چقدر به بلاگرهایی که رستورانها، فروشگاهها و خدماتی در حوزه زیبایی و... را تبلیغ میکنند، اطمینان دارید؟ آنهم با علم به این موضوع که آنها از صاحبان کسبوکارها پول گرفتهاند تا طوری صحبت کنند که نتیجه کار افزایش مشتری و درآمد یک برند باشد؛ پس خیلی بعید است که نقاط ضعف و قوت یک محصول را با هم بگویند.
حتی ممکن است یک کسبوکار خودش کلیپی بسازد و با ترفندهایی در فضای مجازی وایرال کند. در این حالت هم محتوایش چندان قابل اطمینان نیست. خب چاره چیست؟ شاید بیشتر شدن فعالیت بلاگرهای مخفی که روش متفاوتی را در بررسی محصولات و خدمات دارند، بتواند در این زمینه به کاربران کمک کند، اما بلاگرهای مخفی چه کاری انجام میدهند؟ چقدر معرفی، نقد و تحلیلشان درست است و برای یک بلاگر مخفی شدن باید چه کنیم؟ اصلاً بلاگرهای مخفی درآمد دارند؟ با ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.
این سینی سه نفره فقط و فقط ۲۹۹ هزار تومن!
«باورش سخته، این سینی کباب خوشمزه سه نفره، با این حجم از دورچین، فقط و فقط ۲۹۹ هزار تومن، در رستوران...» شاید شما هم با چنین تبلیغاتی که توسط بلاگرها انجام میشود، مواجه شده باشید و بعد که به آن رستوران مراجعه کردید با این واکنش مواجه شدید که زمان تخفیف به اتمام رسیده، شما هم که راه زیادی را رفتهاید ترجیح میدهید با قیمت بیشتری غذا را سفارش دهید. یا قیمت همان بوده، اما کیفیت و حجم غذا با آنچه در تبلیغ دیده بودید، تفاوت زیادی داشته، اساساً تبلیغات فضای مجازی، چه توسط مزونها، آرایشگاهها، آنلاینشاپها، اسباببازی فروشیها و بهویژه رستورانها باشد قابل راستیآزمایی نیست.
خواه خود صاحب کسب وکار ویدئویی تهیه کرده باشد، چه بعد از هزینه سنگین، کار معرفی محصول یا خدماتش را به یک بلاگر معروف سپرده باشد؛ در دل این تبلیغات وعدههای هیجانانگیزی است که برای هر مخاطبی امکان راستیآزمایی آن به لحاظ زمان تخفیف، کیفیت ماجرا و... وجود ندارد. بلاگرها هم که روی درآمد بیشتر خودشان متمرکز هستند. اینجاست که بلاگرهای مخفی از راه میرسند، اما چرا مخفی؟ چون نه صاحبان کسبوکارها آنها را میشناسند، نه کاربران. علت این مخفی بودن چیست؟ آنها به رستورانها، فروشگاهها و ... سر میزنند و کیفیت کار، محصول و خدمات را نقد میکنند و حتی مخفیانه فیلم و عکس میگیرند. این بلاگرها مجال مواجهه واقعیتر کاربر را با یک برند فراهم میکنند، اما چگونه؟
انواع بلاگرهای مخفی
بلاگرهای مخفی باید صبر، سرمایهگذاری و انرژی زیادی داشته باشند، چون در کوتاه مدت درآمدی که ندارند هیچ، باید مدام هزینه کنند، اما به روشهای مختلف.
۱- متمرکز روی تبلیغات وایرال شده| برخی از بلاگرهای مخفی فقط روی تبلیغات وایرال شده کار میکنند، یعنی وقتی یک فروشگاه یا رستوران کلیپ پرمخاطبی میسازد کاملاً ناشناس بهآنجا میروند، در حدی که حریم خصوصی دیگران نقض نشود از غذای خودشان، فیشی که پرداخت کرده، تجربهای که داشته اند، مثل برخورد صندوقدار و بقیه پرسنل فیلم و عکس میگیرند یا بعداً روی تصاویر صداگذاری میکنند. اینجاست که میتوانند خیلی واقعی بگویند آن تبلیغ چقدر درست بوده، نقاط ضعف و قوت دیزاین، محصول و غذا چه بوده و بقیه هم در کامنتها نظراتشان را به بحث و بررسی میگذارند. البته این نگرانی هم وجود دارد که شاید یک بلاگر مخفی از سر خصومت این کار را انجام دهد. اینجاست که تجربه دیگران در کامنتها اعتبار آن بلاگر مخفی را مخدوش میکند و برای همین چنین ریسکی نمیکند.
۲- مقایسه یک محصول از دو برند| شکل دیگر فعالیت بلاگرهای مخفی اینطور است که یک محصول مثل پلو قیمه را از دو برند معروف با هم مقایسه میکنند، یعنی به شکل حضوری و در بیشتر مواقع آنلاین همان محصول را از دو رستوران سفارش میدهند تا برخورد پیک، بستهبندی، کیفیت غذا و نوع تحویلش، وزن و حجم و کیفیت را مقایسه کنند. خب اینجا هم کار بلاگر مخفی فقط خرج کردن است تا بعد از مدتی پیجش به اصطلاح بالا بیاید، تعامل یعنی لایک، کامنت و فوروارد در آن زیاد شود و در نتیجه بعد از مدتی بتواند با این پیج به شکل محدود در استوریها تبلیغ داشته باشد، اما اگر کارش نگیرد پولی که هزینه کرده هم آنچنان تباه نشده و لااقل کمی فرهنگسازی داشته، برخلاف برخی بلاگرها که فقط باعث اتلاف وقت کاربر به مبتذلترین شکل ممکن میشوند.
۳- خرید آنلاین برخی از بلاگرهای مخفی هم که تعدادشان هنوز خیلی کم است اهل خرید آنلاین هستند، یعنی محصولی را میخرند و بررسی میکنند. گاهی کارشان میگیرد و اگر دیدید از محصولی بد نگفتند شاید بابتش پول گرفته باشند. بوکبلاگرها ممکن است حتی برای معرفی یک کتاب از ناشر و نویسنده پول بگیرند و بازهم نقدشان سرجایش باشد، چون اساساً این حوزه شوخی بردار نیست و اگر کسی از اثر کم محتوایی تعریف کند اعتبارش خدشهدار میشود. در نهایت یک بوک بلاگر در چنین شرایطی ممکن است نقدش تند و تیز نباشد.
منبع: خراسان