آذرمکان، قائم مقام معاون صدا و مدیر شبکه رادیویی ایران از تهیه و تدارک رادیو ایران در ایام سوگواری اربعین خبر داد.

آذرمکان با بیان اهمیت ترویج و تبلیغ فرهنگ غنی عاشورا و حماسه حسینی، گردهمایی بزرگ عاشقان اهل بیت را در راهپیمایی اربعین نشان اعتلای پرچم اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت در سراسر جهان دانست و این راهپیمایی را نمادی از وحدت، یکدلی و اتحاد جهان اسلام و پیوند فرهنگ‌ها برشمرد. 

وی به نقش رسانه در انعکاس مناسب و پوشش این رویداد بزرگ جهان اسلام از زوایای مختلف از جمله تلاش خادمان و عاشقان اهل بیت (ع) در برپایی مرکب‌ها و پذیرایی از زوار و حماسه‌های پنهان این دلدادگی و عاشقی پرداخت و تاکید کرد: مهمترین مسئولیت رسانه‌ها انعکاس عمیق این ارادت و اتحاد و پیوند حسینی در این رویداد جهانی است. 

مدیر رادیو ایران در ادامه مهمترین برنامه‌های این شبکه رادیویی را معرفی کرد:

«باغ ارغوان» به تهیه کنندگی ندا حاجی اسماعیلی و با اجرای مریم نشیبا در روز‌های ۳ و ۴ شهریور، با پخش قطعات مناسبتی این ایام ساعت ۱۵:۰۰ تقدیم می‌شود.

«خانه دوست اینجاست» نیز در همان تاریخ به تهیه کنندگی حسین معصومی با محوریت راز عدد چهل و شرح اجمالی بر چهل منزل و کاروان اسرا، ساعت ۱۸:۱۵ از کربلامعلی به روی آنتن رادیو ایران می‌رود.

«سرچشمه» نیز در تاریخ‌های ذکر شده، به بازخوانی حماسه حسینی و عظمت زیارت اربعین از نگاه عالمان دینی می‌پردازد. این برنامه به تهیه کنندگی زینب برومند ساعت ۲۰:۰۰ تقدیم مخاطبان می‌شود.

«یک دوصدا» ویژه دهه پایان ماه صفر، از ساعت ۲۰:۳۰ به تهیه کنندگی ساجد قدوسیان از ۳ شهریور تا ۱۴ شهریور پخش می‌شود.

«حسینیه ایران» ویژه برنامه دیگری است که در شب اربعین حسینی و روز اربعین سالار شهیدان از کربلای معلی، حسینیه‌ای برای و عاشقان ابا عبدالله می‌شود، این برنامه نیز به تهیه کنندگی حسین معصومی ۳ و ۴ شهریور ساعت ۲۲:۰۰ از حرم اباعبدالله الحسین (ع) تقدیم عزاداران می‌شود.
«راه شب» یکشنبه بامداد، (۴ شهریور) ساعت ۰۰:۳۰ با موضوع زیارت اربعین و ارتباط تلفنی با کربلای معلی روانه آنتن می‌شود.

«نوبت نوا» نیز در روز یکشنبه ۴ شهریور، اشعار آیینی مرتبط با این روز را به تهیه کنندگی زهره سربازی ساعت ۵:۳۰ تقدیم می‌کند.

«با کاروان عشق» ویژه برنامه دیگری است که در تاریخ فوق به بررسی واقعه کربلا می‌پردازد، این برنامه نیز ساعت ۶:۰۵ تقدیم مخاطبان می‌شود.

«راه عشق» ویژه برنامه دیگری است که برای این روز در نظر گرفته شده است و گزارشی از راهپیمایی اربعین حسینی است که ساعت ۰۶:۳۰ پخش می‌شود.

«اربعین عشق» نیز با حضور کارشناسان به بررسی اثرات قیام امام حسین (ع) برای برپایی اسلام می‌پردازد، این برنامه نیز بعد از خبر ساعت ۷:۰۰ تقدیم مخاطبان رادیو ایران می‌شود.

«آقا سلام» روایتی از کاروان امام حسین (ع) بعد از واقعه عاشورا تا اربعین است که در روز اربعین حسینی در ساعت‌های ۸:۴۰ و ۱۱:۰۰ پخش می‌شود.

«چهل پرده اشک» ویژه برنامه دیگری است با موصوع آثار و برکات زیارت اربعین که به خواندن آن بسیار سفارش شده است و اهمیت راهپیمایی جهانی اربعین، این برنامه به تهیه کنندگی حسین معصومی در روز اربعین ساعت ۹:۰۰ از کربلای معلی روانه آنتن می‌شود.

«به افق نور» نیز در همان روز با موضوع پیاده روی اربعین به تهیه کنندگی عبدالله علایی و با اجرای رضا خضرایی ساعت ۱۱:۴۰ تقدیم می‌شود.

«یک جهان ارادت» گزارشی در خصوص راهپیمایی اربعین است، با افرادی که سال‌های پیش در راهپیمایی اربعین حضور داشتند و امسال از جا ماندگان در این سفر معنوی هستند این برنامه نیز در همان تاریخ ساعت ۱۳:۳۰ پخش می‌شود.

«همنوا با نینوا» ساعت ۱۵:۳۰ با حضور حجت الاسلام علی آقا بابا خطبه حضرت زینب (س) را بعد از واقعه عاشورا بررسی می‌کند.

«مسیر عاشقی» ویژه برنامه دیگری است که از ۵ تا ۷ شهریور با موضوع دستاورد‌های سفر زیارتی اربعین به تهیه کنندگی وحید بیات ساعت ۱۸:۱۵ تقدیم عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) می‌شود.

آذرمکان در پایان تولید آثار رادیویی در قالب‌های مستند روایی، گزارشی، توصیفی، پادکست و ... را با اعزام برنامه‌سازان در مسیر راهپیمایی نجف به کربلا، از مهمترین اهداف رسانه‌ای رادیو ایران عنوان کرد و افزود:
استفاده از ظرفیت «ایرانیاران» (شبکه گسترده گزارشگران مردمی رادیو ایران) شرکت کننده در آیین راهپیمایی اربعین حسینی را در قالب ارسال گزارش‌های میدانی از حال و هوای زائران، نحوه خدمات رسانی و... از دیگر برنامه‌های رادیو ایران است.

مدیر رادیو ایران ضمن آرزوی قبولی این سفر معنوی برای زائرین توصیه کرد: مسافرت به علت استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی، کاهش مقاومت بدن را به همراه دارد، لذا رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و ایمنی در سفر ضرورت بیشتری دارد و باید حساسیت بیشتری نسبت به آن نشان داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار