اقدام دوباره سرمایه‌گذار طرح گردشگری سد الیمالات به تخریب بخشی از جنگل‌های اطراف این سد به منظور ایجاد فضاهای جدید، حساسیت دوستداران محیط زیست، نسبت به تحرکات مشابه در این عرصه جنگلی را افزایش داده است.

جنگل الیمالات در بخش چمستان شهرستان نور که از اواخر سال گذشته به دلیل تخریب بخشی از جنگل توسط سرمایه‌گذار طرح گردشگری سد الیمالات با هدف ایجاد پارکینگ خودروها نامش مطرح شده بود، طی روزهای اخیر دوباره مورد توجه قرار گرفته است. دلیلش هم همان است که بهمن ۱۴۰۲ نام این منطقه جنگلی را بر سر زبان‌ها انداخته بود؛ تخریب جنگل!

بعدازظهر شنبه گذشته ۱۰ شهریور با ورود سازه‌هایی فلزی و چند نفر برای انجام فعالیت‌های اجرایی به محدوده پیرامونی منطقه گردشگری الیمالات و همان عرصه‌ای که چند ماه پیش توسط سرمایه‌گذار برای ایجاد پارکنیگ پاک‌تراشی شده بود و آغاز به کار لودر برای تسطیح و خاکبرداری، گزارش‌هایی به یگان حفاظت منابع طبیعی درباره اقدام مجدد به تخریب جنگل و از سرگرفته شدن فعالیت سرمایه‌گذار ارائه شد. نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان و شهرستان بلافاصله عازم منطقه شدند و سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری نیز در منطقه حضور یافت تا از ادامه فعالیت جلوگیری شود.

به گفته سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، تا زمان رسیدن نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حدود ۸۰ متر مربع از عرصه جنگلی این منطقه برای استقرار سازه‌های پیش‌ساخته در ورودی مجموعه تخریب شد، اما با حضور ماموران یگان حفاظت از ادامه عملیات جلوگیری و تجهیزات و سازه‌های وارد شده به این محوطه نیز خارج شد.

موسی مقیمی‌مهر تاکید کرد که این اداره کل اجازه تکرار تخلف در منطقه جنگلی الیمالات را نمی‌دهد و با جدیت مقابل تخلفات این چنینی می‌ایستد. علاوه بر ورود فوری نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و حضور میدانی سرپرست این اداره کل در صحنه، سایر دستگاه‌های مرتبط نیز واکنشی صریح به این موضوع داشتند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره تخریب جنگل‌های الیمالات تاکید کرد به صورت ویژه این موضوع را پیگیری می‌کند.

شینا انصاری که به دلیل آملی بودنش شناخت دقیق و کاملی از محیط زیست این منطقه دارد و شکنندگی و حساسیت و اهمیت جنگل‌های منطقه به ویژه جنگل الیمالات را به خوبی می‌شناسد، در پیامش نوشت: «همکارانم در اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران موضوع را پیگیری کرده‌اند این منطقه جزو مناطق چهارگانه تحت‌حفاظت سازمان نیست، امیدوارم سازمان منابع طبیعی با حساسیت مسأله را بررسی کند. ما هم به‌صورت ویژه موضوع را پیگیری می‌کنیم.»

اما علاوه بر مسئولان منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست که به این اقدام مجدد واکنش نشان دادند، دادستان جدید مرکز مازندران هم تاکید کرده که هرگونه اقدام مجدد در این عرصه جنگلی با جدیت و دقت و حساسیت ویژه رصد می‌شود تا تخلف دوباره‌ای در این منطقه رخ ندهد.

این تاکید از سوی علی‌اکبر عالیشاه که چند ساعت پیش از اقدام به تخریب مجدد جنگل الیمالات مراسم معارفه‌اش به عنوان مدعی‌العموم جدید مرکز مازندران و جایگزین محمد کریمی معارفه شد از آن جهت حائز اهمیت است که روز یکشنبه -۱۱ شهریور- در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی زمزمه‌ها و گمانه‌زنی‌هایی بر این اساس مطرح شد که آغاز عملیات تخریب جنگل همزمان با تودیع محمد کریمی از پست دادستانی مرکز استان قابل پیش‌بینی بود.

از نگاه این گروه از دوستداران محیط زیست، بین تغییر دادستان مرکز مازندران و اقدام دوباره سرمایه‌گذار طرح گردشگری الیمالات ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد یا دست‌کم سرمایه‌گذار این طرح از فرصت تغییر دادستان مرکز استان و شلوغی‌های روزهای انتقال مسئولیت بهره‌ گرفته تا بخشی از کار مد نظرش را انجام دهد.

اما دادستان جدید مرکز مازندران  همه این قبیل گمانه‌زنی‌ها را نادرست خواند و تاکید کرد که هیچ تغییر رویکردی از سوی دستگاه قضایی و جایگاه مدعی‌العموم نسبت به این موضوع وجود ندارد.

علی‌اکبر عالیشاه  گفت: دستگاه قضایی برای حفاظت و صیانت از انفال در کنار همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی ایستاده است و هیچ‌گونه مماشاتی با متخلفان نخواهد داشت.

وی افزود: در مورد جنگل الیمالات چمستان نیز به صورت ویژه موضوع را مد نظر داریم و با هرگونه تحرکی در زمینه انجام تخلفات یا ادامه اقداماتی که در گذشته آغاز شده بود طبق قانون برخورد می‌کنیم.

دادستان جدید مرکز مازندران تصریح کرد: تغییر مدیران و مسئولان در دستگاه قضایی مانند همه دستگاه‌ها امری عادی و مرسوم است و هیچ تغییری در نگاه و رویکرد عدالت‌خواهانه و تخلف‌ستیزی این نهاد ایجاد نمی‌کند.

عالیشاه ضمن قدردانی از پیگیری‌های دادستان پیشین مرکز مازندران برای مقابله با تخلفات حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، افزود: دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی اطمینان داشته باشند که دستگاه قضا در مازندران بدون هرگونه مماشات با تخلفات اینچنینی مقابله می‌کند و اجازه سودجویی گروهی خاص را نمی‌دهد.

ماجرای قطع درختان در جنگل‌های الیمالات در آخرین روزهای بهمن ماه سال گذشته خبرساز شده بود. ۲ دستگاه لودر و بولدوزر متعلق به پیمانکار یک طرح گردشگری سد الیمالات با همراهی برخی مسوولان مربوطه اما بدون داشتن مجوزهای قانونی در یک حرکت کاملا غیرقانونی، اقدام به تسطیح مسیر خط انتقال برق فشار قوی کرده و جنگل را در مساحتی تقریبا ۱.۵ هکتاری تخریب کردند. گفته می‌شود که در آن عملیات تسطیح و خاکبرداری حدود سه هزار اصله درخت و نهال از بیخ و بن پاک‌تراشی شد.

پس از انتشار خبر این تخریب در رسانه‌ها با دستور دادستان پیشین مرکز استان، بخش توقفگاه و باجه غیرقانونی اخذ وجه در مجتمع گردشگری الیمالات پلمب و دستور داده شد با مسببان قطع چهار هزار اصله درخت در این طرح، برخورد و خسارت وارده اخذ شود.

۱۷ فروردین ۱۴۰۳ نیز مدیر مجموعه گردشگری الیمالات نور به دلیل مراجعه نکردن به مرجع قضایی برای ارائه توضیحات لازم درباره تخریب بخشی از جنگل‌ الیمالات بخش چمستان بازداشت شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.