حجت‌الاسلام غلامی گفت: مسجد با تراز و عیاری که دارد نقطه آرمانی و اساسی مکتب حیات‌بخش اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت درمورد اهمیت مساجد بیان کرد: در مکتب اسلام، مسجد یک نقطه کانونی و پایگاه ذکر و توحید است که در آن، تلاقی و نقطه اتصال دوگانه دین و دنیا وجود دارد و خالق و مخلوق را به یکدیگر متصل می‌کند و در نظام حکمرانی، پیامبر مکرم اسلام صل الله علیه وآله والسلم برای مسجد یک ارزش و اهمیت خاصی قائل بودند و پایتخت و پایگاه حکمرانی و حکومت حضرت محمّد صل الله علیه و آله والسلم مسجد بود و در آن‌جا به آموزش قرآن کریم پرداخته و روی منبر به نصیحت می‌پرداختند و صلح و سازش را برقرار می‌کردند و اگر بخواهیم در یک جمله مسجد را توصیف کنیم باید بگوییم مسجد محور اداره زندگی بود که امام خمینی رحمت الله علیه می‌فرمودند: مسجد برای اداره امور است. یعنی مسجد صرف عبادتگاه نیست و در حقیقت، مثل عبادتگاه‌های ادیان دیگر نیست. 

مدیر بنیاد هدایت اظهار کرد: مسجد، پایگاه عبادت و توحید است و در بحث پایگاه و محل عبادت بودن، از ارزش بالایی برخوردار است و یک نقطه کانونی برای اداره زندگی مردم به شمار میآید؛ به طوریکه مردم با مسجد زندگی میکنند و در آنجا به حل و انجام مسائل و امورات و نظامات خود می‌پردازند. به همین دلیل، برای افرادی که در همسایگی مسجد هستند تکالیف و احکام خاصی وضع شده است. زیرا نمی‌توان به مسجد فقط به عنوان یک محل مقدس و عبادتگاه نگاه کرد بلکه پایگاه حکمرانی مردم و مدیریت زندگی اجتماعی آنهاست؛ بنابراین اگر بخواهیم به موضوع این طور نگاه کنیم فاصله ما تا این نقطه زیاد است.

رهبر انقلاب در سال ۹۵ فرموده‌اند که مسجد می‌تواند پایگاه تمام کار‌های نیک؛ خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و دنیا، مبارزه با دشمن باشد و می‌تواند زمینه تمدن اسلامی را فراهم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی تصریح کرد: مسجد با تراز و عیاری که دارد نقطه آرمانی و اساسی مکتب حیات‌بخش اسلام است و دین چنین نگاهی به مسجد دارد تا به این قله و جایگاه دست پیدا کند که بتواند در زندگی و امورات مردم نقش‌آفرین باشد برای رسیدن به این نقطه باید دوران مختلفی را سپری کند؛ همان‌طور که در گذشته این‌طور بوده است؛ به طوری که دوره مسجد صدر اسلام را داریم که نگاه و توجه ویژه‌ای به آن شده و در طول تاریخ تشیع نیز، عنایت خاصی به مسجد شده است و در سیره اهل بیت علیهم السلام و دوران اسلام هم، این توجه خاص به مسجد وجود داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.