خط ریلی اینچه‌برون، جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی گلستان دارد که می‌تواند در فرایند توسعه اقتصادی کشور از بنادر ایران مستقر در نوار جنوبی خزر موثرتر باشد.

قرارگیری صنایع روسیه در شرق این کشور، عبور جاده ابریشم، تامین نیاز کالایی بازار کشورهای آسیای میانه و انتقال کالا از این کشورها به سایر نقاط جهان، کوتاه بودن مسیر جابجایی کالا و ارزانی حمل کالا و وجود امنیت از جمله ظرفیت‌های متمایز خط ریلی اینچه‌برون نسبت به سایر خطوط ریلی ترانزیتی کشور است که سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌ها و تبدیل اینچه‌برون به محور کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب را دوچندان می‌کند.

خط ریلی اینچه‌برون سال ۱۳۹۳ به راه‌آهن آسیای میانه متصل شد و از طریق آن، مرحله جدید از توسعه اقتصادی گلستان آغاز شد..

توسعه حمل بار و ترانزیت ریلی یکی از اهداف راه‌آهن جمهوری اسلامی در راستای راهبرد توسعه روابط اقتصادی دولت با همسایگان شمالی استان گلستان است که باید از این ظرفیت با برطرف کردن دغدغه‌های تجار بهترین استفاده را انجام داد.

رییس هیات مدیره شرکت بهینه ترابر آژور در خصوص اهمیت خط ریلی اینچه برون گفت: راه‌آهن اینچه برون در بخش کریدور شمال- جنوب و صادرات و واردات به قزاقستان، اولویت‌های جغرافیایی خاصی دارد.

مصطفی اقدم با اشاره به ظرفیت ریلی اینچه برون در محور کریدور شمال - جنوب، گفت: این خط ریلی قابلیت صادرات محصولات آبزیان به روسیه و چین، قابلیت «هاب شدن» منطقه برای واردات از جمله «چوب» به ایران و ترانزیت «غلات» در منطقه و واردات نهاده‌های دامی را دارد.

یک سرمایه‌گذار ایستگاه ریلی اینچه‌برون گفت: از عقد قرارداد برای ایجاد زیرساخت تخلیه و بارگیری ریلی در اینچه برون تاکنون ۹ ماه می‌گذرد ولی موانع کوچک هر بار چالش‌هایی را پیش روی ما به وجود می‌آورد.

شاپور پیرامون بیان کرد: پروژه‌ای که چهار هزار میلیارد ریال برای آن سرمایه‌گذاری لازم بود اکنون با ۱۵ هزار میلیارد ریال هم تمام نمی‌شود.

مجری طرح ایجاد طرح زیرساخت تخلیه و بارگیری در ایستگاه ریلی اینچه برون گفت: مشکل اصلی سر راه جذب سرمایه‌گذاری در ایستگاه ریلی اینچه برون، تملک زمین است چون مشخص نیست که زمین متعلق به راه آهن یا منطقه آزاد تجاری اینچه برون است.

به گفته پیرامون، زمین محل اجرای طرح به راه آهن تحویل داده شد و سه روز بعد از مصوبه هیات دولت نیز با راه آهن قرارداد بستم ولی متوجه شدم که سند به نام منطقه آزاد تجاری اینجه برون زده شده و اکنون برای ادامه اجرای طرح، دچار مشکل هستم.

خط ریلی اینچه برون منطقه راهبردی توسعه ترانزیت کالا

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان گفت: خط ریلی اینچه برون یکی از مناطق راهبردی کشور برای جابجایی کالا و ترانزیت به شمار می‌رود.

سعید صفوی ازخط ریلی اینچه برون به عنوان دروازه چین نام برد و افزود: باید برای رونق این خط ریلی، سرمایه‌گذاری لازم برای ترانزیت کالا با توجه به دارا بودن امنیت نسبت به سایر خطوط ریلی کشور، صورت گیرد.

وی با اشاره به این که خط ریلی اینچه برون در بهترین نقطه دنیا برای توسعه ترانزیت کالا قرار دارد، گفت: این موقعیت نعمت خدادادی برای استان و کشورمان محسوب می‌شود ولی از ظرفیت آن تاکنون به خوبی بهره‌برداری نکرده‌ایم.

صفوی گفت: اتاق بازرگانی گرگان به عنوان بخش خصوصی آماده همکاری برای برطرف شدن زیرساخت‌های لازم در حوزه تخلیه و بارگیری در ایستگاه اینچه برون است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) نیز گفت: این اداره کل آمادگی هرگونه همکاری با بخش خصوصی اعم تجار و بازرگانان برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های ریلی اینچه‌برون است.

محمدرضا حبیبی در نشست اخیر اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان با محوریت بررسی ظرفیت راه آهن اینچه برون در محوریت کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب، اظهار کرد: از بدو تاسیس لجستیک ایستگاه ریلی اینچه برون تاکنون اقدام زیربنایی خوبی برای استفاده از این ظرفیت در جابجایی کالا در این محور از جمله اضافه‌کردن سه کیلومتر خط نرمال است.

وی خواستار مشارکت هرچه بیشتر دستگاه‌های مرتبط در برطرف شدن گلایه تجار برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت ایستگاه ریلی اینچه برون در آینده شد.

به گفته مسئولان  راه آهن شمال شرق ۲ ( گلستان) اکنون در ایستگاه ریلی اینچه برون ظرفیت جابجایی یک میلیون تُن بار در سال ایجاد شده است.

معاون برنامه راهبردی استاندار گلستان نیز با اشاره به این که راهبرد اصلی این استان تقویت و توسعه زیرساخت‌های تجارت بین الملل است، گفت: این برنامه راهبردی از پنج سال قبل با جدیت پیگیری می‌شود.

علی دنکوب افزود: توسعه زیرساخت‌های ریلی در گلستان یکی از برنامه‌های مهم به شمار می رود و سرمایه‌گذاری برای ایجاد راه آهن اینچه برون به آزادشهر و شاهرود و اتصال آن به سایر جنوب کشور باید پیگیری و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: با جذب ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توان خط ریلی اینچه برون به شاهرود را ایجاد کنیم و زمینه ساز توسعه تجارت بین‌الملل در کشور باشیم.

استاندار گلستان نیز منطقه آزاد اینچه‌برون را پیشران تحول و توسعه اساسی استان دانست و گفت: رایزنی‌ برای راه‌اندازی منطقه آزاد اقتصادی مشترک با کشور ترکمنستان در حال انجام است تا هم‌افزایی‌ها برای عمران و آبادانی ایران و ترکمنستان افزایش یابد.

علی‌محمد زنگانه در نشست اخیر با خبرنگاران استان با تشریح آخرین وضعیت منطقه آزاد اینچه‌برون و تاثیر آن در رونق ریلی اینچه برون اظهار کرد: ابرپروژه منطقه آزاد اینچه‌برون که از آن به عنوان دروازه‌ ورود به آسیای میانه یاد می‌شود در دولت قبل شتاب بسیار خوبی داشت، مطالعات این طرح در سه فصل انجام شده و چشم‌انداز آن ایجاد ۴۷ هزار شغل و استقرار هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد اینچه‌برون، تبادل بار ریلی استان را به ۱۳.۷ میلیون تن می‌رساند و افزایش سه برابری ارزش افزوده بخش صنعتی استان را به دنبال دارد، تصریح کرد: همچنین با راه‌اندازی این طرح، تبادل بار جاده‌ای به ۶.۳ میلیون تن می‌رسد.

با این وجود، تاثیرگذاری راه آهن اینچه برون در محوریت کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب، باید بیش از گذشته موردتوجه مسئولان دستگاه‌های مرتبط برای برطرف شدن موانع سر راه و فراهم سازی زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاری قرار گرفته تا از این ظرفیت به خوبی برای توسعه تجارت استان گلستان و نقش آفرینی در کشور بهره‌برداری شود.

گلستان از شمال با کشور جمهوری ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از جنوب با سمنان و از غرب با مازندران همسایه است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.