ستاره شناسان دریافته اند که یک جرم آسمانی اسرارآمیز در حال تلاش برای خروج از کهکشان ما با سرعت زیاد است.

ستاره شناسان از یک جرم آسمانی مرموز غافلگیر شدند که با سرعت عظیمی در حال پرواز است تا کهکشان راه شیری را ترک کند. دانشمندان اکنون سؤالاتی را در مورد دلیل فرار این جرم آسمانی از خانه ستاره ای ما مطرح می‌کنند.

مجله Astrophysical Journal Letters مقاله‌ای در این زمینه منتشر کرده است.

یک نقطه روشن در یک سری عکس هر بار موقعیت جدیدی را اشغال می‌کند و نشان می‌دهد که چیزی با سرعت زیادی در حال حرکت است. معلوم شد که این جرم آسمانی با سرعت ۱.۶ میلیون کیلومتر در ساعت یا ۴۴۰ کیلومتر در ثانیه پرواز می‌کند.

شایان ذکر است که تمام اجرام فضایی متعلق به کهکشان راه شیری به دور مرکز آن می‌چرخند. سرعت چرخش بستگی به فاصله‌ای دارد که آن را از مرکز جدا می‌کند. به عنوان مثال، سرعت چرخش خورشید تا ۲۲۰ کیلومتر در ثانیه و همراه با آن زمین و تمام سیارات که کمتر از دو برابر سرعت این جرم عجیب آسمانی حرکت می‌کنند.

محاسبات نشان داده است که هر جرم آسمانی که با سرعت ۴۴۰ کیلومتر بر ثانیه پرواز کند، برای مدت طولانی در کهکشان باقی نخواهد ماند و به ناچار از مرز‌های آن خارج خواهد شد.

اما این جرم آسمانی بزرگ نیست و شبیه یک کوتوله قهوه‌ای است، زیرا یک ستاره شکست خورده است که قادر به انجام واکنش‌های هسته‌ای در هسته خود نیست و در صورت وجود به سرعت، سوخت هسته‌ای خود را تخلیه می‌کند. کوتوله‌ها در موقعیت میانی بین ستاره‌ها و سیارات غول پیکر مانند مشتری قرار دارند. آنها اغلب جوان هستند.

مطالعات نشان داده است که این جرم سرگردان مرموز فاقد آهن یا مواد معدنی دیگر است. این بدان معنی است که بسیار قدیمی است و متعلق به نسل اول ستاره‌های کهکشان ما است.

حقیقت این است که تنوع شیمیایی جدید طلا، آهن، اورانیوم و هر چیز دیگری که در طبیعت یافت می‌شود به یک باره به وجود نیامده است. این روند محصول واکنش‌های هسته‌ای در اعماق ستارگان است که طی چندین نسل ادامه دارد. ترکیب شیمیایی جهان از نسلی به نسل دیگر پیچیده‌تر می‌شود و عناصر جدیدی ظاهر می‌شوند. ستارگان قدیمی با تنوع شیمیایی مشخص نمی‌شوند و این چیزی است که ما در جرم آسمانی مرموز خود می‌بینیم.

دانشمندان هنوز نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند که چگونه چنین سرعت فوق العاده‌ای به دست آورده است. فرضیه‌های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه این جرم آسمانی در نزدیکی یک سیاهچاله پرواز کرده و پس از دستیابی به یک مانور گرانشی وارد آن نشده است، یا اینکه بخشی از منظومه ستاره‌ای دوگانه بوده و شریک آن به عنوان یک نواختر منفجر شده است و جسم آسمانی، قدرت و سرعت فوق العاده‌ای به دست آورد، اما همه اینها هنوز فقط حدس و گمان است.

آیا یک جرم آسمانی مرموز می‌تواند یک سفینه فضایی برای بیگانگان باشد؟ در اصل، ممکن است اینطور باشد، زیرا ما نمی‌دانیم این ترکیبات چه شکلی هستند. اما برای رسیدن به چنین نتیجه ای، هنوز به حقایق بیشتری نیاز است.

منبع: Komsomolskaya Pravda