به نوشته یک روزنامه آمریکایی، وزیر خارجه آمریکا در تور خاورمیانه خود از دست یافتن به راه حلی برای پایان درگیری در غزه باز ماند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اساساً این هفته تأیید کرده است که آنچه را که برای میانجیگری برای برقراری آتش بس میان اسرائیل و حماس و حل مسالمت آمیز درگیری اسرائیل و فلسطین لازم است، در اختیار ندارد.

وال استریت ژورنال می‌گوید تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای فروش تسلیحات به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به اسرائیل، که اندکی قبل از سفر بلینکن اتخاذ شد، ممکن است تأثیر مخربی بر تلاش‌های صلح آمیز واشنگتن داشته باشد.

اسپوتنیک به گاهشماری تور خاورمیانه بلینکن پرداخت و نوشت: در ۱۹ اوت، بلینکن به اسرائیل سفر کرد و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد. در جریان این دیدار، دیپلمات ارشد آمریکایی مدعی شد که نتانیاهو "پیشنهاد پل زدن" را برای کمک به حماس و اسرائیل برای رسیدن به آتش بس پذیرفته است.

بلینکن در ۲۰ اوت از مصر بازدید کرد و در آنجا با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر گفتگو کرد. رئیس دولت مصر بلافاصله به بلینکن گفت که زمان پایان دادن به جنگ غزه نزدیک است و به وی در مورد عواقب گسترش این درگیری در منطقه هشدار داد.

در همان روز بلینکن برای دیدار با امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی عازم قطر شد، اما به دلیل ناخوش احوالی، این دیدار برگزار نشد و در عوض آنها تلفنی صحبت کردند. بلینکن همچنین با محمد بن عبدالعزیز الخلیفی وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد و وی تعهد دوحه برای کمک به میانجیگری برای حل مناقشه غزه را تایید کرد.

در ۲۱ اوت، بلینکن با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه درباره سفر به خاورمیانه و تلاش‌هایش برای میانجی‌گری آتش‌بس مورد تقاضا در غزه گفتگوی تلفنی انجام داد.

گفته می‌شود، هیچ آتش‌بس یا توافق صلحی در طول یا پس از سفر بلینکن در سراسر خاورمیانه به دست نیامد و درگیری‌ها در غزه همچنان ادامه داشت.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار