بازداشت مؤسس و مدیرعامل پیام‌رسان «تلگرام» نه تنها روی دیگر سکه آزادی بیان پوشالی غرب را نشان می‌دهد بلکه از عمق پروژه نفوذ و جاسوسی نهاد‌های اطلاعاتی غرب پرده برمی‌دارد.

چند شب پیش بود که رسانه‌های فرانسوی از بازداشت دورف هنگام خروج از هواپیمای شخصی خود در فرودگاه فرانسه خبر دادند. رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند دورف تحت اتهام‌هایی از جمله عدم همکاری تلگرام با مقام‌های این کشور، پولشویی و قاچاق مواد مخدر بازداشت شده و ممکن است ۲۰ سال حبس در انتظارش باشد.

از طرفی مقام‌های فرانسوی مدعی شده‌اند که دورف به دلیل ضعف نظارت بر محتوا و عدم تمایل برای همکاری با سیستم قضائی، در اتهام‌هایی، چون قاچاق مواد مخدر، پولشویی و به اشتراک گذاشتن تصاویر مستهجن کودکان در پیام‌رسان تلگرام شریک‌جرم است.

نابغه روس تبعه امارات کیست؟

«پاول والریوویچ دورف» که اینک ۴۰ سال دارد، سال ۱۹۸۴ در شهر سنت پترزبورگ روسیه به دنیا آمد. در سال ۲۰۰۷ در زادگاهش سنت پترزبورگ، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی روسیه یعنی «وی‌کنتاکت» یا همان «VK (VKontakte) را تأسیس کرد که در بین مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، مولداوی، بلاروس محبوبیت بالایی دارد.

دورف به عنوان مؤسس و مدیرعامل تلگرام، این پیام‌رسان را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد؛ شبکه اجتماعی که اینک ۹۵۰ میلیون کاربر فعال دارد و انتظار می‌رود سال آینده کاربران فعال آن به یک میلیارد برسد. این پیام‌رسان در روسیه، اوکراین و دیگر کشور‌های منفک شده از شوروی جزو محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است.

دورف در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه درخواست دولت روسیه برای تعطیلی گروه‌های مربوط به اپوزیسیون روی شبکه اجتماعی وی‌کنتاکت را نپذیرفت، این کشور را ترک کرد و محل اقامت فعلی وی امارات متحده عربی است.

دورف همچنین تابعیت مضاعف فرانسه و امارات را دارد. نشریه فوربس تخمین زده است که ارزش دارایی‌ها دورف به ۱۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

هزینه ایستادگی مقابل سرویس‌های جاسوسی آمریکا

پس از بازداشت دورف که گویا مجدداً تمدید شده‌است، اذهان عمومی جهان با توجه به مستند‌ها و شواهد موجود به سمت نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور‌های غربی معطوف شده‌است. «تاکر کارلسون» روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی در واکنش به این خبر تصریح کرد دورف به این دلیل بازداشت شد که از دستور دولت‌ها و نهاد‌های اطلاعاتی برای «سانسور واقعیت» امتناع کرد.

کارلسون بامداد یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وقتی دولت روسیه تلاش کرد که شرکت این رسانه اجتماعی را کنترل کند دورف از روسیه خارج شد. اما در نهایت این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نبود که به دلیل اجازه دادن به مردم برای اعمال آزادی بیان بازداشت کرد. بلکه یک کشور غربی، یک متحد دولت بایدن و یک عضو ناتو بود که وی را بازداشت کرد.

این روزنامه‌نگار آمریکایی افزود: پاول دورف امشب در یک زندان فرانسوی است. او یک هشدار زنده به مالک پلتفرم‌هایی است که از اجرای دستور دولت‌ها و نهاد‌های اطلاعاتی برای سانسور واقعیت خودداری می‌کنند. تاریکی به سرعت روی جهان آزاد سابق می‌نشیند.

متن توییت‌ها و محتوای مصاحبه‌های وی نیز مُهر تأییدی بر تلاش نهاد‌های جاسوسی برای وادار کردن او به همکاری و پیشبرد پروژه نفوذ است.

بنیانگذار پیام‌رسان تلگرام اواخر فروردین ماه فاش کرد که در سفرهایش به آمریکا بار‌ها با مأموران اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) برخورد داشته و این نهاد با نصب ابزار‌های مخرب مخفیانه سعی در جاسوسی از کاربران این پیام‌رسان را داشته است.

وی در گفتگو با تاکر کارلسون مجری و تحلیلگر آمریکایی گفت که در طول مدت حضورش در آمریکا از نزدیک توسط اداره تحقیقات فدرال تحت نظر بوده است.

وی با اعلام اینکه یکی از کارمندانش یک بار به او گفته بود که مأموران دولت آمریکا به او نزدیک شده‌اند و قصد ارتباط‌گیری با او را داشته‌اند، مدعی شد که مقام‌های امنیت سایبری تلاش کردند به طور مخفیانه یکی از مهندسانش را به خدمت بگیرند.

دورف در پاسخ به اینکه آیا نفوذ به سامانه‌های تلگرام به دولت آمریکا امکان جاسوسی از کاربرانش را می‌دهد گفت که این احتمال را رد نمی‌کند و هر دولتی بالقوه می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

بنیانگذار تلگرام تصریح کرد: هر وقت به آمریکا می‌رفتم دو مأمور اف‌بی‌آی در فرودگاه به استقبال می‌آمدند و از من سوال می‌پرسیدند.

وی گفت: برداشت من این است که آنها می‌خواستند ارتباط برقرار کنند تا بهتر تلگرام را کنترل کنند. برای ما که یک شبکه رسانه اجتماعی متمرکز بر حریم خصوصی را اداره می‌کنیم، بر روی کار خود تمرکز می‌کنیم و بر روابط دولتی از این دست متمرکز نیستیم.

در همین ارتباط بود که «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه در کانال تلگرامی خود در واکنش به بازداشت مؤسس پیام رسان تلگرام نوشت برخلاف «مارک زاکربرگ» مؤسس و بنیان‌گذار فیس‌بوک که با اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) همکاری می‌کند، دورف برای دشمنان روسیه غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک است و او هیچ شباهتی به زاکربرگ یا حتی «ایلان ماسک» ندارد.

رونمایی از آزادی بیان پوشالی غرب با بازداشت دورف

در پی بازداشت مؤسس و مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام در فرانسه به عنوان کشوری که داعیه مهد آزادی بیان در اروپا را دارد، سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی در جهان این اقدام را محکوم و پاریس را به دیکتاتوری متهم کردند.

«ادوارد اسنودن» کارمند افشاگر سابق آژانس امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اظهار کرد که فرانسه با بازداشت دورف، حقوق اساسی بشر شامل آزادی بیان را به خطر انداخته و از این بابت «عمیقاً متاسف» است.

این کارمند افشاگر سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خاطر نشان کرد: «من عمیقاً متاسف و متعجب شدم که ماکرون به حدی تنزل پیدا کرده که دست به گروگان‌گیری می‌زند تا بتواند به ارتباطات خصوصی دسترسی پیدا کند. چنین اقدامی نه فقط عامل خوار شدن فرانسه بلکه خوار شدن کل جهان است.»

اسنودن در سال ۲۰۱۳ بعد از آنکه دست به افشای حجم انبوهی از اسناد اطلاعاتی آمریکا با موضوع جاسوسی‌های گسترده غیرقانونی آژانس امنیت ملی این کشور از شهروندان آمریکایی زد از کشورش گریخت. او بعد از فرار و در پی باطل شدن پاسپورتش از سوی واشنگتن در مسکو سرگردان شد، اما در نهایت از روسیه پناهندگی و شهروندی گرفت.

روسیه و بسیاری از کاربران در حالی دورف را متفاوت از افرادی، چون «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا موتورز و ایکس (توئیتر سابق) می‌دانند که همین افراد نیز آزادی بیان پوشالی غرب را به چالش کشیده‌اند.

ماسک از هشتگ FreePavel در حساب کاربری ایکس خود استفاده کرد و نوشت: «در سال ۲۰۳۰ در اروپا شما را به دلیل دوست داشتن یک «میم» (یک محتوای تصویری) اعدام خواهند کرد!»

برخی بر این باورند که در کنار آمریکا، رژیم صهیونیستی نیز می‌تواند به دلیل رسوایی به خاطر جنایت‌های خود در نوار غزه و انتشار جهانی تصاویر این نسل‌کشی آشکار از طریق تلگرام در این پرونده دخیل باشد.

در همین ارتباط «جکسون هینکل» مفسر سیاسی آمریکایی در شبکه ایکس نوشت: هکر‌های ضداسرائیلی که چند گیگابایت اطلاعات حساس این رژیم را سرقت کرده بودند، آنها را در پیام رسان تلگرام منتشر کردند. تلگرام از درخواست اسرائیل برای سانسور این اطلاعات نیز خودداری کرده‌بود. اکنون پاول دورف بنیانگذار تلگرام در فرانسه دستگیر شده و ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود.

حال که انگشتان اتهام مردم جهان با توجه به شواهد و مستندات کافی به سمت سازمان‌های جاسوسی آمریکایی-اروپایی و نیز رژیم صهیونیستی نشان رفته است، ادعای «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر «سیاسی نبودن تصمیم بازداشت بنیانگذار تلگرام» بیش از واقعیت، اوج فریبکاری و بازی غرب با شعار عوام‌پسند «آزادی بیان» را به نمایش می‌گذارد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.