دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: رویج و اجرای سیاست‌های کاهش مصرف آب در حوضه نیازمند عزم ملی است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی در اولین جلسه ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه در سال جاری که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های مربوط به اصلاح الگوی مصرف در آذربایجان غربی و بویژه حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: ترویج و اجرای سیاست‌های کاهش مصرف آب در حوضه نیازمند عزم ملی است.

محمد صادق معتمدیان ضمن قدردانی از اقدامات وزارتخانه‌های مربوطه در ارتباط با اجرای پروژه‌های طرح احیای دریاچه ارومیه بر استمرار و تقویت اقدامات نرم افزاری نظیر اجرای الگوی کشت محصولات کم آب بر و اقدامات ترویجی در سطح حوضه تاکید کرد. 

وی با اشاره به افزایش مصارف بخش کشاورزی در حوضه آبریز گفت: موضوع ترویج و اجرای سیاست‌های کاهش مصرف آب در حوضه نیازمند عزم ملی و برنامه ریزی اصولی در سطح وزارتخانه جهاد کشاورزی هست که خوشبختانه وزیر محترم جهاد کشاورزی در سفر اخیر به آذربایجان غربی و بازدید از پروژه‌های کشاورزی استان به این مسئله نیز تاکید داشتند.

استاندار آذربایجان غربی تحویل حجمی آب در شبکه‌های آبیاری را یکی از الزامات کاهش مصرف آب در این حوضه دانست و افزود: با توجه به اعلام آمادگی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تحویل حجمی آب در شبکه آبیاری مهاباد در روز‌های آتی با حضور مدیران ارشد وزارتخانه‌های مذکور در شهرستان مهاباد عملیاتی می‌شود.

در این جلسه آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بررسی گردید. 

همچنین سازمان هواشناسی کشور گزارشی از پیش بینی سه ماهه وضعیت بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دانشگاه ارومیه نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص اجرای طرح مدیریت پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی در راستای اقدامات نرم افزاری در سطح حوضه ارائه کردند.

گفتنی است بر اساس گزارش ارائه شده تراز دریاچه ارومیه بواسطه بارش‌های مناسب، اقدامات انجام شده در اتمام پروژه‌های نیمه تمام و بهره برداری از آن و رهاسازی آب از سد و نظارت بر انتقال آب در رودخانه‌های فاقد سد نسبت به دوره مشابه سال آبی قبل ۳۱ سانتی متر بالاتر و حجم و مساحت سطحی آبی آن به ترتیب ۳۲۷ کیلومتر مربع و ۶۵۰ میلیون متر مکعب بیشتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.