جنبش جهاد اسلامی فلسطین دفاع از مسجدالاقصی را وظیفه هر انسان آزاده و شریفی دانست.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین دفاع از مسجد الاقصی را وظیفه هر انسان آزاده و شریف دانست و تاکید کرد که قدس نماد مقاومت مردم فلسطین باقی خواهد ماند.

به نقل از شبکه فلسطین الیوم، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها افزود: مردم فلسطین که [در راه قدس و مسجد الاقصی] فداکاری‌های زیادی کردند، تسلیم نقشه‌های رژیم اسرائیل نمی‌شوند.

در این بیانیه آمده است که قدس در معرض خطرات حقیقی قرار دارد، طرح‌های [رژیم صهیونیستی برای]کوچ اجباری (کوچاندن فلسطینیان از خانه و سرزمین خود)، تخلیه شهر از مردم آن و تلاش برای یهودی سازی الاقصی متوقف نشده است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین جنبش تاکید کرد که قدس نماد مقاومت مردم فلسطین باقی خواهد ماند و دفاع از مسجد الاقصی وظیفه هر انسان آزاده و شریفی است.

پنجاه و پنج سال پیش در چنین روزی، یک یهودی تندرو و جنایتکار به نام «مایکل دینس روهن» بخش شرقی مسجد الاقصی را به آتش کشید.

این یهودی افراطی در ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ میلادی و پس از گذشت دو سال از اشغال سرزمین قدس توسط صهیونیست ها، مسجدالاقصی را به آتش کشید.

رژیم صهیونیستی از نخستین روز‌های اشغال بیت‌المقدس، اقدامات زیادی برای زدودن آثار و تعلقات اسلامی این شهر به عمل آورد که به آتش‌کشیده شدن مسجدالاقصی از جمله اقدامات این رژیم برای محو هویت اسلامی قدس بود.

به گفته کارشناسان امور مسجدالاقصی، در این حادثه نژادپرستانه بیش از یک سوم از فضای کنونی مسجد در آتش سوخت و آتش‌سوزی ضرر زیادی به ساختمان این مسجد زد و به ریزش سقف، کمان (حلقه) روی گنبد و ستون‌های اصلی مسجد منجر شد.

در این حادثه همچنین گنبد داخلی، محراب و دیوار‌های جنوبی مسجد نیز آسیب دید و ۴۸ پنجره آن شکست و منبر صلاح‌الدین ایوبی، فرش مسجد و تزئینات مزین به آیات قرآن در آتش سوخت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با توجه به اهمیت این حادثه و پیامد‌های خطرناک آن در جهان عرب و اسلام و همچنین در سایه ددمنشانه بودن آن در عرصه‌های دینی، تمدنی و انسانی مصوبه شماره ۲۷۱ را صادر کرد که طبق آن هرگونه تلاش رژیم صهیونیستی برای تسلط بر مسجدالاقصی محکوم و این رژیم ملزم شد از هر تصمیمی برای از بین‌بردن هویت اسلامی این مسجد دست بر دارد؛ مصوبه‌ای که تا به امروز ضمانت اجرایی نداشته و اشغالگران بدون توجه به آن آزادانه و بی‌پروا تجاوزهایشان در مسجدالاقصی ادامه می‌دهند.

گفتنی است، بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، ۲۱ آگوست (۳۰ مردادماه) از سوی سازمان همکاری اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد و متعاقب آن هفته تکریم مساجد در ایران گرامی داشته می‌شود.

مسجد الاقصی یکی از مقدس‌ترین اماکن اسلامی برای مسلمانان جهان است. این مسجد اولین قبله مسلمانان جایی که در دوران پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) ایشان به سوی این مسجد به اذن خداوند نماز بپا می‌داشتند و همچنین سومین حرم شریف پس از مسجد الحرام و مسجد النبی در مکه و مدینه است. مسجد الاقصی دومین مسجد ساخته شده بر روی زمین پس از بیت‌الله الحرام محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار