رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه از انجام ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی کشاورزی توسط پژوهشگران کرمانشاهی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان طی پارسال خبر داد.

جلال قادری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه به مناسبت روز پژوهش رویکرد اصلی انجام پروژه‌های تحقیقاتی و دیگر فعالیت‌های علمی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه را حل مسائل و چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت : مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در تلاش است تا با ارائه راهکار‌های کارشناسی در جهت حل مسائل و چالش‌های بخش کشاورزی استان گام‌های اساسی بردارد.

وی با اشاره به تلاش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در جهت انتقال نتایج فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی به بخش تولید، گفت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی توانسته ماموریت خود را در استان به خوبی انجام دهد که نتایج حاصل از انجام پروژه‌های تحقیقاتی به سطح مزارع کشاورزی رسیده و افزایش بهره‌وری و یا افزایش کیفیت محصولات تولیدی را به همراه داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشاورزان باید آموزش ببینند، گفت: آموزش لازمه برون رفت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن و علمی است، چون اگر همه امکانات هم در اختیار کشاورزان باشد، اما آموزش وجود نداشته باشد، کارایی کشاورزان بالا نمی‌رود.

قادری از تغییر کاربری اراضی به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی استان یاد کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا در کنار دیگر نهاد‌ها اجازه ندهیم اراضی کلاس بالای استان تغییر کاربری داده شوند.

وی با اشاره به توان بالای کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در حوزه تعیین کلاس اراضی کشاورزی، گفت: از توان کارشناسان استان در جهت تعیین کلاس اراضی استان‌های ایلام، کردستان، همدان و لرستان هم استفاده می‌شود.

قادری با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه انجام شده، افزود: در یک سال گذشته ۹۰ مقاله پژوهشی داخلی و خارجی و تالیف ۱۰ کتاب در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه به نتیجه رسیده است.

قادری با اشاره به تامین ۳۰ درصدی بذر مورد نیاز ذرت کاران استان در سال زراعی جاری در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه، گفت: در این راستا ۹۴ تن بذر ذرت با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تولید شده که این بذور از اردیبهشت ماه سال آینده در مزارع ذرت استان کشت خواهند شد.

تامین ۱۰۰ درصدی هسته‌های بذری گندم مورد نیاز کشت برای کشاورزان استان، تولید بذر سوپرالیت آفتابگردان، تولید بیش از ۵۰ هزار پایه رویشی درختان میوه با همراهی یک شرکت دانش بنیان، معرفی ارقام مناسب برای توسعه کشت پاییزه چغندرقند و... از دیگر اقدامات صورت گرفته در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان کرمانشاه در یک سال گذشته است که قادری از آن‌ها یاد کرد.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه ۱۴۰ نیرو دارد که ۵۵ نفر آن‌ها کارشناس هستند، گفت: ۳۶ نفر از کارشناسان این مرکز عضو هیئت علمی مرکز بوده و مجری پروژه‌های تحقیقاتی هستند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.