کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: دولت باید برای یک میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن که باقی مانده اند برنامه ریزی لازم برای تخصیص زمین با قیمت صفر را در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته بسیاری از کارشناسان، اصلی ترین عامل قیمت مسکن زمین است که در طی یکی دو سال گذشته با اقدام دولت سیزدهم و تخصیص زمین  به متقاضیان بخشی از این هزینه ها کاهش یافت به طوری که به متقاضیان در شهرهای مختلف و همچنین در قالب طرح جوانی جمعیت اقدام به تخصیص زمین کرد.

از ۴ میلیون واحد مسکونی که برای پروژه های نهضت ملی مسکن وعده داده شده بود تاکنون ۶۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شده بود و حدود ۲میلیون و ۶۰۰ هزار واحد هم در دستور کار قرار گرفته است و  حدود یک میلیون واحد مسکونی هم هنوز اقدامی برای آن انجام نشده است بنابراین این یک میلیون متقاضی هم چشم انتظار تخصیص زمین هستند.

در همین رابطه  صالحی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نزدیک به ۱ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن  از دولت چهاردهم  انتظار دارند که تا پایان امسال، زمین رایگان به آن ها واگذار کنند گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی تکلیفی برای بازار مسکن ارائه نمی کند و همین امر خود باعث نگرانی برخی از متقاضیان شده است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از متقاضیان پروژه های نهضت ملی مسکن در همان دولت سیزدهم موفق به دریافت زمین رایگان شدند  و تعداد واحدهای در حال ساخت بسیار زیاد است و بر اساس گفته های مسئولین دولت قبل، نزدیک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد روند ساخت خود را آغاز کرده اند.

او با بیان اینکه برای اینکه وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در طی ۴ سال محقق شود، باید حداقل ۱ میلیون واحد مسکونی دیگر نیز توسط دولت جدید آغاز به ساخت کنند گفت: برای شروع ساخت مسکن باید ابتدا زمین رایگان به آن ها تعلق بگیرد تا اقدام به ساخت مسکن کنند.

کارشناس  سیاست گذاری مسکن با اشاره به اینکه پروژه های مسکن سازی دولت از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و از آن زمان تا به امروز، نزدیک به ۲.۵ میلیون قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده که اقدام به ساخت مسکن کنند  گفت: بخشی از این زمین ها در قالب خودمالکی واگذار شده اند و برخی دیگر در اختیار سازندگان و انبوه سازان قرار گرفته اند تا اقدام به ساخت و ساز کنند.

صالحی تاکید کرد: برای آنکه  ۴ میلیون واحد مسکونی تکمیل شود، باید حداقل ۱ میلیون قطعه زمین دیگر نیز واگذار گردد و سیاست پیشین دنبال شود.

وی افزود: دولت چهاردهم تنها با استفاده از همین روش است که می تواند بخشی از معضلات مسکن را ساماندهی کند. واقعیت اینجاست که یکی از بزرگترین انتظارات مردم از دولت جدید، پیگیری مشکلات مسکن و تخصیص زمین وعده داده است.

خبرنگار:محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار