اوکراین خواهان مجوز غرب برای استفاده از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» در عمق خاک روسیه و در نزدیکی پایتخت است.

اوکراین از غرب می‌خواهد اجازه دهد تا ارتش این کشور از موشک‌های انگلیسی-فرانسوی و دوربرد «سایه طوفان» در عمق خاک روسیه و نزدیکی پایتخت این کشور استفاده کند.

به گزارش گاردین، مقامات ارشد کی‌یف گفته‌اند که استفاده از این موشک‌ها در حملاتی به عمق خاک روسیه، می‌تواند مسکو را مجبور به مذاکره برای صلح کند. اوکراین مدعی شده چنین حملاتی به روسیه نشان می‌دهد که سایت‌های نظامی نزدیک به پایتخت نیز ممکن است در برابر حملات مستقیم کی‌یف آسیب‌پذیر باشد.

به گفته یک مقام ارشد دولتی، تفکر اوکراین این است که روسیه فقط در صورتی مذاکره خواهد کرد که معتقد باشد ارتش کی‌یف توانایی تهدید مسکو و سن پترزبورگ را دارد. با این حال، این یک استراتژی پر خطر است و تا کنون حمایت هیچ کشور غربی را جلب نکرده است. 

اوکراین ماه‌هاست که لابی می‌کند تا بتواند از موشک‌های طوفان سایه علیه اهدافی در داخل روسیه استفاده کند، اما موفقیت چندانی نداشته است.

جان فورمن، یکی از مقامات دفاعی سابق انگلیس می‌گوید کی‌یف «نباید با تمرکز بر استفاده احتمالی از طوفان سایه غرق در یک نمایش فرعی شود و در عوض باید بر دفاع از دونباس تمرکز کند».

گفتنی است، پیشروی روسیه در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین ادامه دارد و هفته گذشته وزیر دفاع روسیه از تصرف یک شهرک جدید در این منطقه خبر داد. آندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه تایید کرد که نیرو‌های او کنترل یک شهرک جدید به نام «نیو-یورک» را به دست گرفته‌اند که از نظر لجستیکی اهمیت زیادی دارد و راه را برای دستاورد‌های احتمالی مهم استراتژیک باز خواهد کرد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار