روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت مدعی شد که از جمله اهداف حزب‌الله حمله به منطقه گلیلوت بوده که مقر موساد و پایگاه ۸۲۰۰ در این منطقه قرار داد.

مقاومت اسلامی لبنان نخستین مرحله از عملیات انتقام خون شهید فؤاد شکر را که عملیات اربعین نام گرفته است در حالی به انجام رساند که مقامات رژیم اشغالگر قدس تصور می‌کردند اقدام پیشدستانه آنها می‌تواند حزب‌الله را از انجام این عملیات بازدارد. با این حال، درادامه مشخص‌شده که هدایت غیرمحسوس صهیونیست‌هانسبت به استفاده ازروش جنگ پیشدستانه، بخشی از عملیات فریب مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی بوده است.

به عبارت بهتر، حزب‌الله توانست به پاتک صهیونیست‌ها پاتک بزند. اکنون صهیونیست‌ها به پنهانکاری تلفات و کشته‌های عملیات گسترده حزب‌الله در عمق استراتژیک اراضی اشغالی روی آورده‌اند. با این حال هر لحظه، آمار و مستندات بیشتری در‌خصوص ابعاد این انتقام فراگیر و البته اولیه منتشر می‌شودکه دستان نتانیاهو وهمراهانش درارائه روایت‌های معکوس وجعلی ازماجرارا می‌بندد. اهداف مشخص‌شده‌ای که حزب‌الله آنها را با موفقیت هدف قرار داده، چندین پایگاه نظامی، امنیتی و استراتژیک در نقاط گوناگون اراضی اشغالی را شامل می‌شود. تعداد موشک‌های کاتیوشا پرتاب شده از حدود ۳۲۰ راکت به سمت سایت‌های دشمن فراتر رفته است. پایگاه مرون، پادگان ناوه زیو، پایگاه جعتون، پادگان زائوره، پایگاه السهل، پایگاه کلا، پادگان یواو، پایگاه نفح در جولان اشغالی، پایگاه یاردن در جولان اشغالی سوریه، پایگاه عین زیتم، پادگان راموت نفتالی از جمله پایگاه‌های مهم نظامی صهیونیست‌ها بوده‌اند که در عملیات گسترده مقاومت هدف قرار گرفته‌اند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت مدعی شد که از جمله اهداف حزب‌الله حمله به منطقه گلیلوت بوده که مقر موساد و پایگاه ۸۲۰۰ در این منطقه قرار داد.
 
حزب‌الله چگونه دست صهیونیست‌ها را خواند
صورت مسأله این است تصور و محاسبه اولیه صهیونیست‌ها مبنی بر این‌که توانسته‌اند با عملیات پیشدستانه، عملیات حزب‌الله را مهار کنند، ابطال شده است. به عبارت بهتر، ادعا‌های دشمن صهیونیستی درباره عملیات پیشگیرانه‌ای که به انجام آن اقدام کرد و اهدافی که محقق ساخته و خنثی‌کردن عملیات مقاومت، ادعا‌هایی «توخالی» است که کاملا با واقعیت‌های میدانی تناقض دارد.

وجود این‌که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی تمام شب را بر فراز حریم هوایی لبنان پرواز می‌کردند، اما حتی نتوانستند جلوی یک موشک یا پهپاد حزب‌الله را بگیرند. براساس این گزارش، ماهیت عملیات انتقامجویانه حزب‌الله، پهپاد‌هایی است که یک هدف حیاتی و حساس نظامی را در عمق اراضی اشغالی مورد هدف قرار دادند و ۳۲۰موشک هم برای منحرف‌کردن گنبد آهنین و تشکیلات پدافندی دشمن شلیک شد. به‌عبارت بهتر، حزب‌الله توانست عملیات پیشدستانه صهیونیست‌ها را با یک عملیات فریب و پاتک حساب شده، خنثی‌کرده و سخت‌ترین خسارات را به دشمن وارد سازد. صهیونیست‌ها بعد ازعملیات موفق حزب‌الله، در شوک به‌سر می‌برند و دست‌کم تا دو روز اعلام وضعیت اضطراری در سراسر فلسطین اشغالی شده است. ارتش اسرائیل ارزیابی کرده بود که حزب‌الله برای حمله گسترده آماده شده است و به محض این‌که حماس به پیشنهاد معامله با اسرائیل در مذاکرات آتش‌بس پاسخ منفی دهد، حزب‌الله حمله خود را آغاز خواهد کرد، اماآن‌ها تصورنمی‌کردند عملیات پیشدستانه تل‌آویو نیز از سوی حزب‌الله محاسبه شده بود! عملیات موفقیت‌آمیز حزب‌الله مولد بحران‌های عمیقی در اراضی اشغالی بوده است.

 مسئولان صهیونیستی از ساکنان جبهه شمالی خواسته‌اند تا به نزدیکی مکان‌های مستحکم بروند و از تردد و اجتماع خودداری کنند. رسانه‌های عبری همچنین از لغو جلسه هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی به‌دلیل تحولات امنیتی خبر داده و اعلام کردند که فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو نیز به‌دلیل اوضاع امنیتی و ترس از حملات حزب‌الله تعطیل شده است. گزارش‌های اولیه همچنین حاکی از تلفات مستقیم میان ده‌ها صهیونیست در نتیجه حملات حزب‌الله است. بعد از آن رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که محدودیت‌های زیادی در جبهه داخلی از منطقه مرزی با لبنان تا منطقه گوشدان در مرکز فلسطین اشغالی برای شهرک‌نشینان صادر شده است. این رسانه‌ها از وقوع انفجار‌های بسیار بزرگ در مناطق شمالی خبر داده‌اند. برآورد نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس این است که دامنه عملیات حزب‌الله گسترده‌تر خواهد شد و آنچه در جبهه شمال رخ داد، تنها بخش اول این عملیات محسوب می‌شود. رسانه‌های عبری در ادامه از آتش‌سوزی گسترده در الجلیل در نتیجه حمله حزب‌الله خبر داده و اعلام کردند که با توجه به تشدید وضعیت امنیتی همه سواحل حیفا روی اسرائیلی‌ها بسته است.

سانسور تلفات و تبعات عملیات مقاومت
دستورالعمل رژیم اشغالگر قدس در چنین شرایطی کاملا مشخص و مسبوق به سابقه است: سانسور تلفات و تبعات ماجرا! با این حال عمق آسیب‌پذیری صهیونیست‌ها در جریان عملیات اخیر مقاومت به اندازه‌ای زیاد بوده که جایی برای این سانسور و پنهانکاری باقی نگذاشته است. ضمن آن‌که همزمان باعملیات گسترده حزب‌الله درعمق استراتژیک اراضی اشغالی، صهیونیست‌ها ضربات سنگین دیگری را نیز متحمل شده‌اند. به‌عنوان مثال، پایگاه یسرائیل هیوم اذعان کرد که صهیونیست‌ها هدف یک حمله هکری بسیار گسترده و بی‌سابقه قرار گرفته‌اند. در این حمله سایبری (که درتقارن زمانی نسبی با انتقام مقاومت صورت گرفته است)، اطلاعات بسیار حساسی از سایت کنست (پارلمان رژیم اشغالگر قدس) افشا شده است. رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند با دسترسی احتمالی گروه‌های مقاومت به این اطلاعات، نگرانی بسیار شدیدی نسبت به امنیت اطلاعات در ساختار رسمی رژیم اشغالگر قدس داشت.

دستاورد‌هایی فراتر از انتظار
سید مقاومت از نتایج عملیات اربعین گفت
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیشب درسخنانی به تشریح جزئیات عملیات مقاومت علیه رژیم‌صهیونیستی پرداخت و دروغ‌های تل‌آویو و سانسور شدید این رژیم درباره خسارات ناشی از این عملیات را افشا کرد. نصرالله در سخنان خود اعلام کرد عملیات صبح دیروز که مرحله نخست پاسخ به جنایت رژیم‌صهیونیستی در ترور شهید فواد شکر بود، عملیات «یوم‌الاربعین» نام‌گذاری شده است. دبیرکل حزب‌الله لبنان، رژیم‌صهیونیستی را مقصروضعیت فعلی ودرگیری‌های اخیردانست و درباره به‌تعویق‌افتادن عملیات انتقامی مقاومت تصریح کرد: عجله برای پاسخگویی در اوج آماده‌باش اسرائیل و آمریکا می‌توانست به معنای شکست باشد. یکی از دلایل تاخیر در پاسخ، نیاز به زمان و مشورت در مورد این بود که آیا پاسخ از طریق محور مقاومت خواهد بود یا به تنهایی باشد. وی با بیان این‌که یکی از دلایل تاخیر در پاسخگویی، فرصت‌دادن به مذاکرات آتش‌بس بود، افزود: هدف ما در این جبهه و تمام فداکاری‌ها برای توقف جنگ غزه است. تصمیم گرفته شد که به دلایل و حکمتی که به مرور زمان مشخص می‌شود، عملیات خود را به‌صورت انفرادی انجام دهیم و هریک از طرفین در محور تصمیم بگیرند که چه زمانی و چگونه پاسخ دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما سرفصل‌ها و محدودیت‌هایی را برای پاسخ، ازجمله هدف قرار ندادن «غیرنظامیان» تعیین کرده‌ایم. ما تصمیم گرفتیم که هدف نظامی و به ترور فرمانده شهید فؤاد شکر مرتبط باشد. همچنین تصمیم گرفتیم که هدف باید در عمق رژیم‌صهیونیستی و نزدیک به تل‌آویو باشد. ما پایگاه «گلیلوت» را هدف قرار دادیم که پایگاه اصلی وابسته به لشکر اطلاعاتی نظامی «امان» و واحد «۸۲۰۰» وابسته به آن است. نصرالله ادامه داد: پایگاه گلیلوت که هدف قرار گرفت، ۱۱۰ کیلومتر با مرز لبنان و ۱۵۰۰ متر با مرز تل‌آویو فاصله دارد. حزب‌الله تصمیم گرفت با موشک‌های کاتیوشا که تعداد آنها به ۳۰۰ عدد رسید، پایگاه‌ها و پادگان‌ها در الجلیل و جولان اشغالی را هدف قرار دهد. هدف اولیه موشک‌های کاتیوشا مشغول‌کردن سامانه گنبد آهنین و زمینه‌سازی برای انجام حمله پهپادی بود.

افشای دروغ‌های دشمن
دبیرکل حزب‌الله افزود: زمان عملیات ساعت ۵:۱۵ صبح یکشنبه (دیروز) تعیین شد. در این عملیات ما برای اولین‌بار یک پهپاد را از منطقه بقاع در شرق لبنان پرتاب کردیم. تأکید می‌کنیم که قبل از عملیات هیچ‌یک از سکو‌های پرتاب حزب‌الله مورد اصابت دشمن قرار نگرفت. آشیانه‌های پهپاد حزب‌الله نه قبل و نه بعد از عملیات هیچ آسیبی ندیدند. تمامی پهپاد‌های پرتاب‌شده از دره بقاع به سلامت از مرز لبنان وفلسطین اشغالی به سمت اهداف مشخص‌شده عبورکردند. وی اعلام کرد:هدف نظامی خاص که درعملیات اربعین هدف قرار گرفت، پایگاه اطلاعاتی نظامی امان و واحد ۸۲۰۰ در گلیلوت، نزدیک تل‌آویو است. داده‌های ما حاکی از آن است که تعدادی پهپاد به این دو هدف رسیده‌اند، اما دشمن طبق معمول اخبار را سانسور می‌کند. روایت اسرائیل در مورد آنچه صبح در مرز لبنان و فلسطین‌اشغالی اتفاق افتاد، پر از دروغ و نشان‌دهنده میزان ضعف این رژیم است. 

داستان‌سرایی‌های اسرائیل
سیدحسن نصرالله تأکید کرد: آنچه برنامه‌ریزی شد، اتفاق افتاد و دستاورد ما حتی بیشتر از پیش‌بینی بود. ما قرار بود ۳۰۰ موشک پرتاب کنیم، اما ۳۴۰ موشک پرتاب کردیم. ما درحال‌حاضر قصد استفاده از موشک‌های راهبردی را نداریم، اما ممکن است در آینده نزدیک از آنها استفاده کنیم. هیچ‌یک از موشک‌های راهبردی که دشمن از آنها صحبت می‌کند، آسیب ندیده است.

آنچه از سوی رژیم‌صهیونیستی بمباران شد، دره‌هایی تخلیه‌شده بود یا موشک‌های راهبردی در آن وجود نداشت. ادعای ارتش اشغالگر که نتانیاهو آن را ترویج می‌دهد، مبنی بر انهدام هزاران موشک و موشک‌اندازحزب‌الله کذب محض است. نصرالله ادامه داد: هیچ‌یک از سکو‌هایی که در پرتاب موشک‌ها نقش داشتند، قبل از عملیات مورد اصابت قرارنگرفتند و فقط دوسکو بعد ازعملیات مورد اصابت قرار گرفت. دشمن هیچ اطلاعاتی درباره زمان عملیات اربعین در اختیار نداشت و حملاتش که یک‌ساعت قبل از کار انجام شد، نتیجه حرکت طبیعی مجاهدان بود. هیچ‌یک ازحملاتی که دشمن انجام داد، منطقه عملیات راهدف قرار نداد. آنچه ازسوی رژیم‌صهیونیستی اتفاق افتاد، یک تجاوز بود نه یک اقدام پیشگیرانه و اگر چنین هم فرض کنیم، هیچ تأثیری بر عملیات نگذاشت. اینها داستان‌سرایی‌های دروغین دشمن و شکست اطلاعاتی برای آن است. عملیات ما طبق برنامه‌ریزی و با تمام جزئیات کامل شد.

تصمیم‌گیری درباره مراحل بعدی
دبیرکل حزب‌الله اظهارداشت: با وجود همه ارعاب‌هایی که برخی درداخل لبنان به آن کمک کردند، مقاومت تصمیم انجام این عملیات را گرفت و آن را بدون تأخیر بیشتر انجام داد. ما نتیجه پنهانکاری دشمن درباره آنچه در این دو پایگاه به‌ویژه در گلیلوت رخ داده را دنبال خواهیم کرد. اگر نتیجه رضایت‌بخش باشد و هدف مورد نظر محقق شود، عملیات پاسخ را پایان‌یافته در نظر می‌گیریم، ولی اگر نتیجه کافی نباشد، ماحق پاسخگویی راتازمانی دیگربرای خودمحفوظ می‌دانیم. نصرالله تأکید کرد:عملیات ما ممکن است برای طرف‌های فلسطینی وعربی درمذاکرات بسیار مفید باشدوپیام آن برای دشمن وآمریکایی‌هاروشن است. هرگونه امیدی برای خاموش‌کردن جبهه‌های پشتیبانی ناامید‌کننده است و کاری را که ۱۱ماه پیش آغاز کردیم، بدون توجه به ارعاب و هزینه‌های آن تکمیل خواهیم کرد.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.