آفت پروانه ابریشم باف ناجور در جنگل‌های مازندران منطقه ساری کنترل شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،معاون اداره حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری کاهش بارش‌ها، گرمای هوا و خشکی زیاد را علت طغیان دوباره آفت پروانه ابریشم باف ناجور در جنگل‌های مازندران اعلام کرد و گفت: جمعیت این آفت یک نسل بوده و با بارش باران از بین می‌روند و درختان دوباره سبز می‌شوند که با باران یک هفته اخیر این آفت کنترل شد.

او افزود: پروانه ابریشم باف ناجور در جنگل‌های شرق استان و در محدوده نکا تا گلوگاه مشاهده شده است.

امین وطن دوست گفت: بر اساس ارزیابی‌ها و گزارش‌های محلی حدود یک هزار هکتار از جنگل‌های منطقه تحت تاثیر این آفت قرار گرفت؛ که سهم شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه حدوده ۱۲۰ هکتار است.

او افزود: پروانه کولی یا ابریشم باف ناجور حدود ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های رستمکلا و تیرتاش در شهرستان بهشهر و لمراسک و شهیدآباد در گلوگاه را درگیر کرده است.

وطن دوست گفت: پروانه کولی بیش از یک هزار گونه گیاهی از جمله درختان بلوط و سوزنی برگ را در جنگل‌های کشور درمعرض خطر قرار داده و لارو آن با تغذیه از برگ درختان باعث ریزش آن‌ها می‌شود.

او افزود: رنگ این لارو از زرد تا قهوه‌ای خاکستری است و نر و ماده آن در رنگ و اندازه با هم فرق دارند. آن‌ها یک نسل در سال تولید می‌کنند و در ۴ مرحله زندگی اصلی (تخم، لارو، شفیره، حشره) بالغ می‌شوند.

پروانه کولی بومی چین و خاور دور در روسیه، حدود ۵۰ سال قبل به شکل توده‌های تخم از راه‌های بین المللی و از طریق حمل و نقل محموله‌های دریایی وارد ایران شد و بتدریج گسترش یافت.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.