گزارشی از رواج خرید و فروش سلاح گرم و استفاده از آن در نزاع‌ها و سرقت‌ها را بخوانید.

در شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی، انواع سلاح خودکار و نیمه خودکار به راحتی فروخته می‌شود. کلاشینکف از ۱۸ میلیون به بالا، مینی‌کلاش‌ها ۲۷ میلیون، کلت لامای اسپانیایی و برتای ایتالیایی هم به ترتیب ۱۸ و ۹ میلیون تومان. برای ثبت سفارش هم کافی است مشخصات سلاح را در صفحه شخصی فروشنده اعلام کنید تا شماره کارت برای واریز و نحوه ارسال برای شما فرستاده شود.

در سال‌های اخیر، استفاده از سلاح گرم در نزاع‌های دسته جمعی، تراژدی‌های وحشتناکی رقم زده و قربانی‌های زیادی گرفته است؛ سلاح‌هایی که به راحتی در دسترس اراذل و اوباش قرار می‌گیرد و آنها برای قدرت نمایی در نزاع دست به اسلحه برده و باعث رعب و وحشت می‌شوند. بار‌ها در این نزاع‌ها شلیک گلوله از سلاح‌های جنگی و شکاری باعث مجروح و یا کشته شدن مردم می‌شود. هفته گذشته دو گروه از اراذل و اوباش در منطقه نظام آباد تهران نیمه شب با سلاح جنگی اقدام به برهم زدن امنیت عمومی و وحشت مردم کردند. شلیک گلوله لحظه‌های ترسناکی را برای ساکنان این منطقه رقم زد. با ورود پلیس متهمان به شهرستان‌های اطراف فرار کردند، اما سرانجام به چنگ قانون گرفتار شدند. 

ماجرای باند وحشتی که سه ماه پیش، با سلاح گرم و مسلسل وارد خانه‌های مردم می‌شدند یکی دیگر از تراژدی‌های تلخی بود که باعث وحشت مردم شد. این سارقان در حالیکه اسله را روی سر ساکنان می‌گذاشتند با تهدید اموال با ارزش آنها را سرقت می‌کردند. آنها در این سرقت‌ها از اسلحه کلاشنیکف که یک سلاح سازمانی و جنگی است استفاده می‌کردند. اعضای این باند چنان وحشتی در بین مردم غرب تهران و استان البرز به راه انداخته بودند که مردم شب را با ترس به صبح می‌رساندند. سرانجام با تلاش پلیس اعضای این باند مخوف دستگیر و چند قبضه سلاح گرم از آنها کشف شد.

اما آخرین واقعه تلخ در استفاده از سلاح جنگی مربوط به قتل دو نفر از املاکی‌های پرند بود که قاتل به خاطر اختلاف مالی در روز روشن با دو قبضه سلاح شکاری و کلت کمری دو نفر را به قتل رساند. او پس از قتل به یکی از شهر‌های شمالی فرار کرد، اما پلیس او را شناسایی و دستگیر کرد.

همه کسانی که در سرقت و یا قتل از سلاح استفاده می‌کنند در بازجویی‌ها اعتراف کردند سلاح را از شهر‌های غربی کشور و یا از طریق فضای مجازی تهیه کرده اند. این واقعیت تلخ را می‌توان با یک جستجو ساده در صفحات مجازی مشاهده کرد.

سال گذشته پلیس تعداد قابل توجهی سلاح جنگی غیر مجاز کشف کرد. فرمانده یگان انتظامی و حفاظتی فراجا اعلام کرده که در ۱۱ ماهه سال گذشته ۴ هزار و ۶۸۹ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز کشف شد. آذرماه سال گذشته نیز فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان خبر داد در بازرسی از یک خودرو ۲۵ قبضه سلاح جنگی کلاش، ۱۳ قبضه کلت کمری، ۸ قبضه سلاح شکاری، دو قبضه سلاح نیمه سنگین آرپی چی ۷ و مقادیر قابل توجهی مهمات مربوطه کشف شد؛ سلاح‌هایی که از مرز‌های غربی و شرقی وارد کشور شده و حتی در شبکه‌های اجتماعی با راه اندازی صفحاتی خرید و فروش می‌شود. این سلاح‌ها علاوه بر سارقان و اوباش حرفه ای، در دست فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر نیز هست و بار‌ها در درگیری با نیرو‌های مرزبانی و یا انتظامی از آن استفاده کرده و مأموران را به شهادت رسانده اند. چیزی که در این میان مشهود است دسترسی آسان به تهیه سلاح گرم و حتی سلاح‌های جنگی سازمانی است.

 از شاه کش تا کلاشینکف

«مدت زمان تهیه سلاح گرم در برخی از شهر‌های غربی ایران کمتر از یک نصف روز است. کافی است با سفارش فرد معتمد به یکی از مکان‌هایی که آدرس می‌دهند بروی و بعد از دادن پول همان جا اسلحه را تحویل بگیری.» این بخشی از صحبت‌های یکی از متهمان فروش سلاح است که مدتی قبل به دام پلیس افتاد. البته این فقط مختص منطقه خاصی نیست و در جنوب و شرق کشور و در همسایگی پاکستان نیز قاچاقچیان سلاح فعال هستند.

سلاح گرم دقیقا ابزاری است که برای صرف فعل «کشتن» کاربرد دارد و خرید و فروش و نگهداری از آن در ایران هم مانند بسیاری از کشور‌های دیگر غیرقانونی است. بی ثباتی در برخی از شهر‌های مرزی کشور همسایه ما، عراق و شمال این کشور، یکی از مهمترین عواملی است که باعث می‌شود سلاح از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور شود. سلاح‌هایی که با جاسازی وارد شهر‌های مرزی ایران شده و قاچاقچیان آن را مستقیما یا از طریق فضای مجازی می‌فروشند. کافی است در تلگرام و یا اینستاگرام صفحات مربوط به فروش سلاح را جستجو کنید تا با چندین صفحه مربوط به فروش انواع مختلف سلاح مواجه شوید. همه‌چیز می‌فروشند، از انواع سلاح‌های شکاری و جنگی تا کلاشیکف، برنو، فشنگ، کلت کمری و شوکر!. تصاویر و حتی فیلم‌هایی از این اسلحه‌ها نیز در این صفحات به نمایش گذاشته می‌شود. در هر صفحه شماره تماس و یا شماره برای گذاشتن پیام و سفارش سلاح قرار دارد. بسیاری از این فروشنده‌ها با ترفند‌های مختلف سعی می‌کنند تا خریدار سلاح را مجاب کنند که سلاح‌های شکاری شان مجوز دار است. همچنین سلاح جنگی نیز در کمترین زمان بعد از واریز پول به دست خریدار می‌رسد.

سراغ یکی از این صفحات در تلگرم می‌رویم. صفحه‌ای که فروشنده سلاح با نشان دادن انواع مختلف کلت شاه کش کالیبر ۷ و زوراکی و لاما اسپانیا فیلم‌هایی از نحوه شلیک شان نشان می‌دهد و اطمینان می‌دهد همه این سلاح‌ها نو هستند و در کمتر از دو روز به دست شما می‌رسد. شماره تماس اعتباری هم برای جلب اطمینان در صفحه فروش سلاح قرار داده است. وقتی تماس می‌گیریم با سوالات مختلف سعی می‌کند تا بفهمد واقعا خریدار هستیم یا نه؟ بعد از آن چند نوع کلت کمری با قیمت ۴ تا ۹ میلیون تومان معرفی می‌کند و می‌گوید بعد از واریز پول به شماره کارت اسلحه به شکل جاساز برای شما ارسال می‌شود.

سراغ یکی دیگر از صفحات پربازدید فروش سلاح می‌روم. کانالی با ۶۱ هزار نفر عضو که انواع مختلف سلاح خودکار و نیمه خودکار در آن فروخته می‌شد. انواع مختلف کلت کمری و کلاشینکف قنداق تاشو تا تفنک شکاری تک لول و دو لول در کنار انواع شوکر و اسپری اشک آور. کلاش از ۱۸ میلیون به بالا، مینی‌کلاش‌ها ۲۷ میلیون، کلت لامای اسپانیایی و برتای ایتالیایی هم به ترتیب ۱۸ و ۹ میلیون تومان. برای ثبت سفارش هم کافی است تصویر اسلحه مورد نظر و یا مشخصات سلاحی که می‌خواهید را در صفحه شخصی فروشنده اعلام کنید تا شماره کارت برای واریز و نحوه ارسال برای شما فرستاده شود. هیچ مکالمه تلفنی هم مقدور نیست و بخشی از پول اسلحه را نیز بعد از تحویل می‌توانید واریز کنید. از آنجایی که فروشنده سلاح است معمولا کسی جرات نمی‌کند بقیه پول را پرداخت نکند!

 از قاچاق اسلحه تا کلاهبرداری اینترنتی

رهبر انقلاب ۸ اردیبهشت ماه سال ۹۸ در دیدار با فرماند‌های نیروی انتظامی در یکی از محور‌های بیانات شان بر عدم خرید و فروش سلاح تاکید کردند. در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «جلوگیری از خرید و فروش سلاح» را یکی از وظایف مهم نیروی انتظامی برشمردند و افزودند: «در برخی کشور‌ها مانند آمریکا، خرید و فروش سلاح به علت منافع مافیای کمپانی‌های اسلحه‌سازی آزاد است و برای مردم آن مشکل‌ساز است، اما در کشور ما که چنین مشکلی وجود ندارد و خرید و فروش سلاح ممنوع است، باید جلوی آن گرفته شود.»

آمار‌ها نشان می‌دهد آمریکا بزرگترین تولیدکننده اسلحه در دنیا است و خرید و فروش اسلحه در برخی از ایالت‌های آن آزاد است. ۴۰ درصد مردان در آمریکا می‌گویند که اسلحه در اختیار دارند؛ در حالی که این رقم در زنان ۲۵ درصد است. به گزارش آسوشیتدپرس، داده‌های «آرشیو خشونت با اسلحه» نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۲ هزار نفر در آمریکا بر اثر خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه و استفاده از اسلحه کشته شده‌اند. بیشتر این مرگ‌ها یعنی ۲۳ هزار و ۷۶۰ نفر در نتیجه خودکشی با اسلحه رخ داده است و ۱۸ هزار و ۵۰۷ نفر نیز بر اثر تیراندازی‌های غیرعمد، قتل و دفاع از خود کشته شده‌اند.

اهمیت برخورد و جمع آوری سلاح یکی از موضوعات مهمی است که نیروی انتظامی با هدف پیشگیری از جرم آن را به اجرا در آورده است به طوری که به گفته فرمانده انتظامی تهران از ابتدای سالجاری سرقت‌های مسلحانه ۵۰ درصد کاهش داشته است. اما با این حال بازهم شاهد فروش راحت اسلحه هستیم به طوری که در نزاع‌های جمعی و یا سرقت‌های به عنف از اسلحه استفاده می‌شود. سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل فراجا ۵ مرداد ماه سالجاری درمراسم صبحگاه و رژه نیرو‌های انتظامی قزوین با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم و اساسی مسئله نگهداری و حمل سلاح غیرمجاز است گفت: «پلیس با اقدامات سلبی طرح جمع آوری سلاح غیرمجاز را اجرایی کرده و دیگر نهاد‌ها به ویژه رسانه‌ها نیز باید با فرهنگ سازی و اقدامات ایجابی در این خصوص وارد عمل شوند و از مردم هم درخواست می‌کنیم ضمن تحویل سلاح‌های غیرمجاز خود به پلیس، هرگونه اطلاعاتی در این خصوص دارند را از طریق پل ارتباطی ۱۱۰ و ۱۹۷ به پلیس اطلاع دهند.»

وی همچنین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره خرید و فروش اسلحه در فضای حقیقی و مجازی و در مقابل آن اقدامات ناجا برای برخورد با مجرمان در این حوزه، گفت: «وجود سلاح غیر مجاز در برخی از استان‌های کشور زیاد و این موضوع برای پلیس غیر قابل قبول و خط قرمز است. اینکه بگوییم باندی یا گروهی به نام مافیا در کشور اقدام به خرید و فروش سلاح می‌کنند، صحیح نیست؛ ممکن است قاچاقچی اسلحه داشته باشیم، اما مافیای خرید و فروش سلاح در کشور نداریم.».

اما به گفته پلیس فتا ماهیت آگهی‌دهندگان خرید و فروش اسلحه جنگی در شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداری است. این را بار‌ها پلیس اعلام کرده و گفته است خرید یک سلاح حتی اگر شکاری هم باشد نیاز به مجوز‌های قانونی دارد. این درحالی است که عده‌ای اقدام به انتشار آگهی‌هایی با مضمون فروش سلاح کرده‌اند که عمدتاً کلاهبرداری بوده است. فروشندگان معمولا از خط تلفن‌هایی استفاده می‌کنند که به اسم آنها ثبت نشده و با ترفند‌هایی خاص اقدام به تهیه این خط تلفن‌ها کرده‌اند. نباید به این افراد اعتماد کرد، چراکه بیشتر این موارد قابل شناسایی و پیگیری نیست.

مجازات سنگینی برای فروشندگان سلاح

براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، مجازات قاچاقچیان اسلحه گرم و مهمات جنگی از ٢ تا ١٥‌سال زندان است. قانون گذار برای قاچاقچیان سلاح گرم شکاری هم مجازات ٦ ماه تا ٢ سال زندان را پیش‌بینی کرده است. همچنین براساس قانون نه تنها قاچاق سلاح از مرز‌های کشور جرم است، بلکه خرید و نگهداری سلاح غیرقانونی نیز مجازات مشخصی دارد.

علاوه بر این، در قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات آمده است قاچاقچیان اسلحه که یک نفر از آنان مسلح باشد و در مقابل قوای دولتی مقاومت مسلحانه کند به اعدام و اگر مقاومت نکند به حبس از ۳ تا ۱۵‌سال محکوم می‌شود. حتی اگر قاچاقچیان اسلحه بدون سلاح دستگیر شوند، بین ۳ تا ۱۰‌سال حبس برای آنها تعیین می‌شود.

منبع: نورنیوز

برچسب ها: خرید سلاح ، سلاح جنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
بهترین سلاح ایمان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
همه در بستر تلگرام هست
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۰۶ ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
متاسفانه کالاهای غیرقانونی زیادی هست که غیر رسمی و به راحتی فروخته میشن، امیدوارم دیگه حداقل جلوی اسحه رو بگیرند!
آخرین اخبار