خودرو‌های شوتی قاچاق کالا، جاده‌های کشور به‌ویژه استان‌های غربی را به جولانگاه خود تبدیل کرده‌اند و هفته‌ای نیست که خبری از تصادف‌های مرگبار آنها منتشر نشود.

جولان مرگبار خودرو‌های شوتی در جاده‌های کشور این روز‌ها به یکی از دغدغه‌های پلیس تبدیل شده است. ازسوی دیگر تفاوت قیمت سوخت درایران وآن‌سوی مرزها، باعث‌شده سوخت‌بران قاچاق، جاده‌هااستان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان را با تصادف‌های مرگبار به جهنمی از آتش تبدیل کنند. این سوخت‌بران با هزاران لیتر گازوئیل در جاده‌های جنوب و جنوب‌شرق کشور تردد دارند و سرعت بالای آنها باعث‌شده با کوچک‌ترین برخوردی منفجر و انسان‌های بی‌گناه را قربانی سودجویی خود کنند. 
 
مرگ چهار سوخت‌بر در تصادف

در آخرین حادثه آتشین و مرگبار برای رانندگان حمل سوخت قاچاق که هفته گذشته در سیستان‌و‌بلوچستان رخ داد، بر اثر برخورد دو خودروی نیسان و پژوی ۴۰۵ در جاده شهرستان راسک، سه پسر جوان، جان خود را از دست دادند. دو نفر از کشته‌های این حادثه جوانان ۱۹ و ۲۲ ساله اهل راسک و روستا‌های اطرافش بودند. یکی از شاهدان این تصادف به پلیس گفت: رانندگان خودرو پس از این‌که با هم برخورد کردند، قصد داشتند از خودرو خارج شوند، اما موفق به این کار نشدند و، چون سوخت قاچاق حمل می‌کردند، خودرو‌ها آتش گرفت و در آتش سوختند. در یکی از حوادث تلخی که در جاده میناب ـ بندرعباس رخ داد خودروی سوخت‌بر نیسان با یک خودروی سمند تصادف کرد و آتش گرفت. در جریان این حادثه چهار نفر جان باختند که سه نفر از آنها اعضای یک خانواده بودند. بعد از این حادثه، مردم محلی در اعتراض به تردد سوخت‌بران قاچاق در این جاده و حوادث مرگبار تجمع‌کرده و برای ساعتی جاده را مسدود کردند. با حضور پلیس و مسئولان محلی و قول برای برخورد با سوخت‌بران، اهالی جاده را ترک و تردد در این مسیر مهم شرق به غرب هرمزگان باز شد. 
 
حوادث مرگبار خودرو‌های سوخت‌بر 

در حادثه‌ای که ۲۳ تیرماه امسال در جاده کهنوج به جیرفت در استان کرمان رخ داد، راننده نیسان سوخت‌بر با یک خودرو تصادف کرد وپنج نفردرآتش تصادف سوختند. آن‌طورکه پلیس‌راه جنوب کرمان اعلام کرده است، فقط درپنج روزبه دلیل تصادفات سوخت‌بران در جنوب کرمان ۹ نفر کشته شدند. همچنین در حادثه‌ای که سال گذشته در خراسان‌جنوبی رخ داد، خودروی حامل سوخت با پژوی حامل اتباع غیرمجاز برخورد کرد که در جریان این حادثه ۱۲ تبعه بیگانه در آتش کشته شدند. 
 
مرگ ۱۲۸ نفر در تصادف سوخت‌بران قاچاق

تصادفات مرگبار سوخت‌بران در استان هرمزگان صدای رئیس‌پلیس این استان را هم بلند کرد. سردار جاویدان با اشاره به تصادفات مرگبار خودرو‌های سوخت‌بران در جاده‌های این استان گفت: در سال‌جاری ۴۸ نفر و سال گذشته ۸۰ نفر در تصادفات خودرو‌های سوخت‌بر در این استان جان خود را از دست داده‌اند. به گفته رئیس پلیس هرمزگان در یک ماه گذشته ۱۰۰خودروی سوخت‌بر شناسایی و توقیف شده‌اند و کار شناسایی آنها همچنان ادامه دارد. انبار دپوی سوخت قاچاق در یک روستا ۱۰۰میلیون لیتر سوخت قاچاق قبل از جا‌به‌جایی از سوی شوتی‌های سوخت‌بر کشف شده است. وی از خانواده‌ها و افراد معتمد خواست، جوانان را از خطرات فعالیت در پوشش سوخت‌بر قاچاق مطلع و اجازه ندهند جوانان به این شغل غیرقانونی و مرگبارسوق پیدا کنند. سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس‌راه خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به این‌که استرس حمل کالای قاچاق باعث می‌شود راننده رفتار تهاجمی از خود نشان دهد، گفت: رفتار تهاجمی و استرس دستگیری از سوی پلیس باعث می‌شود تا شوتی‌سواران رانندگی نرمال نداشته باشند و به همین دلیل شدت حوادث آنها زیاد است. به گفته وی، اغلب این رانندگان با سوخت قاچاق به سمت مرز‌های شرقی رفته و بعد از خالی کردن بار، مسافران غیرقانونی را سوار کرده و باز‌می‌گردند.
 
سود زیاد، عامل طمع جوانان 

اختلاف قیمت سوخت ایران با کشور‌های همسایه باعث تشکیل باند‌های قاچاق سوخت در استان‌های جنوب و جنوب‌شرق کشور شده و به همین دلیل باند‌های قاچاق با پرداخت حقوق بالا و وسوسه‌کننده به جوانان بیکار باعث شده تا آنها تبدیل به سوخت‌بر قاچاق شوند و جان‌شان را با لقمه‌ای نان معامله کنند. آنها هیچ چیز برایشان جز رساندن بار به مقصد مهم نیست و برای این کار خود و دیگران را قربانی می‌کنند. سود بالای قاچاق‌بری و یک‌شبه پولدار شدن باعث شده بسیاری از جوانان تحصیل را رها کرده و به این شغل رو بیاورند. اگر در میان سوخت‌بران بگردید افراد تحصیلکرده را مشاهده می‌کنید که بعد از پایان تحصیلات یا رها کردن تحصیلات عالی به دلیل ناامیدی و طمع درآمد میلیونی به شغل سوخت‌بری رو آورده‌اند.
 
سودی به‌صرفه

بررسی قیمت سوخت قاچاق مهر تاییدی بر دلیل ترک تحصیل و رو آوردن به سوی این کار پرسود است. یک بشکه گازوئیل در جایگاه سوخت و براساس قیمت مصوب ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. حالا این بشکه ۵۰ متر آن‌طرف‌تر از جایگاه، چهار میلیون تومان قیمت پیدا می‌کند. اگر این بشکه گازوئیل به میناب برسد، قیمت چهار میلیونی آن، دو برابر می‌شود. این مقدار سوخت قاچاق در دریا به ۱۸میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. یک قاچاقچی که با نیسان گازوئیل جابه‌جا می‌کند در هر سرویس بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان درآمد دارد که در هر روز فقط با دو سرویس، حدود ۵۰ میلیون تومان به‌دست می‌آورد که چند برابر حقوق ماهانه یک مدیر است. این درآمد برای لنچ‌ها به دلیل جا‌به‌جایی محموله، میلیاردی است. 

شگرد‌های عجیب قاچاقچیان

مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان در این باره می‌گوید: این معضل فقط با برخورد‌های قضایی و انتظامی حل نمی‌شود و باید دیگر دستگاه‌ها هم پای کار بیایند و به بحث اقتصادی موضوع توجه کرد. در حوزه قضایی از تمام توان خود در این زمینه استفاده و برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را اجرا کردیم. سراغ سامانه‌ها رفتیم و ستاد پیشگیری و مقابله با قاچاق در استان تشکیل دادیم. اخیرا پلیس هم درمیدان اقدامات خوبی اجرا کرده، اما حجم کار گسترده است. ازجنوب کرمان با ورود۱۰۰۰ نیسان به هرمزگان رو‌به‌رو هستیم. روزانه حدود ۵۰۰۰ماشین سنگین دراستان سوختگیری می‌کنند که تعدادی از آنها سوخت خود را می‌فروشند. این حجم خودروی قاچاق‌بر، جاده‌های استان را هم نا‌امن کرده است. در مرکز استان تیم‌های پایش را مستقر کردیم. 

جایگاه‌هایی که صف‌های کیلومتری داشتند حالا با حضور تیم پایش خلوت شده‌اند. این نشان‌دهنده هدف این رانندگان از ایستادن در صف‌های طولانی سوخت بود. وی درباره شگرد قاچاقچیان هم اظهار کرد: گاهی از خانه‌ای به عمق دریا لوله‌کشی کرده و از داخل خانه با پمپ، سوخت را به دریا فرستاده و در لنچ‌ها بارگیری می‌کنند. گاهی نیز از کیسه‌های ماری استفاده می‌کنند؛ کیسه‌هایی که داخل آن حدود ۱۰۰ هزار لیتر سوخت جا می‌شود و آن را به لنچ بسته و به دریا می‌برند. برخی خودرو‌های سواری هم فضای داخل ماشین را با مشک‌هایی پوشانده و آن را از سوخت قاچاق پر می‌کنند. آنها از هر روشی که بتوانند استفاده می‌کنند. با توجه به تفاوت قیمت سوخت در ایران و آن سوی مرز‌ها به نظر می‌رسد تمایل به قاچاق سوخت به دلیل سوددهی آن بالا باشد و همچنان شاهد حوادث مرگبار مرتبط با آن باشیم که این موضوع عزم ملی را برای مقابله می‌طلبد که جدا از اقدامات سلبی نیاز به اشتغالزایی برای جوانان این استان‌هاست.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.