رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تولید یک میلیون اصله نهال مرتعی و بیابانی در نهالستان‌های چپرقویمه گنبدکاووس، امام علی (ع) مراوه‌تپه و انبارالوم آق‌قلا آغاز شد.

تاج‌قلی فرهنگ‌دوست «آتریپلکس کانی‌سنس، لنتی فورمیس و قره داغ» را از مهمترین گونه‌های مرتعی و بیابانی در حال تولید در گلستان برشمرد و گفت: این نهال‌ها پس از تولید و رسیدن به رشد کافی، به اراضی ملی منتقل و در هزار و ۵۰۰ هکتار از مناطق بیابانی آق‌قلا، کلاله، گنبدکاووس و مراوه‌تپه کاشته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تولید نهال‌های مرتعی و بیابانی در راستای طرح ملی و مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور انجام می‌شود، افزود: برای تولید یک میلیون نهال مرتعی حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: کاشت نهال‌ها در مراتع از اوایل فصل زمستان آغاز می‌شود.

فرهنگ‌دوست ادامه داد: بوته‌کاری در مراتع با هدف تولید علوفه و افزایش گیاهان بومی، حفاظت از خاک و کمک به افزایش مواد آلی آن، ایجاد فرصت کافی برای رویش و مقاوم شدن گیاهان در مقابل چرای دام، حفاظت و قرق از مراتع انجام می‌شود.

وی گفت: حدود ۳۱۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی در گلستان نیازمند اجرای فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی است و هر ساله اقدامات مختلفی از جمله بوته‌کاری، احداث هلالی آبگیر (مدیریت هرز آب)، حفاظت قرق، اجرای سیستم‌های چرایی و مدیریت روان آب در این عرصه‌ها اجرا می‌شود.

گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که حدود ۷۰۰ هزار هکتار آن واقع در مناطق شمالی استان به‌ویژه در شهرستان‌های آق‌قلا، گمیشان و گنبدکاووس در معرض بیابانی شدن است و برای جلوگیری از پیامد‌های ریزگرد‌ها که آثار آن حتی تا گرگان و گنبدکاووس نیز رسیده باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

ریزگرد‌ها در گلستان ۲ منشا داخلی و خارجی دارند که عمده دلایل داخلی آن «تخریب مراتع و تبدیل آن به اراضی زراعی، کشت در اراضی زراعی کم بازده، خشک شدن تالاب‌ها و چرای بیش از حد دام در مراتع» و عمده دلایل خارجی آن که بیشترین سهم را دارند، وجود صحرای «قره قوم» کشور ترکمنستان و ورود گرد و غبار از برخی استان‌های همجوار (سمنان و خراسان شمالی) است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: نهال ، منابع طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.