فیلم سینمایی «هیوا» به کارگردانی زنده یاد «رسول ملاقلی‌پور» به مناسبت زادروز وی با همکاری فیلمخانه ملی ایران در موزه سینما نمایش داده می‌شود.

به نقل از روابط عمومی موزه سینما، فیلم سینمایی «هیوا» شنبه- ۱۷ شهریور- ساعت ۱۶ در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده می‌شود و بعد از نمایش فیلم، جواد طوسی منتقد پیشکسوت سینما و فرهاد قائمیان بازیگر شناخته شده درباره سینمای کارگردان فقید سینما رسول ملاقلی پور صحبت خواهند کرد.

در این فیلم که سال ۱۳۷۷ ساخته شده، بازیگرانی همچون گلچهره سجادیه، جمشید هاشم پور، زنده یاد آتیلا پسیانی، عبدالرضا زهره کرمانی، آناهیتا نعمتی و فرهاد قائمیان نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم سینمایی هیوا در هفدهمین جشنواره فیلم فجر، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (رسول ملاقلی‌پور)، بهترین نقش اول مرد (جمشید هاشم‌پور)، بهترین صدابرداری (بهمن اردلان)، بهترین فیلمبرداری (بهرام بدخشانی)، بهترین طراحی صحنه (علی فداکار)، بهترین طراحی صحنه (بهناز نازی) و تقدیر برای بهترین تدوین (حسین زندباف) شده است.

در خلاصه فیلم آمده است: هیوا اکبری پس از گذشت ۱۵ سال از مفقود شدن همسرش حمید در بحبوحه جنگ، تصمیم می‌گیرد تا از مناطق جنگی و خانه‌ای که در آن با همسرش زندگی می‌کرده، بازدید کند. امیر کرمی که اکنون سفیر ایران در سنگال است و زمانی جزو همراهان حمید در جنگ بوده، می‌خواهد با هیوا ازدواج کند، اما هیوا به رغم نشانه‌هایی از کشته شدن حمید همچنان در پی شوهرش است.

نمایش «هیوا» در موزه سینما

رسول ملاقلی‌پور فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و از کارگردانان مطرح سینمای جنگ و اجتماعی ایران متولد ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ در اردبیل بود، او در ابتدای انقلاب اسلامی، عکاسی را به طور آماتور آغاز کرد و با شروع جنگ ایران و عراق به صورت حرفه‌ای به ادامه آن پرداخت و پس از آن به ساخت فیلم مستند از عملیات مختلف جنگ پرداخت.

ملاقلی پور فیلم کوتاه «شاه کوچک» را با دوربین ۱۶ میلی‌متری ساخت که جایزه بهترین فیلم جشنواره وحدت را گرفت. او نخستین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۶۳ با نام «نینوا» با دوربین ۱۶ میلی‌متری ساخت و به این ترتیب به سینمای حرفه‌ای راه یافت.

ملاقلی پور توانست با فیلم «پرواز در شب» (۱۳۶۵) سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را دریافت کند. وی که همراه با رسول احدی (مدیر فیلمبرداری) برای نگارش فیلمنامه فیلم بعدی خود (عصر روز دهم) که به مقوله جنگ می‌پرداخت، به شمال کشور رفته بود، در ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ بر اثر سکته قلبی جان باخت و آخرین ساخته خود را نیمه تمام گذاشت. مجتبی راعی بعداً با بازنویسی فیلمنامه ملاقلی‌پور، این فیلم را به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی جلوی دوربین برد. پس از درگذشت ملاقلی پور، نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت به خانواده او اهدا شد.

«میم مثل مادر»، «مزرعه پدری»، «قارچ سمی»، «سفر به چزابه»، «خسوف»، «مجنون»، «افق» و «بلمی به سوی ساحل» از دیگر فیلم‌های این کارگردان فقید است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار