گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه ۱۲ درصد از خبرنگاران این باریکه به شهادت رسیده‌اند.

خبرنگاران از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه همواره جزو اهداف اشغالگران بوده‌اند. حال، ۱۱۳ خبرنگار با ارسال نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از دولت جو بایدن خواستند که رژیم صهیونیستی را به دلیل نسل‌کشی مداوم در نوار غزه که جان بیش از ۱۶۰ خبرنگار را گرفته، تحت تحریم تسلیحاتی قرار دهد. 

در این نامه که از سوی ۱۱۳ خبرنگار، ۷ سازمان آزادی مطبوعات و ۲۰ خبرگزاری امضا شده، آمده است: اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) بیش از ۱۶۰ خبرنگار فلسطینی را کشته است.

این نامه اضافه می‌کند: در حالی که بمباران بی‌رویه اسرائیل در غزه پرجمعیت به این معنی است که هیچ غیرنظامی ایمن نیست، هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران مستند شده است. 

خبرنگاران در این نامه آمریکا را به دلیل حمایت بی‌دریغ از اشغالگری رژیم صهیونیستی و همدستی در اقدام‌های این رژیم متهم کردند. 

در این نامه آمده: اقدام‌های نظامی اسرائیل بدون تسلیحات، کمک نظامی و حمایت دیپلماتیک آمریکا امکان‌پذیر نیست؛ شما با تهیه سلاح‌هایی که برای کشتن عمدی خبرنگاران استفاده می‌شود، در یکی از شدیدترین توهین‌ها به آزادی مطبوعات شریک هستید. 

محدودیت آزادی مطبوعات تحت اشغال و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه یک پدیده رایج و جاری از ۷ اکتبر بوده است.

رژیم اشغالگر صهیونیستی پوشش رسانه‌ها و اخبار را از طریق قطع اینترنت، تحمیل سانسور نظامی بر خبرنگاران داخلی و بین‌المللی، ممنوعیت ورود خبرنگاران بین‌المللی به غزه و ممنوعیت فعالیت تاسیسات رسانه‌ای به دلایل ادعایی امنیت داخلی محدود و سرکوب کرده است.

هدف قرار دادن خبرنگاران از سوی رژیم صهیونیستی از الگوی دیرینه کابینه این رژیم برای سرکوب گزارش‌های صادقانه درباره رفتار با فلسطینی‌ها و جنگ در غزه پیروی می‌کند.

هدف قرار دادن خبرنگاران؛ جنایت جنگی
این نامه همچنین تاکید کرد که هدف قرار دادن خبرنگاران براساس قوانین بین‌المللی یک جنایت جنگی است و قانون آمریکا کمک به نیرو‌های خارجی درگیر در نقض حقوق بشر را ممنوع می‌کند.

در گزارشی که از سوی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر شد، گزارشگرانی که نسل‌کشی غزه را پوشش می‌دهند، در مقایسه با سایر مشاغل با نرخ قابل توجهی بیشتر جان خود را از دست می‌دهند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۱۲ درصد از خبرنگاران غزه به شهادت رسیده‌اند.

براساس آمار‌های موجود، بیشتر خبرنگارانی که به شهادت رسیده‌اند، هدف حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند. شماری از این خبرنگاران در زمان پوشش خبری جنگ و شماری هم در خانه‌های خود هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند. در بیشتر موارد، اعضای خانواده آنها نیز در این حمله‌ها به شهادت رسیدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم ۱۲ نفر از خبرنگاران به شهادت رسیده زن بودند.

اتاق خبری که بیشترین تعداد خبرنگاران را از دست داد شبکه رسانه‌ای الاقصی بود. گفته می‌شود که ۲۰ نفر از خبرنگاران ان به شهادت رسیده‌اند.

حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی
آمریکا با وجود طرح ادعای دفاع از حقوق بشر طی دهه‌های گذشته، از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، رژیم اشغالگر را به انواع تسلیحات نظامی مرگ‌بار مجهز کرده و این روند همچنان ادامه دارد. 

در حالی که نسل‌کشی مردم غزه در حال نزدیک شدن به یازدهمین ماه خود است، آمریکا قرار است محموله‌ای شامل هزاران مهمات را به اراضی اشغالی ارسال کند. 

وزارت خارجه آمریکا کنگره را از فروش مستقیم ۶ هزار و ۵۰۰ مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) به رژیم صهیونیستی به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار مطلع کرده است؛ مهمات حمله مستقیم مشترک یک کیت راهنمایی است که بمب‌ها یا بمب‌های گنگ را به مهمات هدایت‌شونده دقیق در همه شرایط آب‌وهوایی تبدیل می‌کند.

کاخ سفید تصمیم گرفته که ۳.۵ میلیارد دلار کمک مالی به رژیم صهیونیستی برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی ساخت آمریکا اختصاص دهد. 

این کمک بخشی از بسته نظامی خارجی ۱۴.۱ میلیارد دلاری است که کنگره آمریکا در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) تصویب کرد.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.