معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: امسال ۴۵ هزار تن بذور اصلاح شده در طبقات مختلف پرورشی، مادری و گواهی شده برای کشت در فارس تامین شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه بذر به عنوان مهمترین نهاده و ستون فقرات تولید همواره مورد توجه این سازمان قرار داشته است، گفت: در سال زراعی جدید، ۴۵ هزار تن بذور اصلاح شده در طبقات مختلف پرورشی، مادری و گواهی شده برای کشت در فارس تامین شده است.

حسین پژمان افزود: بذر با کیفیت باید بدون هرگونه مواد خارجی مانند کاه، خاک، شن، صمغ و شیره ی میوه باشد و در کل بذر باید پاک، تمیز و عاری از بذر علف های هرز باشد.

او ادامه داد: در مجموع در فصل زراعی جاری با هدف ایجاد تنوع در بذر گواهی شده حدود ۳۱ رقم گندم آبی و دیم و چندین رقم جو در برنامه تکثیر استان قرار گرفته است و برای مناطق و اقلیم‌های مختلف استان ارقام پر محصول تدارک دیده شده است.

پژمان به ویژگی بذور اصلاح شده اشاره کرد و افزود: خلوص ژنتیکی و فیزیکی بالا، فقدان آلودگی به آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و قوه نامیه بالا همواره باید مدنظر کشاورزان باشد و باید برای تولید محصول با کیفیت و عاری از بیماری‌ها به خصوص سیاهک از بذر گواهی شده استفاده کنند که فرآیند بوجاری و ضدعفونی در آنها با نظارت کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و بخش اجرا انجام شده است.

او بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای بذور گواهی شده؛ در مصرف میزان بذور صرفه جویی کنند و برای هر هکتار گندم آبی بین ۲۰۰-۱۸۰ کیلوگرم بذر با استفاده از بذر کار و در مزارع گندم دیم حداکثر از ۱۳۰ کیلوگرم بذر در هکتار استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: با توجه به توسعه کشت روی پشته در استان و وارد شدن حدود ۵۰ دستگاه کارنده کشت روی پشته، استفاده از این کارنده‌ها منجر به کاهش مصرف بذر خواهد شد.

پژمان گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برای کمک به توسعه کشت روی پشته و مزایای متعدد آن تعداد ۸ دستگاه بذرکار روی پشته را تهیه کرده تا در مناطق مختلف استان این شیوه کشت نهادینه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.