سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کازرون از شروع فعالیت ایستگاه بوجاری و ضدعفونی گندم دیم از اواسط شهریور ماه خبر خبر داد.

صابر پرویزی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کازرون با اشاره به شروع فعالیت ایستگاه بوجاری و ضدعفونی گندم دیم از اواسط شهریور ماه، اظهار کرد: این عملیات تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت.

او تصریح کرد: روزانه بالغ بر ۲۰ تن گندم در این ایستگاه بوجاری و ضدعفونی شده و پیش بینی می‌شود تا پایان عملیات هزار و ۲۰۰ تن بذر گواهی شده پرورشی و مادری به جز تامین شهرستان به سایر شهرستان‌ها از جمله نورآباد، فراشبند، رستم، فیروزآباد، کوهچنار، قیروکارزین، زرین دشت و داراب حمل شود.

پرویزی افزود: هر ساله دوره‌های آموزشی جهت بالا بردن آگاهی کارشناسان حاضر در این ایستگاه در موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال زرقان برگزار می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: طی فرایند بوجاری، بذور گندم عاری از خرده کاه و سنگ و بذور علف هرز می‌شود و با توجه به اینکه در شهرستان بیماری سیاهک آشکار و پنهان گندم هر ۲ توام و به صورت پراکنده در مناطق مختلف وجود دارد لذا بر اساس دستورالعمل جدید ضدعفونی بذور گندم و جو ارسالی از سازمان حفظ نباتات و مصوبات کمیته بذر استان سموم قابل استفاده در ضدعفونی بذور طبقات مادری و پرورشی سم دیفنو کونازول تعیین شد.

 او اضافه کرد: همچنین مقرر شده است بذور گندم در طبقه گواهی شده شرکت‌های تولید کننده بذر باید ۵۰ درصد از سهمیه تولید بذر خود را با قارچ کش راکسیل FS ۶% و ۵۰ درصد مابقی با قارچ کش دیفنوکونازول FS ۳% و مطابق با دستورالعمل ضدعفونی بذر گندم و جو ضدعفونی کنند.

 پرویزی گفت: آنگاه برچسب مشخصات بذر در کیسه‌ها قرار گرفته و توسط کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از پارت‌های ۳۰ تنی نمونه برداری و مطابق استاندارد‌های لازم (آزمون خلوص بذر، قوه نامیه وغیره) بررسی‌ها انجام می‌گیرد.  

او اظهار کرد: بعد از تایید مرکز تحقیقات برچسب‌ها مُهر می‌شوند و آماده توزیع بین بهره برداران است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی با بیان اینکه غالب ارقام کریم دهدشت و ساورز است، افزود: بازدید‌های فنی به صورت دوره‌ای تا پایان عملیات بوجاری و ضدعفونی توسط کارشناسان زراعت، حفظ نباتات و مکانیزاسیون با نظارت مستقیم مدیر شهرستان صورت می‌گیرد.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد

برچسب ها: بوجاری ، ضدعفونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.