سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۹ هزار تن محصول خشک برداشت شود.

اکبری سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره وضعیت کشت و برداشت عناب گفت: خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول در کشور است و ۷۰ درصد عناب تولیدی به خارج استان صادر می‌شود.

 وی افزود: برداشت عناب از باغ‌های استان در سال زراعی جاری آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود امسال ۹ هزار تن محصول خشک برداشت شود که نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش دارد، اما برداشت عناب نسبت به تخمین امسال ۲۵ درصد کاهش دارد که دلیل کاهش تولید آن هم سرمای دیررس بهاره و افزایش دما در اواسط تابستان است.

اکبری سطح زیرکشت عناب در خراسان جنوبی را پنج هزار و ۸۱۱ هکتار اعلام کرد و بیان کرد: تولید این محصول در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و سطح زیرکشت در چند سال اخیر افزایش داشته است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹ هزار و ۲۵۰ بهره‌بردار عناب در استان فعالیت می‌کنند اظهار کرد: برداشت عناب از اواسط مرداد آغاز می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

اکبری تصریح کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد عناب به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، بازاریابی این محصول به صورت تازه خوری، مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد چراکه از طعم و مزه مطلوبی برخوردار است.

وی گفت: چند سال اخیر در زمینه فرآوری این محصول پر خاصیت اقداماتی انجام شده و تولید حبه، دمنوش، شیره و کنسانتره از جمله فرآورده‌هاست.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به فعالیت هشت کارگاه فرآوری در خراسان جنوبی به ظرفیت تولید ۲ هزار تن در سال اشاره کرد و افزود: ارزش عناب تولیدی استان ۹۵ هزار میلیارد ریال است و بیشترین سطح کشت به ترتیب با ۲ هزار و ۶۰۷ هکتار در خوسف، هزار و ۲۶۰ هکتار در بیرجند و ۵۸۰ هکتار در سربیشه تولید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.