مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: ۱۰ تعاونی تولیدی و سه تعاونی خدماتی با سرمایه گذاری اولیه ۴۰۰ میلیارد ریال و ایجاد ۷۹ فرصت شغلی در استان به مناسبت گرامیداشت هفته تعاون امسال آماده بهره برداری شده است.

یوسف شعبانی  با بیان اینکه هفته تعاون از امروز ۱۳ شهریور آغاز می‌شود، اظهار کرد: برای این هفته ۷۵ برنامه متنوع فرهنگی، اجتماعی، تفریحی، ترویجی و اقتصادی پیش بینی شده که مهم‌ترین آن نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر است.

وی با اشاره به اهمیت تعاون در پیشبرد اقتصاد، اضافه کرد: اقتصاد کشور بر سه رکن خصوصی، دولتی و تعاون استوار است و در قانون اساسی ۲۵ درصد سهم اقتصاد برای تعاون پیش بینی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان افزود: یک هزار و ۳۳۷ تعاونی در این استان فعال است که شامل ۷۶۸ تعاونی در بخش تولید، ۱۸۸ مورد در حوزه توزیع و ۳۸۱ تعاونی در بخش خدمات می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه این تعاونی‌ها ۳۷ هزار و ۹۴۲ عضو دارند، به اشتغال این بخش نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۱۶ هزار و ۹۰۵ نفر در یک هزار و ۳۳۷ تعاونی مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: تعاون براساس قانون تعهداتی بر عهده دارد که در حوزه آموزش و اطلاع رسانی باید آخرین قوانین و مقررات را اطلاع رسانی و دوره‌هایی در این باره برگزار کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان، ایجاد اشتعال را از دیگر تعهدات تعاونی‌ها دانست که تعهد امسال این حوزه ایجاد یک هزار و ۴۷۸ فرصت شغلی است.

شعبانی، تلاش در حوزه توسعه صادرات و نوسازی تعاونی‌ها و تبدیل تعاونی‌های سنتی به دانش بنیان، نظارت و ساماندهی تعاونی‌های مشکل دار را از دیگر تعهدات تعاونی‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر امسال همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: از یک هزار و ۳۳۷ تعاونی استان، ۱۶۸ تعاونی در رقابت تعاونی‌های برتر بر اساس خوداظهاری شرکت کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اضافه کرد: ۴۰ تعاونی رتبه استانی را کسب کردند و ۱۵ تعاونی به عنوان تعاونی برتر ملی معرفی شدند در حالی که پارسال ۱۱ تعاونی به مرحله ملی راه یافتند.

شعبانی همچنین گفت: این اداره کل در حوزه ارایه تسهیلات به بخش تعاون کار‌های خوبی انجام داده برای نمونه در حوزه ردیف اعتباری ۲ و سه هزار، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی فقط توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین برای امسال از خط اعتباری ۶ هزار، یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل خط اعتباری ۶۰ هزار پیش بینی شده تا برای توسعه بخش تعاون استفاده شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: در راستای توسعه بخش تعاون، نسبت به دریافت مصوبه شورای برنامه ریزی اقدام شد تا دستگاه‌ها ۲۵ درصد تسهیلات را به بخش تعاون اختصاص دهند.

شعبانی افزود: در راستای توسعه تعاون و فرهنگ تعاون نیز کار‌های خوبی شد از جمله سند توسعه تعاون برای اولین بار در استان تدوین و اجرا شد همچنین سند سه ساله توسعه بخش تعاون تدوین و ابلاغ شده و الان در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: اداره کل تعاون نگاه ویژه به صادرات دارد به گونه‌ای که سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ میلیون دلار، سال ۱۴۰۱ حدود ۴۸ میلیون دلار و پارسال ۵۰ میلیون دلار از صادرات مربوط بخش تعاون یود و تعهد امسال بخش صادرات نیز ۵۸ میلیون دلار است.

شعبانی با بیان اینکه ۲۵ درصد تسهیلات ابلاغی به بخش تعاون اختصاص یافته است، تصریح کرد: با وجود سهم ۲۵ درصدی پیش بینی شده در خوشبینانه‌ترین حالت هفت درصد سهم فعالیت اقتصادی متعلق به تعاونی‌ها است و این عدد در همدان با وجود بالا بودن از میانگین کشوری، تک رقمی است و باید ارتقا یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.