ستار هاشمی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم با حضور در وزارت ارتباطات و اشاره به برخی موضوعات دارای اهمیت، به سخنرانی پرداخت.

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم در مراسمی که صبح امروز پنجشنبه ۱ شهریورماه برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از رای اعتماد نمایندگان مردم، مطرح کرد: این یک تجربه جدید است و بنا براین باید از همه ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف تخصصی بهره کافی را ببریم. 

او ادامه داد: این مسیر طبیعتا فراز و نشیب‌های خاص خود را خواهد داشت، اما ما حتما تلاش خواهیم کرد که این مسیر را با نگاه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خانواده ارتباطات، دلسوزان نظام، مردم و با دعای خیر عزیزان دنبال کنیم.

هاشمی گفت: میثاق ما سیاست‌های کلی نظام و همچنین برنامه هفتم خواهد بود و طبیعتاً عزیزانی که در این مسیر بتوانند به ما کمک کنند حتما دست یاری به سمت دوستان دراز می‌کنیم و خواهش می‌کنیم از ظرفیت و توانمندی خودشان ما را محروم نکنند.  

او ضمن تقدیر و تشکر ویژه از همه کسانی که در تدوین و طراحی برنامه هفتم نقش داشتند، مطرح کرد: با این برنامه روح جدیدی از جهات مختلف در کالبد وزارت ارتباطات دمیده شده است. اول اینکه نگاه به اهداف به صورت کمی که عمدتا در ماده ۶۴ ترسیم شده کمک می‌کند که ما بتوانیم در یک مبنای مشخص و با عدد و رقم صحبت کنیم که این بسیار ارزشمند و حاکی از یک نگاه راهبردی و دقیق به موضوعات است و ما خود را مکلف به آن می‌دانیم.

او گفت: همچنین متناسب شدن با محور‌های مختلف برنامه هفتم پیشرفت به شدت می‌تواند کمک کند بدون فوت وقت برنامه‌ها را دنبال کنیم.

موضوع شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری خواهیم کرد 

وزیر ارتباطات درمورد مهم‌ترین موضوعات مشخص شده، بیان کرد: بحث شبکه ملی اطلاعات از تکالیف قانونی ما است که با جدیت کامل آن را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم این را به سرمنزل مقصود برسانیم.

او ادامه داد: مسیر پیش رو مسیر همواری نیست و معمولا در تحقق اهداف و برنامه‌ها، بخش ابتدایی سرعت بیشتری دارد، اما در ادامه مسیر، آهنگ رشد به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند. بخش‌هایی که از کار‌ها باقی مانده و پیش رو است نیاز به همت جدی  دارد.

هاشمی افزود: نکته دوم بحث اقتصاد دیجیتال است. باور ما این است که ماموریت‌های وزارت ارتباطات ورای یک ماموریت درون بخشی است و برای توسعه اقتصاد دیجیتال و بزرگ کردن این اقتصاد باید بر حوزه‌ها و صنایع مختلف تمرکز کنیم و نیاز به جذب سرمایه داریم که این کار را پست بانک  به عنوان بانک تخصصی و عامله وزارت ارتباطات انجام خواهد داد.

وزیر ارتباطات همچنین گفت: باید به سمتی برویم که از ظرفیت بورس و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم و شرایطی را ایجاد کنیم که سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتر وارد اقتصاد دیجیتال بشوند.

او مطرح کرد: مورد دیگر، بحث توسعه صنعت فضایی است. شکر خدا اتفاقات خوبی در سال‌های اخیر در این حوزه شاهد هستیم و اعتقاد ما این است که فعالیت‌ها و موفقیت‌های این حوزه به صورت جدی باید استمرار پیدا کند‌.

هاشمی با اشاره به بحث دولت هوشمند، اضافه کرد: دولت هوشمند در برنامه هفتم به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. نگاه ما بر این است که با تعامل حداکثری با مردم برای تسهیل‌گری امور آنها و روشنگری در این زمینه قدم‌های محکم و موثر برداریم.

او عنوان کرد: موضوع دیگر بحث حکمرانی داده‌ها در کشور است. حکمرانی داده‌ها یکی از موضوعاتی است که برای همه دولت‌ها و حاکمیت‌ها مهم است و قابل انکار نخواهد بود. این موضوع و نحوه مدیریت آن به طور جدی دغدغه ما و فعالین حوزه خواهد بود؛ چرا که خانواده‌ها به عنوان مهم‌ترین نهاد شکل‌گیری جامعه، دغدغه تربیت فرزند خود را دارند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: همه ما نسبت به خانواده و فرزندان خود به واسطه قرار گرفتن در معرضِ محتوا‌های نامناسب، غیر اخلاقی و خشونت‌آمیز دغدغه داریم و این موضوع را با نگاه کارشناسی دنبال می‌کنیم.

او عنوان کرد: نکته دیگر که به موازات بحث حکمرانی داده‌های کشور است، این است که بررسی کنیم چه تعداد کسب و کار، در چه نواحی جغرافیایی، چه کاری را انجام می‌دهند. این بسیار می‌تواند راهگشا برای هدایت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف باشد. همچنین ما حکمرانی داده را با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی دنبال می‌کنیم.

ستار هاشمی درباره بحث امنیت سامانه‌ها گفت: با توجه به حملات سایبری که وجود دارد و مخاطرات جدی را به دنبال داشته است و همچنین با توجه به اینکه داده‌های مردم و حریم خصوصی مردم به واسطه حملات سایبری مورد تهدید قرار می‌گیرد، با توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌های ارتباطی انشاءالله بتوانیم با هماهنگی و همکاری نهاد‌های متولی و ذی‌ربط این موضوع را هم دنبال کنیم.

وزیر ارتباطات در پایان درمورد زیرساخت‌های ارتباطی و چالش‌هایی که در این خصوص وجود دارد، گفت امیدواریم بتوانیم کیفیت ارتباطات را ارتقاء دهیم و حتما در مسیر پیش رو از مشورت‌های دکتر زارع‌پور و سایر همکاران استفاده خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار