مسئول واحد ثبت و گواهی بذر جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: این استان در سال زراعی جاری با تولید بیش از ۴۳ هزار و ۶۰۰ تن انواع بذور به یکی از قطب‌های مهم تولید بذر اصلاح شده در کشور تبدیل شده است.

حسن احمدی با بیان اینکه موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با توجه به وظایف قانونی خود، عهده دار نقش منحصر بفردی در تضمین امنیت غذایی و ارتقای صنعت کشاورزی در کشور است افزود: در همین راستا واحد ثبت و گواهی بذر استان کرمانشاه نیز فعالیت های چشمگیری در تولید انواع بذور اصلاح شده تاکنون داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ درصد بذر گواهی شده گندم در استان تولید می شود یادآور شد: در حوزه تولید بذر علاوه بر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی که متولی تولید هسته های اولیه بذر گندم آبی و معاونت تحقیقات دیم سرارود که متولی تولید هسته های بذر دیم هستند، ۲۶ شرکت بخش خصوصی شامل ۱۸ شرکت تولید بذر گندم، چهار شرکت تولید بذر جو، چهار شرکت تولید بذر نخود و ۲ شرکت تولید بذر ذرت در استان هم اکنون فعالیت می کنند.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر استان کرمانشاه اضافه کرد: سطح زیر کشت تولید بذر گندم آبی استان در سال جاری چهار هزار و ۸۷۴ هکتار و گندم دیم ۱۱ هزار و ۸۴۹ هکتار بود که از این مزارع ۱۶ هزار و ۸۴۸ تن گندم آبی و ۲۲ هزار و ۶۶۸ تن گندم دیم و در مجموع ۳۹ هزار و ۱۶۲ تن گندم بذری تولید و توسط شرکت های بخش خصوصی خریداری شده است.

احمدی افزود: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مقایسه با سال پیش از آن، سطح زیر تولید بذر گندم حدود ۱۸ درصد (۲ هزار و ۵۶۳ هکتار) افزایش داشته است همچنین در تمام طبقات بذری شامل پرورش ۳، مادری و گواهی شده ارقام آبی و دیم افزایش قابل ملاحظه ای در تحقق برنامه دیده می شود.

وی یادآور شد: در تولید بذور جو نیز چهار شرکت فعال هستند که در مجموع ۲ هزار و ۸۵۲ هکتار سطح زیر کشت شامل ۲۵۶ هکتار جو آبی و ۲ هزار و ۵۹۶ هکتار جو دیم داشتند که از این مزارع سه هزار و ۴۸۴ تن بذر جو تحویل شرکت های خصوصی گردید.

احمدی تاکید کرد: میزان تحقق کل برنامه های این موسسه در مقایسه با سال زراعی قبل حدود ۷/۵ درصد رشد نشان می دهد که این میزان افزایش با در نظر گرفتن مشکلات واحدهای تولید کنند بذر ( عدم حمایت بانک کشاورزی در دادن تسهیلات و عدم پرداخت یارانه سال گذشته) بسیار با اهمیت و ارزشمند است که این امر با نظارت کارشناسان واحد ثبت و گواهی بذر استان و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی (معاونت بهبود تولیدات گیاهی) و شرکتهای خصوصی تولید بذر به دست آمده است.

مهمترین ارقام گندم آبی کشت شده در استان شامل پیشگام، ترابی، سالار، امین، حیران و دانش (مخصوص مناطق سرد و معتدل) و ارقام شبرنگ و بهرنگ (مخصوص مناطق گرمسیر) و ارقام دیم شامل آذر۲، باران، هشترود، صدرا، ریژاو، آذران، همتا و جام (مخصوص مناطف سردسیر) و دهدشت، کوهدشت، ذهاب، آفتاب، نقشین، سپند، آیسان و دامون (مخصوص مناطق گرمسیر) است.

استان کرمانشاه با توجه به اقلیم های مختلف آب و هوایی و تنوع ارقام و همچنین وجود مرکز تحقیقات کشاورزی و معاونت دیم کشور می‌تواند یکی از مهمترین استان های قطب تولید بذر در کشور باشد.

کنترل و گواهی بذر شامل مجموعه ای از فعالیت هاست که منتج به تولید بذر گواهی شده به منظور بهره برداری و مصرف کشاورزان می شود. بذر گواهی شده علاوه بر آنکه ا طمینان از عرضه بذر مطابق با استاندارد ملی است، مسیر هایی برای ترویج ارقام جدید در عرصه کشاورزی استان نیز هست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.