وزیر جهاد گفت: تحقق اهداف برنامه هفتم در بخش کشاورزی به ۱۰۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

غلامرضا نوری قزلچه با تشریح برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم گفت: در برنامه هفتم پیشرفت در حوزه کشاورزی متفاوت از برنامه‌های پیشین بوده و با فاصله گرفتن از آمال و آرزوها سعی دارد عملیاتی تر شود.

او با بیان اینکه در این برنامه دولت مکلف شده است تا برآورد ارقام ریالی و نحوه تامین منابع لازم برای رسیدن به اهداف مندرج در برنامه را تدوین و ارایه کند، افزود: در حوزه تکالیف بخش کشاورزی، برآورد اولیه‌ وزارتخانه نشان می دهد که اجرای این اهداف به حدود ۱۰۷۰ همت اعتبار و منابع مالی نیاز دارد تا اهدافی چون خودکفایی ۹۰ درصدی در کالاهای اساسی، ۴۰ درصدی در دانه‌های روغنی یا ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور عملیاتی شود.

نوری قزلچه ادامه داد:‌ سالانه به حدود ۶۵۰ همت اعتبار مالی برای تامین کالاهای اساسی نیاز است تا خودکفایی ۹۰ درصدی در این بخش محقق شود.

وزیر جهاد با یادآوری اینکه منابع دیده شده در قانون بودجه ۱۴۰۳ برای تحقق یک پنجم از برنامه هفتم کافی نیست، افزود: حتماً باید دنبال یک روش‌های جدید برای تامین مالی و تزریق منابع به بخش باشیم تا بتوانیم به آن اهداف نزدیک شویم.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه با منابع و شرایط موجود امکان تحقق ۵۰ تا ۶۰ درصد اهداف مندرج در بخش کشاورزی برنامه هفتم وجود دارد، مهمترین مانع در این مسیر را تامین اعتبار و بودجه دانست و گفت: بخشی از این اهداف باید از طریق افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و استفاده از روش‌های دانش بنیان و یافته‌های تحقیقاتی در تولیدات محصولات کشاورزی پیگیری شود.

نوری قزلجه با بیان اینکه امنیت غذایی کشور جزء وظایف وزارت جهادکشاورزی است، درباره اینکه اراضی دیم چه میزان می توانند در تحقق خودکفایی نقش آفرین باشند گفت: اراضی دیم یکی از پتانسیل‌های کشاورزی کشور است که باید بهره ورزی این اراضی مورد توجه قرار گیرد تا افزایش تولید در واحد سطح را از طریق تغذیه مناسب، تامین به موقع کود و سم مناسب آنها و اصلاح بذور و ارقامی که بتوانند بهره‌وری بالایی داشته باشند، داشته باشیم.

او به موضوع تغییرات اقلیمی، گرم شدن و کاهش بارندگی‌ها در کشور اشاره کرد که صنعت کشاورزی را تحت تاثیر قرار دهد.

پیش از سال زراعی، قیمت خرید تضمینی اعلام می شود

وزیر جهادکشاورزی به تامین نهاده های اولیه تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز تامین منابع مهم است اما بسیاری از کارها به یک مدیریت هماهنگ و سیاست گذاری نیاز دارد.

نوری قزلجه با اشاره به مشکل کشاورزان در تامین برق چاههای کشاورزی افزود: این کار نیازمند یک همکاری بین بخشی است تا کشاورزان در سال زراعی جدید با این مشکل مواجه نشوند و بتوانند میزان برق مصرفی را خود مدیریت کنند.

وی به تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان نیز اشاره کرد که نیازمند همکاری با وزارت نفت است و در این زمینه گفت: باید در داخل دولت هم یک وفاق برای حل مشکلات اینچنینی بوجود آید.

وزیر جهاد کشاورزی درباره تاخیر در قیمت گذاری نرخ گندم گفت: در بحث اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم، حق با کشاورزان است؛ چند روز دیگر کشت پاییزی آغاز می شود و طبق قانون باید پیش از سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی اعلام شود تا کشاورز بتواند برنامه ریزی کند.

نوری قزلجه وعده داد که بحث قیمت خرید تضمینی شیر نیز عددی مشخص شده اما اعلام نشده است که بزودی حل می شود.

وزیر جهاد درباره پرداخت پول گندمکاران افزود: از زمانیکه دولت چهاردهم تشکیل شده این بحث را دنبال کرده و به دنبال تامین منابع آن بوده است و با توجهی که مقام معظم رهبری به این موضوع داشتند، این مسئله حل شد و گندم‌های تحویلی تا پایان مردادماه، قبل از پایان شهریور تسویه می‌شوند.

نوری قزلجه ادامه داد: اکنون ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است که امیدواریم از ۱۲ میلیون تن عبور کند و بقیه مطالبات در مهرماه پرداخت خواهد شد.

وی درباره کلزاکاران با اشاره به واگذاری امور این بخش به بخش خصوصی، ابراز امیدواری کرد که این مشکلات در سال های بعد با پیگیری امور پیش نیاید.

وی با بیان اینکه در بحث تامین نهاده و کودشیمیایی تغییرات قیمتی بوجود آمد، هزینه‌ای را به کشاورزان اضافه کرد که باید در بحث قیمت گذاری لحاظ شود، افزود: در تامین کود و بذر مقداری تاخیر صورت گرفته است و به همین دلیل در نخستین جلسه حضور در وزارتخانه موضوع کشت پاییزه در دستور کار قرار گرفت و سازمان‌ها و شرکت‌های متولی مامور شدند که به زودی این کسری‌ها را جبران کنند.

سنددار شدن اراضی کشاورزی راه حلی برای جلوگیری از خرد شدن

وزیر جهاد درباره دغدغه‌های اصلی کشاورزان با سازمان منابع طبیعی بر سر مالکیت زمین‌ها و مراتع گفت: از ۱۷ میلیون هکتار زمین زراعی کشور به صورت تقریبی ۳ میلیون هکتار مشمول این اختلاف است و تجربه نشان داده بالای ۹۰ درصد حق با مردم است اما اقداماتی که از دهه ۴۰ در سازمان منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع صورت گرفته یا با بی دقتی بوده و یا افراطی با موضوع برخورد شده است.

وی افزود: باید آنچه حق مردم است، به آن‌ها پس دهیم و اسناد را در اختیارشان قرار بدهیم، تا دو سال آینده، اقدامات با سرعت بیشتری ادامه خواهیم داد که این مشکل را برای همیشه از کشور حل کنیم.

نوری قزلجه سنددار شدن اراضی کشاورزی را مورد تاکید قرار داد که مانع از خرد شدن اراضی می شود.

ضرورت استفاده از سامانه های هوشمند بر توزیع مواد غذایی

وزیر جهاد درباره تنظیم بازار محصولات کشاورزی گفت: نباید از تنظیم بازار غافل شویم؛ سفره و معیشت مردم و در دسترس بودن غذا بسیار مهم است و باید تنظیم گری داشته باشیم.

نوری قزلجه استفاده از سامانه های هوشمند برای توزیع موادغذایی که برای آنها یارانه اختصاص می یابد را یکی از روش های تنظیم بازار برشمرد و تا این قبیل کالاها با همکاری وزارت رفاه به دست نیازمندان برسد.

وی بر تنوع بخشی به بازارهای صادراتی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر این بازارها تنوع چندانی ندارد و با تغییر سیاست در چند کشور می‌تواند دچار مشکلات جدی شود.

وی حذف واسطه ها برای دسترسی آسان مصرف کننده به کالاهای کشاورز تاکید کرد و افزود: باید فاصله قیمتی از مزرعه تا سفره کاهش یابد و به یک سود عادلانه برای تولیدکننده برسد.

اجرای الگوی کشت از ضمانت اجرایی محکمی برخوردار نیست

وزیر جهاد با بیان اینکه ۲۴ دستگاه در حوزه امور روستایی و عشایری مسئولیت دارند، گفت: اقتصاد روستا یک اقتصاد کشاورزی است و کشاورزی ما روستا پایه است و حتما باید توجه داشته باشیم و وقتی مردم در روستا زندگی کنند و به تولیدات کشاورزی و دامپروری خودشان ادامه دهند آن موقع کشاورزی ما رشد خواهد کرد.

نوری قزلجه با بیان اینکه مخالف ایجاد زنجیره‌ها و مجموعه های بزرگ کشت و صنعت نیستم، افزود: رشد این مجموعه ها نباید ما را از روستا و روستائیان و نقش آنها در توسعه کشاورزی غافل کند.

وی با بیان اینکه بهتر است در روستاها یک متولی برای امور کشاورزی تعیین و کارها متمرکز شود، ادامه داد: این روش می تواند به ارتقای جایگاه روستا و روستاییان در حوزه های مختلف اجتماعی، کشاورزی و اقتصادی کمک کند.

نوری قزلجه بر اصلاح ساختار وزارت جهادکشاورزی با توجه به ماموریت و شرایط جدید کاری این وزارتخانه تاکید کرد و گفت:‌ افزایش بهره وری، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، ترویج و آموزش و توسعه روستایی از مباحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر جهادکشاورزی بر اصلاح الگوی کشت با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی در کشور تاکید کرد و با بیان اینکه این موضوع در شرایط کنونی از ضمانت اجرایی محکمی برخوردار نیست، گفت: اکنون برای همراهی کشاورزان تسهیلات تشویقی مثل اعطای کود و سم و بذر انجام می شود اما نیازمند ضمانت اجرا در این بخش هستیم.

نوری قزلجه افزود: در سال زراعی جدید همه مشوق ها در راستای استقرار الگوی کشت است که اتفاق خواهد افتاد.

وی بر ساماندهی آمار در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید رصدخانه کشاورزی را تقویت و از امکانات به روز و مبتنی بر فناوری های پیشرفته و ماهواره پایه استفاده کنیم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار