شود و بازاریابی این محصول به صورت تازه خوری مورد استقبال قرار می‌گیرد.

او افزود: ۹۷ درصد عناب ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود و این استان قطب تولید عناب در کشور است.

اکبری با اشاره به برداشت عناب از باغ‌های استان در سال زراعی جاری اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۹ هزار تن محصول خشک برداشت شود که در مقایسه با پارسال رشد هفت درصدی دارد، اما نسبت به تخمین امسال ۲۵ درصد کاهش داشته که دلیل آن، سرمای دیررس بهاره و افزایش دما در اواسط تابستان است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، سطح زیر کشت عناب در استان را پنج هزار و ۸۱۱ هکتار عنوان کرد و افزود: سطح زیر کشت در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

او بیان کرد: ۹ هزار و ۲۵۰ بهره‌بردار عناب در خراسان جنوبی فعالیت دارند که برداشت را اواسط مرداد آغاز می‌کنند و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

اکبری استقبال بازار از عناب تازه را یادآور شد و گفت: ۲۵ تا ۳۰ درصد عناب به صورت تازه مصرف می‌شود، چون از طعم و مزه مطلوبی برخوردار است؛ شهرستان خوسف با ۲ هزار و ۶۳۰ هکتار سطح زیرکشت عناب در خراسان جنوبی رکورد دار است و شهرستان‌های بیرجند و سربیشه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اقدامات انجام شده در زمینه فرآوری این محصول اشاره کرد و گفت: هشت کارگاه فرآوری در استان با ظرفیت تولید ۲ هزار تن در سال فعال هستند در حالی که تولید سالانه عناب استان بیش از ۱۲ هزار تن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.