دانشگاه علوم پزشکی اراک به زائران پیاده‌روی اربعین حسینی چند توصیه غذایی ارائه کرد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت اراک خطاب به زائران اربعین گفت: برای پیشگیری از یبوست بجای نان لواش، از نان‌هایی که سبوس بیشتری دارند، استفاده شود. مواد غذایی مُلَیِن مثل انجیر و آلو همراه داشته باشید. در طول راه از آجیل‌هایی مانند نخودچی، کشمش، خرما خشک به جای خرما، توت خشک، انجیر خشک و نیز لیموترش استفاده کنید.

 نسرین یادگاری افزود: به دلیل گرمی هوا از مصرف غذا‌های حاوی نمک زیاد و چای خودداری کنید؛ چرا که مصرف نمک زیاد باعث افزایش تشنگی و از دست دهی آب بدن می‌شود و می‌تواند شما را مستعد گرمازدگی کند، برای پیشگیری از گرمازدگی شربت‌های خاکشیر و تخم شربتی را تهیه و میل کنید. تا حد امکان از مصرف غذ اهای پرچرب و شور خودداری کرده تا دچار بیماری‌های گوارشی نشوید.

او گفت: غذا‌هایی مثل سالاد الویه، کباب، غذا‌های حاوی کشک مثل کشک بادمجان، ماهی یا سس مایونز را که زود فاسد می‌شود، همراه نداشته باشید. توجه کنید: مصرف غذ اهای گرم از سلامت بیشتری نسبت به غذ اهای سرد برخوردار است چرا که حرارت غذا منجر به از بین رفتن میکروب‌های موجود در مواد غذایی شده و احتمال مسمومیت آن را کاهش می‌دهد.

به گفته یادگاری بهتر است برای تامین آب و ئمایعات مورد نیاز دریافتی را به صورت آب ترکیبی (آب با ابلیمو یا آب باعرقیات) و یا دوغ کم نمک استفاده کنید، خوردن چای بیش از ۲_۳ فنجان در روز می‌تواند باعث از دست رفتن آب دریافتی شود (چای مدر است و آب دریافتی را از بدن دفع می‌کند) و از آب‌های بسته بندی شده به تعداد مورد نیاز به همراه داشته باشید.

یادگاری این را هم گفت که برای پیشگیری از مسمومیت غذایی، همراه غذا از ماست یا لیموترش، برای جلوگیری از گرمازدگی از دوغ‌ کم نمک پاستوریزه همراه با نعنا یا پونه مصرف کنید. در طول سفر، سبزیجات ومیوه‌های تازهِ شسته شده بیشتر مصرف کنید. حتما غذا را به صورت گرم‌شده مصرف کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.