عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه علت قرمز شدن آب دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز تغییر رنگ آب دریاچه ارومیه وجود داشت گفت: این تغییر رنگ به دلیل تغییرات اکولوژیکی دریاچه ارومیه است.

لیدا شجاعی فر ادامه داد: به دلیل دمای بالا و تبخیر زیاد از سطح دریاچه ارومیه فعالیت باکتری‌های شور پسند در دریاچه زیاد و باعث تغییر رنگ آب دریاچه ارومیه می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با کاهش دمای هوا و افزایش ورودی آب دریاچه ارومیه این پدیده از بین می‌رود.

 عضو هیات علمی پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه، نگاه علمی‌تری به این موضوع دارد و در کنار تمامی اظهار نظرهایی که در این خصوص منتشر شده است این پدیده را نه تنها خطرناک نمی‌داند که باعث زنده و پویا شدن دریاچه ارومیه خوانده و معتقد است: اگر بتوانیم سیستم فرآوری خاص جلبک‌های دریایی که موجب قرمز شدن دریاچه ارومیه شده است را بر روی این دریاچه مستقر کنیم می‌توانیم بهره برداری اقتصادی و علمی از وضعیت فعلی دریاچه داشته باشیم.

پروفسور ناصر آق در خصوص علت وقوع چنین شرایطی می‌گوید: رویداد فعلی اتفاقی مسبوق به سابقه است و اصلا امر غیرطبیعی و خطرناکی نیست. در آب‌های شور در سراسر دنیا زمانی که شرایط  مناسب برای جلبک‌های خاص آب شور حادث شود این جلبک ها شروع به رنگ دانه کاروتنوئیدی خاصی خواهند کرد که قرمز رنگ بوده و موجب قرمز شدن رنگ آب می‌شوند.

هم اکنون یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که نسبت به سال گذشته ۲ برابر بیشتر است.

ارتفاع آب هم نسب به سال گذشته ۳۵ سانتی متر بیشتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.