مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد قطعات لباسشویی در زندان‌های قم تولید می‌شود. خط تولید کفش نیز صادراتی است و مستقیم به عمان و عراق فرستاده می‌شود.

علی‌اصغر رنجبر با اشاره به خدمات زندان‌ها به زندانیان و خانواده‌هایشان در ایام اربعین گفت: اقدامات ما در زندان‌ها با توجه به موقعیت زندانیان و خانواده‌های آنها انجام می‌شود. در هفته گذشته طی ۷ روز مراسم ویژه‌ای را در مجموعه زندان‌ها استان برگزار کردیم که در این مراسم سخنرانان برجسته استانی و کشوری نیز حضور داشتند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم افزود: با توجه به اینکه استان قم در جایگاه و مرکزی واقع شده است که اکثر زوار اباعبدالله (ع) از آن رد می‌شوند، اداره زندان‌ها نیز اقداماتی هرچند جرئی در این زمینه انجام می‌دهد. از طرف دیگر در خصوص زندانیان و خانواده‌های آنها فعالیت‌هایی اجرا می‌شود، ازجمله برپایی موکب‌هایی در فضای زندان‌ها که حال و هوای معنوی ایجاد می‌کند.

رنجبر در ادامه عنوان کرد: ما در سنوات گذشته و امسال، اعزام خانواده‌های زندانیان به مشهد مقدس را چندین‌بار داشته‌ایم. چنانچه خانواده‌ای در خصوص اربعین متقاضی باشند؛ باتوجه به امکاناتی که در حوزه انجمن و کمک‌های خیرین داریم، حتما اقدامات لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم درباره مجوز زندانیان برای شرکت در زیارت اربعین بیان کرد: زندانی با ورود به زندان صرفا آزادی‌اش محدود می‌شود، وگرنه از تمام حقوقی که یک شهروند عادی دارد، او نیز برخوردار است؛ بنابراین چنانچه زندانی در مرخصی باشد و بتواند به جهت خروج از کشور مجوز دریافت کند، این امکان برای او وجود دارد که از راهپیمایی اربعین بهره‌مند شوند. 

رنجبر در بیان اقدامات تربیتی اداره زندان‌ها تصریح کرد: ۷۰ درصد از فعالیت‌های بخش زندانبانی در حوزه معاونت سلامت و اصلاح و تربیت است و ۷۰ درصد از این حوزه معاونت شامل فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی، آموزشی، قرآنی و مذهبی می‌شود. ما در همه بند‌های زندان حداقل یک نمازخانه درنظر گرفته‌ایم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم گفت: ما قریب به ۳۵ روحانی در زندان‌ها داریم؛ به استثنای روحانیونی که از سازمان تبلیغات و در طرح هجرت خدمتگذاری می‌کنند. ما در ۳ وعده، نماز صبح، ظهر و عصر و مغرب و عشا به طور نماز جماعت در تمام بند‌ها برپا می‌کنیم. الحمدالله به برکت روحانیت مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه (س) دو مدرسه قرآنی داریم.

رنجبر افزود: ما در فضای معنوی این مدارس قرآنی چیزی به عنوان بند زندان نداریم؛ ما روحانی حافظ قرآن از ۱ تا ۳۰ جزء داریم که تفسیر قرآن نیز انجام می‌دهند. مشاور ارشد فرهنگی دادیم که نحوه اجرایی شدن کار‌ها را نظارت دارند. در کنار این مباحث افتخارات دیگری ازجمله کلاس‌های آموزشی، فنی و حرفه‌ای، کلاسیک، مقاطع تحصیلی و دانشجویی را نیز در کارنامه خود داریم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم گفت: ما در سند تحول قضایی، اسناد بالادستی و آئین‌نامه سازمان؛ اهداف، برنامه‌ها و اولویت‌هایی که از سوی مقام عالی سازمانی به استان‌ها ابلاغ شده است؛ امسال ۴ اولویت را با نگاه ویژه به مباحث کارگاه خوابگاه و فعالیت‌های صنعت محور، با استفاده از ظرفیت خیرین و کارآفرینان محترم استان در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم بیان کرد: یک خط تولید نیرو موتور در زندان فعالیت می‌کنند و ۸۰ نفر از زندانیان مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند. افتتاح دو خط تولید دیگر نیز پیش‌بینی شده است.

رنجبر در پاسخ به این سوال که در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد چه اقداماتی صورت گرفته است، عنوان کرد: ما در حوزه ستاد دیه و بحث جرائم غیرعمد با حساسیت ویژه‌ای برخورد می‌کنیم. خیرین محترمی که با نیت خاص آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، مالی را در اختیار ستاد دیه می‌گذارند، ما پس از بررسی‌های حاصله، مطابق با تکلیف قانونی و شرعی در جهت همان نیت صرف می‌کنیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم بیان کرد: در همایشی که با حضور ریاست محترم سازمان بودیم، برنامه‌ریزی افتتاح دو خط تولید فریدولین و کفش در اوخر شهریور در نظر گرفته شده است. در حال حاضر ۸۰ درصد قطعات لباسشویی در زندان تولید می‌شود. خط تولید کفش نیز صادراتی است و مستقیم به عمان و عراق فرستاده می‌شود. 

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم گفت:امسال ۸۰ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد آزاد شده‌اند. ۷۲ نفر مرد و ۸ نفر زن بودند. مجموع بدهی این زندانی‌ها مجموعا ۷۸ میلیارد تومان بوده است، که ۷۲ میلیارد آن در قالب احصار، گذشت شاکی و آورده خانواده خود زندانی تهیه شد. ۱ میلیارد تومان وام بانکی و ۵ میلیارد تومان هم کمک بلاعوض ستاد دیه تعلق گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار